Kahramanları çoğunlukla olağanüstü
varlıklar olan, hayal unsuru olaylarla örülü, kendine has dilsel yapı
özelliklerine sahip sözlü kültür ürünlerinden olan masallar tarih boyunca
insanoğlunun hayatında önemli rol oynamıştır. Masallar; tekerlemeler başta
olmak üzere bilmece, mani vb. dilsel gelişimi destekleyen sözlü kültür
ürünlerini kapsadığı için çocukların dilsel gelişiminin sağlanmasında ve
desteklenmesinde oldukça etkilidir. Ayrıca masallar, çocukların hayal gücünü
geliştirerek onların kendi sınırsız dünyalarından gerçek hayata geçişlerinde
köprü vazifesi görmektedir. Bilişsel gelişimleri desteklenen çocuklar, masallar
sayesinde kurmaca ve gerçek arasındaki geçişi daha sağlıklı
gerçekleştirebilmektedirler. Bunun yanı sıra masallar, son yıllarda üzerinde
oldukça fazla durulan ve müfredata eklenen değerler eğitiminin soyut düşünme
becerisinin geliştiği birinci ve ikinci kademedeki öğrencilerde
içselleştirilmesinde etkilidir. Masallar sayesinde çocukların, kötü
davranışların cezalandırıldığını, iyi davranışların ise ödüllendirildiğini
görmeleri sağlanır. Kuşaklar arasında kültürel aktarım da yine masallar
aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmanın amacı; bilişsel, dilsel,
kültürel ve ruhsal gelişim açısından oldukça önemli olan masal türünün
özellikle ortaokul Türkçe ders kitaplarında daha çok yer almasının hem kültürel
aktarımın hem bilişsel ve dilsel gelişimin sağlamasında önemli olduğunun
örneklerle ortaya konulmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2020 |
Acceptance Date | December 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |