In this study, it was aimed to adapt the “Dispositions towards Love Pedagogy Scale” developed by Yin et al. (2019) based on Loreman (2011) to the Turkish language to determine the level of use of love by teachers in the educational environment. The Dispositions towards Love Pedagogy Scale was first translated into Turkish and language equivalence study was conducted. Then, the Cronbach Alpha value was determined to be α= .91 (p<.05) in the pilot study conducted with 54 classroom teachers. The reliability and validity analyses of the scale were made with the data obtained by conducting the main study with 609 classroom teachers in Diyarbakır. The Cronbach's alpha coefficient which was used to test the reliability of the scale, was found to be α= .93 and the total item correlation values were r=.40 to r=.70. As a result of the exploratory factor analysis which was examined to test the validity of the scale, a six-factor structure that explained 65.54% of the total variance was obtained. The resulting six-factor structure was tested with confirmatory factor analysis and the fit indices were found to be significant (χ2=997.736, df=353, p=.00). In the model obtained from CFA, it was seen that the item load values between the observed variables and latent variables varied between .40 and .88, and the t values were significant. With the analyzes made, the important results were obtained in the direction that the Turkish form can be used in a valid and reliable way in the literature of our country.
Bu çalışmada, öğretmenlerin eğitim ortamında sevgiyi ne düzeyde kullandığını belirlemek amacıyla Loreman’ı (2011) temel alarak, Yin ve arkadaşları (2019) tarafından geliştirilen “Sevgi Pedagojisine Yönelik Eğilimler Ölçeği’nin” Türkçe diline uyarlanması amaçlanmıştır. Sevgi Pedagojisine Yönelik Eğilimler Ölçeği’nin ilk olarak Türkçe’ye çeviri ve dil eşdeğerliği çalışması yapılmıştır. Ardından 54 sınıf öğretmeni ile yapılan pilot çalışmada Cronbach Alpha değerinin α= .91 (p<.05) olduğu belirlenmiştir. Diyarbakır ilinde 609 sınıf öğretmeni ile asıl uygulama yapılarak elde edilen veriler ile ölçeğin güvenirlik ve geçerlilik analizleri yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için yapılan Cronbach alfa (iç tutarlılık) katsayısı α= .93 ve toplam madde korelasyon değerlerinin r= .40 ile r= .70 olduğu tespit edilmiştir. Ölçek geçerliğini test etmek için incelenen açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda toplam varyansın %65.54’ünü açıklayan altı faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan altı faktörlü yapı, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile test edilmiş ve uyum indekslerinin anlamlı olduğu görülmüştür (χ2=997.736, df=353, p=.00). DFA’dan elde edilen modelde, gözlenen değişkenler ile gizil değişkenler arasındaki madde yük değerlerinin .40 ile .88 arasında değiştiği ve t değerlerinin anlamlı olduğu görülmüştür. Yapılan analizlerle Türkçe formunun ülkemiz literatüründe geçerli ve güvenilir bir şekilde kullanılabileceği doğrultusunda önemli sonuçlar elde edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2023 |
Acceptance Date | May 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |