Objective: The aim of this study is to determine the level of COVID-19 awareness among adolescents and its associated factors.
Methods: The study is designed as a cross-sectional and correlational research. The sample of the study consisted of 1,148 adolescents attending high schools in a city center. Data were collected using a Personal Information Form and the Coronavirus Awareness Scale. Data analysis involved the use of Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis test, and Spearman Correlation analysis.
Results: The mean score for the contamination precaution awareness sub-dimension of the Coronavirus Awareness Scale was 38.42±5.48. The mean score for the current developments following sub-dimension was 13.58±4.23, and for the hygiene precaution awareness sub-dimension, it was 13.49±3.67. Statistically significant differences were found in the contamination precaution awareness sub-dimension scores according to gender, age, mother's education level, and COVID-19 status. Differences were also found in the awareness of following current developments sub-dimension scores according to the mother's education level and the father's working status, as well as in the hygiene precaution awareness sub-dimension scores according to gender, age, and mother's education level (p <.05). There were positive, moderately significant relationships between contamination precaution awareness and awareness of following current developments (r=0.36, p <.001), contamination precaution awareness and hygiene precaution awareness (r=0.58, p <.001), and between awareness of following current developments and hygiene precaution awareness (r=0.41, p <.001).
Conclusion: Adolescents’ awareness of contamination precautions is above average, while their awareness of following current developments and hygiene precautions is close to average. As awareness of contamination precautions increases, so does awareness of following current developments and hygiene precautions. Similarly, as awareness of following current developments increases, so does awareness of hygiene measures.
Amaç: Bu çalışmanın amacı adölesanların COVID-19 farkındalık düzeyi ve ilişkili faktörlerin belirlenmesidir.
Yöntem: Araştırma kesitsel ve ilişkisel tiptedir. Araştırmanın örneklemini bir il merkezinde bulunan liselerde öğrenim gören 1148 adölesan oluşturmuştur. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Koronavirüs Farkındalık Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada, Koronavirüs Farkındalık Ölçeği bulaşma tedbiri farkındalığı alt boyutu puan ortalaması 38.42±5.48, güncel gelişmeleri takip alt boyutu puan ortalaması 13.58±4.23, hijyen tedbiri farkındalığı alt boyutu puan ortalaması 13.49±3.67’dir. Adölesanların cinsiyet, yaş, annenin eğitim düzeyi ve COVID-19 olma durumuna göre bulaşma tedbiri farkındalığı alt boyutu puanı arasında; annenin eğitim düzeyi ve babanın çalışma durumuna göre güncel gelişmeleri takip farkındalığı alt boyutu puanı arasında; cinsiyet, yaş ve annenin eğitim düzeyine göre hijyen tedbiri farkındalığı alt boyutu puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardır (p <.05). Bulaşma tedbiri farkındalığı ve güncel gelişmeleri takip farkındalığı (r=0.36, p <.001), bulaşma tedbiri farkındalığı ve hijyen tedbiri farkındalığı (r=0.58, p <.001), güncel gelişmeleri takip farkındalığı ve hijyen tedbiri farkındalığı (r=0.41, p <.001) alt boyutları puan ortalamaları arasında pozitif yönlü, orta düzeyde anlamlı ilişki vardır.
Sonuç: Adölesanlarda bulaşma tedbiri farkındalığı ortalamanın üzerinde, güncel gelişmeleri takip ve hijyen tedbiri farkındalığı ortalamaya yakın düzeydedir. Bulaşma tedbiri farkındalığı arttıkça, güncel gelişmeleri takip ve hijyen tedbiri farkındalığı artmakta; güncel gelişmeleri takip farkındalığı arttıkça, hijyen tedbiri farkındalığı yükselmektedir.
Sağlık Bakanlığı Bilimsel Araştırma Platformu’ndan 2022-03-02T15-33-06 sayılı izin, Anadolu da bir üniversitenin Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 27.04.2022 tarih ve 2022-04/01 karar sayılı izin alınmıştır. Uygulama için Sivas Milli Eğitim Müdürlüğü’nden ve ölçek sahibinden gerekli izinler alınmıştır. Araştırmada Helsinki Deklerasyonu Prensiplerine ve “Araştırma ve Yayın Etiği” ilkelerine uygun olarak çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Major Global Burdens of Disease, Public Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 25, 2024 |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | January 20, 2024 |
Acceptance Date | August 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |