Bu araştırmanın amacı işletme, davranış bilimleri ve sosyal bilimler alanlarındaki tüketici konforu çalışmalarını bibliyometrik analiz yöntemini kullanarak değerlendirmektir. Araştırmada tüketici konforu alanındaki en önemli yazarları, dergileri, ülkeleri, anahtar kelimeleri, teorileri ve atıfları incelemek için Web of Science veri tabanı kullanılmıştır. Bununla birlikte araştırmada, atıf analizi, ortak atıf analizi, bibliyografik birleştirme, ortak kelime analizi, ortak yazarlık analizi, anahtar kelime kümeleme ve grafiksel görselleştirme için VOSviewer yazılımı kullanılmıştır. Araştırmada ayrıca bibliyometrik analiz yapmak için SPAR-4-SLR protokolü takip edilmiştir. Bulgulara göre, Facilities en fazla çalışmanın yayınlandığı dergidir. Amerika Birleşik Devletleri en sık atıf yapılan ülkedir. En çok kullanılan anahtar kelimeler müşteri ilişkileri, kişilerarası iletişim ve yeniden satın alma niyetidir. Tüketici konforu çalışmaları en çok Fornell, J. F., Spake, D. F., Parasuraman, A. ve Patterson, P. G. tarafından etkilenmiştir. Ek olarak, ilgili çalışmalarda konfor teorisi yaygın olarak kullanılmakta ve bunu sinyal teorisi, sosyal kimlik teorisi ve öz yeterlilik teorisi takip etmektedir. Araştırma, gelecekteki araştırmalar için rehberlik etmekte, potansiyel çalışma alanlarını belirlemekte ve tüketici konforu üzerine yapılan araştırmaların ilerlemesine ve gelişmesine katkıda bulunmaktadır. Tüketici konforu üzerine yapılan çalışmaların incelenmesinin gelecekteki araştırmacılar, yöneticiler ve girişimciler için değerli bilgiler sağlaması beklenmektedir.
This research aims to analyze consumer comfort studies in the research areas of business, behavioral sciences, and social sciences using performance and science mapping analysis, which are part of the bibliometric analysis method. This paper uses the Web of Science database to examine the most significant authors, journals, keywords, theories, countries, and their citations. This research uses VOSviewer software, specifically for citation analysis, co-citation analysis, bibliographic coupling, co-word analysis, co-authorship analysis, keyword clustering, and graphical visualization. Additionally, the research employs the SPAR-4-SLR protocol for conducting a bibliometric analysis. According to findings, the studies of consumer comfort are mostly influenced by Fornell, J. F., Spake, D. F., Parasuraman, A., and Patterson, P. G. Also, Butcher et al., (2001), Riley et al., (2000), Dobrow (2013), and Joffe et al. (2003) are the most cited articles. Facilities journal has the highest number of studies. The United States is the most frequently cited country. The most used keywords are client relationships, interpersonal communication, repurchase intention. Additionally, comfort theory is commonly used followed by the signaling theory, social identity theory, and self-efficacy theory. The research offers guidance for future research, identifying potential areas of study and contributing to the progression and enhancement of research on consumer comfort. To the best of the authors’ knowledge, this paper represents the first bibliometric evaluation of consumer comfort. An investigation of studies on consumer comfort is expected to provide precious guidelines for future researchers, managers, and entrepreneurs.
Consumer Comfort Physical Comfort Comfort Theory Psychological Comfort Environmental Comfort Social Comfort Physiological Comfort Bibliometric Analysis
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2024 |
Submission Date | December 20, 2023 |
Acceptance Date | May 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |