Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Öğrencilerde Zihin Dinlendirme Tekniklerini Bilme Durumları

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 28 - 40, 30.06.2022

Öz

Zorunlu nedenlerden dolayı uzaktan öğretime geçilmesi e-öğrenme, çevrimiçi öğrenme, dijital programlama ile öğrenme gibi konuları ön plana çıkarmıştır. Bu öğrenme biçimi öğrencileri zaman zaman olumsuz olarak etkileyebilmektedir. Dijital ekranlar karşısında yoğun odaklanma ve konsantrasyon öğrencilerin zihinlerini fazlasıyla yormaktadır. Araştırma, öğretmen adaylarının öğrencilerin zihinlerini dinlendirme tekniklerine yönelik bilgi düzeylerini kapsamaktadır. Araştırma, öğretmen adaylarının etkili ve verimli bir öğrenme için, öğrencilerin zihinsel yapılarını dikkate alarak, zihin dinlendirme tekniklerini bilmeleri açısından önemlidir. 2019-2020 akademik yılı bahar döneminde sınıf eğitimi anabilim dalı’nda öğrenim gören ve öğrenmeyi öğrenme dersini alan gönüllü 18 son sınıf öğretmen adayı örneklemi oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ve amaçlı örneklem türlerinden kolay ulaşılabilir örneklemle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu ile çevrim içi ortamda toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma, örneklem grup ve ölçme aracıyla sınırlıdır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmen adayları, öğrencilerin zihinlerinin yorulduğunu, sergiledikleri davranışlardan algılamakta ve daha çok ders içeriği dışında zihin dinlendirici etkinliklere yer vermektedirler. Bu sonuç dahilinde öğretmen adaylarına, öğrencilerin zihinlerinin yorulduğunu gösteren belirtilerin neler olduğu hakkında bilgi verilmesi ve ders içeriklerine dahil edilen zihin dinlendirici tekniklerin öğretiminin yapılması gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aktepe, İ., ve Tolan, Ö. (2020). Bilinçli farkındalık: güncel bir gözden geçirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12(4):534-561.
  • Anlar, B. (2013). Beyinde plastisite ve bozuklukları. Türkiye Klinikleri Journal Of Pediatrical Sciences, 9(4), 129-137.
  • Atalay, Z. Aydın, U. Bulgan, G. Taylan, D. R., ve Özgülük, B. S. (2017). Bilinçli-farkındalık temelli öz-yeterlik ölçeği-yenilenmiş (BFÖÖ-Y): Türkiye Uyarlama Çalışması, İlköğretim Online, 16(4), 1803-1815,
  • Ayalp, H. D., ve Hisli Şahin, N. (2018). Beş Faktörlü bilgece farkındalık ölçeği - kısa formu’nun (BFBFÖ-K) Türkçe Uyarlaması. Klinik Psikoloji Dergisi, 2(3), 117-127.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bayraktar, V. H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 10(3), 1079-1100.
  • Baysal, N. Z., ve Demirbaş, B. (2012). Sınıf öğretmenliği adaylarının bilinçli farkındalıkları ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 12-20.
  • Bıyıklı, C. Işık, R. P., ve Doğan, D. (2020). Bilinçli farkındalık ve dikkat eğitiminin öğrencilerin dikkat gelişimine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 1-35.
  • Coats, J. E., ve Feldman, S. R. (2011). Zihniniz bedeninizi iyileştirebilir mi? Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52(2), 353-367.
  • İnci, B., ve Ergen, A. (2019). Bilinçli farkındalığın sürdürülebilir tüketim bağlamında incelenmesi. Kuşadası Pazarlama Kongresi, Kasım, 546-565.
  • İnci, T., ve Çubukçu, Z. (2020). Sınıf içinde gösterilen istenmeyen davranışlar ve nedenleri, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(18), 207-219.
  • Körükcü, Ö., ve Kukulu, K. (2015). Beden zihin ruh bütünlüğünü korumaya yönelik bir program: farkındalık temelli stres azaltma programı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(1), 68-80.
  • Metin, Ş., ve Aral, N. (2012). Motor beceriden bağımsız görsel algı testi-3: geçerlik güvenirlik çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 57-72.
  • Ozkan, O. Karatas, H., ve Ergin, A. (2018). İlkokul öğrencilerinin bilincli farkındalık temelli öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 503-525.
  • Öksüz, Y., ve Yiğit, Ş. (2020). Öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık ile mesleki doyum düzeyleri ilişkisi. TÜBAD, 5(1), 38-49.
  • Özen, Y. (2017). Farkında mıyız? bilişsel farkındalık ve psikolojik iyi oluşun içrelleşmesi. Kesit Akademi Dergisi, 3(7), 167-189.
  • Özmen, K. S., ve Demir, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 135-154.
  • Özocak, O. Başçıl, G. S., ve Gölgeli, A. (2019). Egzersiz ve nöroplastisite. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1): 31-38
  • Sarıçalı, M., ve Satıcı, S. A. (2017). Bilinçli farkındalık ile psikolojik kırılganlık ilişkisinde utangaçlığın aracı rolü. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 655-670.
  • Sürücü, A., ve Ünal, A. (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 255-295.
  • Şahin, A. (2019). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu ve iyi oluş arasındaki ilişkiler. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 151-176.
  • Taştan, S. N. (2020). Nöroplastisite’nin etkileri üzerine bir eğitim programı ve yeni bir teknik önerisi: süpürme tekniği. ODÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 228-251.
  • Turhan B., ve Özbay Y. (2016). Erken çocukluk eğitimi ve nöroplastisite. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2): 58-68.
  • Uzbay, T. (2004). Anksiyete ve depresyonun nörobiyolojisi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 4(3), 1-11.
  • Yıldırım, G., ve Atilla, G. (2020). Öz yeterliğin bilinçli farkındalık ve benlik saygısına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59-84.
  • Yılmaz, N. (2008). Dersin akışını bozan istenmeyen davranışları yönetme stratejilerinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-38.
  • Yumuşak, G., ve Balcı, Ö. (2018). Öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışları ile başa çıkma yöntemleri ve bu yöntemlerin etkililiğine ilişkin görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(40), 223-254.
  • Zümbül, S. (2021). Bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi: bir inceleme çalışması. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 155-194.

Pre-Service Teachers’ Awareness of Mind Relaxation Techniques in Students

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 28 - 40, 30.06.2022

Öz

The switch to distance education due to compulsory reasons has highlighted the issues such as e-learning, online learning, digital programming and learning. This way of learning can affect students negatively from time to time. Intensive focus and concentration on digital screens strain students’ minds. The research included the level of knowledge of pre-service teachers on the techniques for listening to students’ minds. The research is essential for pre-service teachers to become aware of mental relaxation techniques for effective and efficient learning by considering the students’ mental structures. In the spring semester of the 2019-2020 academic year, 18 volunteer senior pre-service teachers who took the course of learning to learn in the classroom education department constitute the research sample. The study was conducted using the case study design, one of the qualitative research methods, and the easily accessible sample, one of the purposeful sampling types. The research data were collected using a semi-structured interview form developed by the researcher online and analysed using the content analysis method. The study is limited to the sample group and the measuring tool. According to the results, pre-service teachers perceive students’ mental fatigue from negative indicators reflected in their behaviour and primarily involve mind-relaxing activities other than the course content. As a result, it is recommended that pre-service teachers are informed about the indicators concerned by the students’ minds begin to get tired, and they should be taught about the mind-relaxing techniques including in their course content.

Kaynakça

  • Aktepe, İ., ve Tolan, Ö. (2020). Bilinçli farkındalık: güncel bir gözden geçirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12(4):534-561.
  • Anlar, B. (2013). Beyinde plastisite ve bozuklukları. Türkiye Klinikleri Journal Of Pediatrical Sciences, 9(4), 129-137.
  • Atalay, Z. Aydın, U. Bulgan, G. Taylan, D. R., ve Özgülük, B. S. (2017). Bilinçli-farkındalık temelli öz-yeterlik ölçeği-yenilenmiş (BFÖÖ-Y): Türkiye Uyarlama Çalışması, İlköğretim Online, 16(4), 1803-1815,
  • Ayalp, H. D., ve Hisli Şahin, N. (2018). Beş Faktörlü bilgece farkındalık ölçeği - kısa formu’nun (BFBFÖ-K) Türkçe Uyarlaması. Klinik Psikoloji Dergisi, 2(3), 117-127.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bayraktar, V. H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 10(3), 1079-1100.
  • Baysal, N. Z., ve Demirbaş, B. (2012). Sınıf öğretmenliği adaylarının bilinçli farkındalıkları ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 12-20.
  • Bıyıklı, C. Işık, R. P., ve Doğan, D. (2020). Bilinçli farkındalık ve dikkat eğitiminin öğrencilerin dikkat gelişimine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 1-35.
  • Coats, J. E., ve Feldman, S. R. (2011). Zihniniz bedeninizi iyileştirebilir mi? Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52(2), 353-367.
  • İnci, B., ve Ergen, A. (2019). Bilinçli farkındalığın sürdürülebilir tüketim bağlamında incelenmesi. Kuşadası Pazarlama Kongresi, Kasım, 546-565.
  • İnci, T., ve Çubukçu, Z. (2020). Sınıf içinde gösterilen istenmeyen davranışlar ve nedenleri, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(18), 207-219.
  • Körükcü, Ö., ve Kukulu, K. (2015). Beden zihin ruh bütünlüğünü korumaya yönelik bir program: farkındalık temelli stres azaltma programı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(1), 68-80.
  • Metin, Ş., ve Aral, N. (2012). Motor beceriden bağımsız görsel algı testi-3: geçerlik güvenirlik çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 57-72.
  • Ozkan, O. Karatas, H., ve Ergin, A. (2018). İlkokul öğrencilerinin bilincli farkındalık temelli öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 503-525.
  • Öksüz, Y., ve Yiğit, Ş. (2020). Öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık ile mesleki doyum düzeyleri ilişkisi. TÜBAD, 5(1), 38-49.
  • Özen, Y. (2017). Farkında mıyız? bilişsel farkındalık ve psikolojik iyi oluşun içrelleşmesi. Kesit Akademi Dergisi, 3(7), 167-189.
  • Özmen, K. S., ve Demir, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 135-154.
  • Özocak, O. Başçıl, G. S., ve Gölgeli, A. (2019). Egzersiz ve nöroplastisite. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1): 31-38
  • Sarıçalı, M., ve Satıcı, S. A. (2017). Bilinçli farkındalık ile psikolojik kırılganlık ilişkisinde utangaçlığın aracı rolü. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 655-670.
  • Sürücü, A., ve Ünal, A. (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 255-295.
  • Şahin, A. (2019). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu ve iyi oluş arasındaki ilişkiler. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 151-176.
  • Taştan, S. N. (2020). Nöroplastisite’nin etkileri üzerine bir eğitim programı ve yeni bir teknik önerisi: süpürme tekniği. ODÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 228-251.
  • Turhan B., ve Özbay Y. (2016). Erken çocukluk eğitimi ve nöroplastisite. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2): 58-68.
  • Uzbay, T. (2004). Anksiyete ve depresyonun nörobiyolojisi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 4(3), 1-11.
  • Yıldırım, G., ve Atilla, G. (2020). Öz yeterliğin bilinçli farkındalık ve benlik saygısına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59-84.
  • Yılmaz, N. (2008). Dersin akışını bozan istenmeyen davranışları yönetme stratejilerinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-38.
  • Yumuşak, G., ve Balcı, Ö. (2018). Öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışları ile başa çıkma yöntemleri ve bu yöntemlerin etkililiğine ilişkin görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(40), 223-254.
  • Zümbül, S. (2021). Bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi: bir inceleme çalışması. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 155-194.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nida Bayındır 0000-0001-8329-358X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayındır, N. (2022). Öğretmen Adaylarının Öğrencilerde Zihin Dinlendirme Tekniklerini Bilme Durumları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 7(1), 28-40.