The aim of the study is to exemine the academic self-efficacy and occupation anxiety of the students of the Sport Science Faculty. In the scanning model conducted, 141 Physical Education and Sport Department students, consisting of 50 females and 91 males, participated in the study. “Academic Self-Efficacy Scale” and ‘‘Occupational Anxiety Scale for Teacher Condidates’’ were used as data collection tool in the study. SPSS Statistics 22.0 package program was used to evaluate the data. It was determined that occupation anxiety levels of female students are higher compared to males while there was no significant difference between self-efficacy levels of males and females. It was also found that academic self-efficacy levels of students show differences depending on the age. In addition, there was statistically significant differences on economical/social centered occupational anxiety levels of students depending on their ages. Other occupational anxiety sub-levels do not show differences for ages. While there was statistically significant differences according to the general academic point average (GPA) of students for “job appointment centered anxiety” level, which is one of the sub-levels of occupational anxiety level, no meaningful differences were observed according to the GPA of students for academic self-efficacy and other occupational anxiety level sub factors. Our study concluded that; while no relation is determined among self-efficacy levels and economical/social centered anxiety, colleague and parent-centered anxiety as well as adaptation centered anxiety levels; relation in negative direction is determined among duty centered anxiety, student communication centered anxiety, personal development centered anxiety, job appointment centered anxiety and school management centered anxiety levels.
Araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin akademik öz-yeterlik ve mesleki kaygılarının incelenmesidir. Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmaya 50’si kadın ve 91’i erkek olmak üzere toplamda 141 Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘‘Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği’’ ve ‘‘Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS Statistics 22.0 paket programı kullanılmıştır. Kadın öğrencilerin mesleki kaygı düzeyleri erkek öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu, akademik öz-yeterlik düzeylerinde ise cinsiyetlerine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin akademik öz-yeterlik düzeyleri yaşlarına göre farklılık gösterdiği, ayrıca mesleki kaygı alt boyutlarında da ekonomik/sosyal merkezli mesleki kaygı düzeylerinde yaşlara göre istatistiki olarak anlamlı düzeyde farklılık olduğu görülmüştür. Diğer mesleki kaygı alt boyutlarının ise yaşa göre farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin mesleki kaygı düzeyi alt boyutlarından “atanma merkezli kaygı” düzeylerinde genel akademik not ortalamalarına göre anlamlı düzeyde farklılık tespit edilirken, akademik-öz yeterlik ve diğer mesleki kaygı düzeyi alt faktörlerinde genel akademik not ortalamalarına göre farklılık bulunmamıştır. Araştırmamız sonucunda öğrencilerin öz-yeterlik düzeyleri ile ekonomik/sosyal merkezli kaygı, meslektaş ve veli merkezli kaygı ve uyum merkezli kaygı düzeyleri arasında ilişki saptanmazken görev merkezli kaygı, öğrenci iletişim/merkezli kaygı, kişisel gelişim merkezli kaygı, atanma merkezli kaygı ve okul yönetimi merkezli kaygı düzeyleri arasında negatif yönlü ilişkiler saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 22, 2022 |
Acceptance Date | December 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 2 |
Articles published by Journal for All Sports and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.