Research Article
BibTex RIS Cite

Açık Alanlarda Uygulanan Terapatik Rekreasyon Etkinlikleri: Özel Gereksinimli Bireylerin Fiziksel, Zihinsel ve Sosyal Gelişimlerine Yönelik Etkilerinin Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 6 Issue: 4, 498 - 513, 30.12.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1581260

Abstract

Bu araştırma, açık alanlarda uygulanan terapatik rekreasyon etkinliklerinin özel gereksinimli bireylerin fiziksel, zihinsel ve sosyal gelişimleri üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, Trabzon Akçaabat bölgesindeki çeşitli özel eğitim kurumlarından seçilen öğretmenlerden oluşan katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın temel amacı, terapatik rekreasyon etkinliklerinin özel gereksinimli bireylere katkılarını değerlendirmektir. Nitel araştırma yöntemiyle tasarlanan bu araştırmada, katılımcıların terapatik rekreasyon etkinliklerine dair gözlemleri ve deneyimleri NVivo yazılımı ile içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Kodlardan hareketle, öncelikle kategoriler, ardından temalar oluşturularak araştırmanın ana odak noktaları belirlenmiştir. Araştırma bulguları, açık alan terapatik rekreasyonunun özel gereksinimli bireylerin yaşam kalitesi ve sosyal entegrasyonunu destekleyen çok yönlü etkiler sunduğunu ortaya koymaktadır. Motor becerilerde artış, denge ve koordinasyon gelişimi, bilişsel süreçlerin desteklenmesi ve odaklanmanın sağlanması gibi fiziksel ve zihinsel alanlardaki katkıların yanı sıra, sosyal etkileşimde artış ve davranışsal becerilerin güçlenmesi gibi olumlu sosyal etkiler de gözlemlenmiştir. Araştırmanın geçerliliği ve güvenilirliğini sağlamak amacıyla uzman görüşleri alınmış, analiz sonuçları uzmanlar tarafından doğrulanmıştır. Görüş birliği/görüş ayrılığı formülüne göre güvenilirliği %92 olarak hesaplanan bu çalışma, terapatik rekreasyonun özel eğitim ortamlarında daha etkin kullanımı için öneriler sunmaktadır. Araştırmanın sonuçları, özel gereksinimli bireylerin yaşam kalitesini artırmak amacıyla terapatik rekreasyonun faydalarına dair kapsamlı bilgiler sunmakta ve alanda hazırlanacak etkinliklerin kullanımı sürecine yardımcı olabilecek bilgiler içermektedir.

Ethical Statement

Bu makalede dergi yazım kurallarına, yayın ilkelerine, araştırma ve yayın etiği kurallarına, dergi etik kurallarına uyulmuştur. Makale ile ilgili doğabilecek her türlü ihlallerde sorumluluk yazara aittir. Makalenin etik kurul izni Trabzon Üniversitesi/Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Eğiti Kurulu tarafınca 24.04.2024 tarih ve E-81614018-050.04-2400019625 sayılı kararı ile alınmıştır.

Supporting Institution

Tübitak

Project Number

1919B012323606

Thanks

Bu çalışma, 2209- Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında destek almıştır. Desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Akın, A., Baş, M., & Akın, A. (2023). Rekreatif faaliyetlerin alzheimer hastaları üzerindeki etkisi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 678-689. https://doi.org/10.11616/asbi.1222657
  • Akin, S., & Alp, H. (2019). Effect of adapted game-aided physical education program on the motor skills of children with autism spectrum disorders: Longitudinal case study. Journal of Curriculum and Teaching, 8(3), 63-72.
  • Aksoy, Ö., Yılmaz, E., & Ersoy, B. (2022). Rekreasyon alanlarında engelli kullanımı açısından erişilebilirlik: İzmir ili Buca ilçesi örneği. Artgrid - Journal of Architecture Engineering and Fine Arts, 4(2), 292-308. https://doi.org/10.57165/artgrid.1206080
  • Aksoy, Y. (2020). Rekreasyonel faaliyet olarak fiziksel aktivitelerin otizmli çocuklarda sosyal incelenmesi: İletişime yönelik etkileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-9.
  • Alp, H., & Çamlıyer, H. (2018). Hareket eğitimi ve fiziksel aktivite programı verilen davranış problemli otistik çocukların bir yıl sonraki süreçlerinin izlenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (63), 1-13.
  • Baias, M. S., & Sandor, I. (2022). Sports practice as a therapeutic method in physical rehabilitation programs for children with special education needs. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 17-28.
  • Banhidi, M., Daly, F. S., De Paula Azzine, E., Dieser, R. B., Hebblethwaite, S., Jones, D., Kimura, F., McKenzie, S. E., Meyer, C., & Young, M. E. M. (2013). A global therapeutic recreation discussion: An overview from Rimini, Italy. American Journal of Recreation Therapy, 12(4), 7-14. https://doi.org/10.5055/ajrt.2013.0053
  • Bullock, C. C., & Howe, C. Z. (1991). A model therapeutic recreation program for the reintegration of persons with disabilities into the community. Therapeutic Recreation Journal, 25(2), 7-21.
  • Carruthers, C. P., & Hood, C. D. (2007). Building a life of meaning through therapeutic recreation: The leisure and well-being model, Part I. Therapeutic Recreation Journal, 41(4), 276-297.
  • Chorost, S. (1988). The hearing-impaired child in the mainstream: A survey of the attitudes of regular classroom teachers. Volta Review, 90(1), 7-12.
  • Çiriş, V. (2023). Öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalıkları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 14(51), 75-94. https://doi.org/10.35826/ijoess.3304
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. ERIC/TM Digest. https://eric.ed.gov/?id=ED338706
  • Demir, T., Gönül, G., Ekrem, E., Oğuz, O., & Adnan, A. (2018). Engelli bireylerde spora katılım motivasyon ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 95-106. https://doi.org/10.1501/sporm_0000000347
  • Dieser, R. B. (2013). Leisure education: A person-centered, system-directed, social policy perspective. Sagamore-Venture.
  • Esseff, S. L. (2016). Benefits of therapeutic recreation for young adults with special needs (Master's thesis). California State University, Monterey Bay.
  • Farnham, M., & Mutrie, N. (2003). Research section: The potential benefits of outdoor development for children with special needs. British Journal of Special Education, 24(1), 31-38. https://doi.org/10.1111/1467-8527.00008
  • García-Villamisar, D., Dattilo, J., & Muela, C. (2017). Effects of therapeutic recreation on adults with ASD and ID: A preliminary randomized control trial. Journal of Intellectual Disability Research, 61, 325–340. https://doi.org/10.1111/jir.12320
  • Gilraldez-Hayes, A. (2020). Artes y bienestar psicológico: Las artes como intervenciones positivas. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20711
  • Gül, Ö. (2012). Oyun ve hareket temelli büyük kas beceri eğitim programlarının 4-5 yaş çocukların büyük kas becerilerine etkisinin karşılaştırılması (Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gün, F., & Akel, B. (2018). Engelli bireylerde tiyatro aktivitesinin iletişim ve etkileşim becerileri üzerine etkilerinin incelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 61-68. https://doi.org/10.30720/ered.417884
  • Holmes-Layman, P. (2013). Therapeutic recreation practice: A strengths approach. Therapeutic Recreation Journal, 47(2), 137.
  • Hood, C. D., & Carruthers, C. P. (2013). Facilitating change through leisure: The leisure and well-being model of therapeutic recreation practice. Positive Leisure Science, 121-140. https://doi.org/10.1007/978-94-007-5058-6_7
  • Jay, E. K., Moxham, L., & Patterson, C. F. (2021). Using an arts-based approach to explore the building of social capital at a therapeutic recreation camp. International Journal of Mental Health Nursing, 30(1), 202-213. https://doi.org/10.1111/inm.12856
  • Joffre, O., Nolte, M. A., Spörri, R., & Sousa, C. R. E. (2009). Inflammatory signals in dendritic cell activation and the induction of adaptive immunity. Immunological Reviews, 227(1), 234-247.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kaya, K., & Alp, H. (2022). Otizmli çocuklarda beden eğitimi ve sporun önemi üzerine yapılmış araştırmaların incelenmesi: Meta analiz. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 4(1), 1-7.
  • Kaya, L., İnal Gültekin, G., Şahin, M., & Kırandı, Ö. (2020). Spor dersi alan otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerinin yaşam kalitesi düzeyi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 190-202.
  • Keskin, B., Hanbay, E., & Kalyoncu, M. (2017). 5-8 yaş grubu otistik çocuklarda egzersiz uygulamalarının sportif performans üzerine etkileri. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 50-58.
  • Kolanowski, A. M., Buettner, L., Costa, P., & Litaker, M. (2001). Capturing interests: Therapeutic recreation activities for persons with dementia. Therapeutic Recreation Journal, 35(3), 220-235.
  • Leahey, A., & Singleton, J. F. (2011). Utilizing therapeutic recreation to empower persons with Alzheimer's in a day center. Therapeutic Recreation Journal, 45(2), 135-146.
  • Merriam, S. B. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Milne, R. W., Nation, R. L., & Somogyi, A. A. (1996). The disposition of morphine and its 3-and 6-glucuronide metabolites in humans and animals, and the importance of the metabolites to the pharmacological effects of morphine. Drug Metabolism Reviews, 28(3), 345-472.
  • Mobily, K. E. (2009). Role of exercise and physical activity in therapeutic recreation services. Therapeutic Recreation Journal, 43(2), 9.
  • Park, K., Rebecca Genoe, M., Nelson, S., Boser, D., Ostryzniuk, L., & Cripps, D. G. (2022). Advocating for therapeutic recreation: Is it just a matter of speaking up? World Leisure Journal, 64(4), 508–529. https://doi.org/10.1080/16078055.2022.2099452
  • Parsons, M. D. (2016). Perceived benefits of therapeutic recreation camps for young adults with disabilities.
  • Peterson, B. S. (2023). (Re)defining recreation: A call for reconciliatory action in therapeutic recreation practice. Leisure/Loisir, 47(2), 134-149. https://doi.org/10.1080/14927713.2023.2252837
  • Picton, C., Fernandez, R., Moxham, L., & Patterson, C. (2019). Experiences of outdoor nature-based therapeutic recreation programs for persons with a mental illness: A qualitative systematic review protocol. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports. https://doi.org/10.11124/JBISRIR-D-19-00046
  • Polat, S. Ç., Akman, O., & Orhan, Ö. (2018). A comparison of the reaction times of elite male taekwondo and kickboxing athletes. The Online Journal of Recreation and Sports, 7(2), 32-39.
  • Potić, S., Stanimirov, K., Đorđević, M., & Banković, S. (2014). Fiziksel-eğlence faaliyetleri ve engelli kişiler. TIMS. Acta, 8(1), 71-80.
  • Svarich, V. G., Lisitsyn, D. А., Kagantsov, I. M., Perevozchikov, Е. G., & Islentiev, R. N. (2018). Features of diagnosis and treatment of gastric horistoma in children. Russian Journal of Pediatric Surgery, Anesthesia and Intensive Care, 8(2), 70-74.
  • Wilhite, D. A., Hayes, M. J., Knutson, C., & Helm Smith, K. (1999). The basics of drought planning: A 10-step process. National Drought Mitigation Center (NDMC).
  • Witt, S. F. (1988). Mega-events and mega-attractions. Tourism Management, 9(1), 76-77.
  • Yarımkaya, E., İlhan, E. L., & Karasu, N. (2017). Akran aracılı uyarlanmış fiziksel aktivitelere katılan otizm spektrum bozukluğu olan bir bireyin iletişim becerilerindeki değişimlerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 225-252.
  • Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Therapeutic Recreational Activities Applied in Open Spaces: Evaluation of the Effects on Physical, Mental and Social Development of Individuals with Special Needs

Year 2024, Volume: 6 Issue: 4, 498 - 513, 30.12.2024
https://doi.org/10.56639/jsar.1581260

Abstract

This study aims to comprehensively investigate the effects of outdoor therapeutic recreation activities on the physical, mental, and social development of individuals with special needs. Semi-structured interviews were conducted with teachers from various special education institutions in the Akçaabat district of Trabzon. The primary objective is to evaluate the contributions of therapeutic recreation activities to the holistic development of individuals with special needs. Utilizing a qualitative research design, the data collected from participants' observations and experiences were analyzed through content analysis using NVivo software. From the coded data, categories and themes were generated, identifying the main focal points of the study. The findings reveal that outdoor therapeutic recreation provides multifaceted benefits, enhancing the quality of life and promoting social integration for individuals with special needs. Physical and cognitive improvements such as enhanced motor skills, better balance and coordination, and improved cognitive focus were observed. Additionally, significant social benefits were noted, including increased social interaction and strengthened behavioral skills. To ensure the validity and reliability of the study, expert evaluations were sought, and the analysis results were verified through expert consensus. This study, whose reliability was calculated as 92% according to the consensus/disagreement formula, offers suggestions for more effective use of therapeutic recreation in special education settings. The results of the study provide comprehensive information on the benefits of therapeutic recreation in order to improve the quality of life of individuals with special needs and contain constructive information within the scope of the use of such activities in the field.

Project Number

1919B012323606

References

  • Akın, A., Baş, M., & Akın, A. (2023). Rekreatif faaliyetlerin alzheimer hastaları üzerindeki etkisi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 678-689. https://doi.org/10.11616/asbi.1222657
  • Akin, S., & Alp, H. (2019). Effect of adapted game-aided physical education program on the motor skills of children with autism spectrum disorders: Longitudinal case study. Journal of Curriculum and Teaching, 8(3), 63-72.
  • Aksoy, Ö., Yılmaz, E., & Ersoy, B. (2022). Rekreasyon alanlarında engelli kullanımı açısından erişilebilirlik: İzmir ili Buca ilçesi örneği. Artgrid - Journal of Architecture Engineering and Fine Arts, 4(2), 292-308. https://doi.org/10.57165/artgrid.1206080
  • Aksoy, Y. (2020). Rekreasyonel faaliyet olarak fiziksel aktivitelerin otizmli çocuklarda sosyal incelenmesi: İletişime yönelik etkileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-9.
  • Alp, H., & Çamlıyer, H. (2018). Hareket eğitimi ve fiziksel aktivite programı verilen davranış problemli otistik çocukların bir yıl sonraki süreçlerinin izlenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (63), 1-13.
  • Baias, M. S., & Sandor, I. (2022). Sports practice as a therapeutic method in physical rehabilitation programs for children with special education needs. Studia Universitatis Babeș-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae, 17-28.
  • Banhidi, M., Daly, F. S., De Paula Azzine, E., Dieser, R. B., Hebblethwaite, S., Jones, D., Kimura, F., McKenzie, S. E., Meyer, C., & Young, M. E. M. (2013). A global therapeutic recreation discussion: An overview from Rimini, Italy. American Journal of Recreation Therapy, 12(4), 7-14. https://doi.org/10.5055/ajrt.2013.0053
  • Bullock, C. C., & Howe, C. Z. (1991). A model therapeutic recreation program for the reintegration of persons with disabilities into the community. Therapeutic Recreation Journal, 25(2), 7-21.
  • Carruthers, C. P., & Hood, C. D. (2007). Building a life of meaning through therapeutic recreation: The leisure and well-being model, Part I. Therapeutic Recreation Journal, 41(4), 276-297.
  • Chorost, S. (1988). The hearing-impaired child in the mainstream: A survey of the attitudes of regular classroom teachers. Volta Review, 90(1), 7-12.
  • Çiriş, V. (2023). Öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalıkları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 14(51), 75-94. https://doi.org/10.35826/ijoess.3304
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. ERIC/TM Digest. https://eric.ed.gov/?id=ED338706
  • Demir, T., Gönül, G., Ekrem, E., Oğuz, O., & Adnan, A. (2018). Engelli bireylerde spora katılım motivasyon ölçeği (ESKMÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 95-106. https://doi.org/10.1501/sporm_0000000347
  • Dieser, R. B. (2013). Leisure education: A person-centered, system-directed, social policy perspective. Sagamore-Venture.
  • Esseff, S. L. (2016). Benefits of therapeutic recreation for young adults with special needs (Master's thesis). California State University, Monterey Bay.
  • Farnham, M., & Mutrie, N. (2003). Research section: The potential benefits of outdoor development for children with special needs. British Journal of Special Education, 24(1), 31-38. https://doi.org/10.1111/1467-8527.00008
  • García-Villamisar, D., Dattilo, J., & Muela, C. (2017). Effects of therapeutic recreation on adults with ASD and ID: A preliminary randomized control trial. Journal of Intellectual Disability Research, 61, 325–340. https://doi.org/10.1111/jir.12320
  • Gilraldez-Hayes, A. (2020). Artes y bienestar psicológico: Las artes como intervenciones positivas. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20711
  • Gül, Ö. (2012). Oyun ve hareket temelli büyük kas beceri eğitim programlarının 4-5 yaş çocukların büyük kas becerilerine etkisinin karşılaştırılması (Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gün, F., & Akel, B. (2018). Engelli bireylerde tiyatro aktivitesinin iletişim ve etkileşim becerileri üzerine etkilerinin incelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 61-68. https://doi.org/10.30720/ered.417884
  • Holmes-Layman, P. (2013). Therapeutic recreation practice: A strengths approach. Therapeutic Recreation Journal, 47(2), 137.
  • Hood, C. D., & Carruthers, C. P. (2013). Facilitating change through leisure: The leisure and well-being model of therapeutic recreation practice. Positive Leisure Science, 121-140. https://doi.org/10.1007/978-94-007-5058-6_7
  • Jay, E. K., Moxham, L., & Patterson, C. F. (2021). Using an arts-based approach to explore the building of social capital at a therapeutic recreation camp. International Journal of Mental Health Nursing, 30(1), 202-213. https://doi.org/10.1111/inm.12856
  • Joffre, O., Nolte, M. A., Spörri, R., & Sousa, C. R. E. (2009). Inflammatory signals in dendritic cell activation and the induction of adaptive immunity. Immunological Reviews, 227(1), 234-247.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kaya, K., & Alp, H. (2022). Otizmli çocuklarda beden eğitimi ve sporun önemi üzerine yapılmış araştırmaların incelenmesi: Meta analiz. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 4(1), 1-7.
  • Kaya, L., İnal Gültekin, G., Şahin, M., & Kırandı, Ö. (2020). Spor dersi alan otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynlerinin yaşam kalitesi düzeyi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 190-202.
  • Keskin, B., Hanbay, E., & Kalyoncu, M. (2017). 5-8 yaş grubu otistik çocuklarda egzersiz uygulamalarının sportif performans üzerine etkileri. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 50-58.
  • Kolanowski, A. M., Buettner, L., Costa, P., & Litaker, M. (2001). Capturing interests: Therapeutic recreation activities for persons with dementia. Therapeutic Recreation Journal, 35(3), 220-235.
  • Leahey, A., & Singleton, J. F. (2011). Utilizing therapeutic recreation to empower persons with Alzheimer's in a day center. Therapeutic Recreation Journal, 45(2), 135-146.
  • Merriam, S. B. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Milne, R. W., Nation, R. L., & Somogyi, A. A. (1996). The disposition of morphine and its 3-and 6-glucuronide metabolites in humans and animals, and the importance of the metabolites to the pharmacological effects of morphine. Drug Metabolism Reviews, 28(3), 345-472.
  • Mobily, K. E. (2009). Role of exercise and physical activity in therapeutic recreation services. Therapeutic Recreation Journal, 43(2), 9.
  • Park, K., Rebecca Genoe, M., Nelson, S., Boser, D., Ostryzniuk, L., & Cripps, D. G. (2022). Advocating for therapeutic recreation: Is it just a matter of speaking up? World Leisure Journal, 64(4), 508–529. https://doi.org/10.1080/16078055.2022.2099452
  • Parsons, M. D. (2016). Perceived benefits of therapeutic recreation camps for young adults with disabilities.
  • Peterson, B. S. (2023). (Re)defining recreation: A call for reconciliatory action in therapeutic recreation practice. Leisure/Loisir, 47(2), 134-149. https://doi.org/10.1080/14927713.2023.2252837
  • Picton, C., Fernandez, R., Moxham, L., & Patterson, C. (2019). Experiences of outdoor nature-based therapeutic recreation programs for persons with a mental illness: A qualitative systematic review protocol. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports. https://doi.org/10.11124/JBISRIR-D-19-00046
  • Polat, S. Ç., Akman, O., & Orhan, Ö. (2018). A comparison of the reaction times of elite male taekwondo and kickboxing athletes. The Online Journal of Recreation and Sports, 7(2), 32-39.
  • Potić, S., Stanimirov, K., Đorđević, M., & Banković, S. (2014). Fiziksel-eğlence faaliyetleri ve engelli kişiler. TIMS. Acta, 8(1), 71-80.
  • Svarich, V. G., Lisitsyn, D. А., Kagantsov, I. M., Perevozchikov, Е. G., & Islentiev, R. N. (2018). Features of diagnosis and treatment of gastric horistoma in children. Russian Journal of Pediatric Surgery, Anesthesia and Intensive Care, 8(2), 70-74.
  • Wilhite, D. A., Hayes, M. J., Knutson, C., & Helm Smith, K. (1999). The basics of drought planning: A 10-step process. National Drought Mitigation Center (NDMC).
  • Witt, S. F. (1988). Mega-events and mega-attractions. Tourism Management, 9(1), 76-77.
  • Yarımkaya, E., İlhan, E. L., & Karasu, N. (2017). Akran aracılı uyarlanmış fiziksel aktivitelere katılan otizm spektrum bozukluğu olan bir bireyin iletişim becerilerindeki değişimlerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(2), 225-252.
  • Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Research Articles
Authors

Sabiha Kaya 0000-0002-0883-4486

Kardelen Yıldırım This is me 0009-0005-0300-3826

Project Number 1919B012323606
Publication Date December 30, 2024
Submission Date November 7, 2024
Acceptance Date December 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Kaya, S., & Yıldırım, K. (2024). Açık Alanlarda Uygulanan Terapatik Rekreasyon Etkinlikleri: Özel Gereksinimli Bireylerin Fiziksel, Zihinsel ve Sosyal Gelişimlerine Yönelik Etkilerinin Değerlendirilmesi. Herkes için Spor Ve Rekreasyon Dergisi, 6(4), 498-513. https://doi.org/10.56639/jsar.1581260

Creative Commons Lisansı

Articles published by Journal for All Sports and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.