Byung-Cul Han's book “In the Swarm: Digital Prospects” critically analyzes the alterations and transformations in social structure resulting from advancements in communication technology. The book explores how digitization, exemplified by Twitter and Facebook activism, has altered power dynamics, societal structures, individual identity, and the public and private realms, and how these changes influence behavior, perception, emotions, cognition, and lifestyle. Han characterizes the contemporary digital surveillance society as a digital swarm, employing a critical lens to assess whether individuals within this swarm contribute to the fragmentation of community and public discourse, undermine genuine political action and substantive dialogue, and embody a collective mentality. The primary premise of the present study is how the subject, unable to completely comprehend the paradigm change in the digital landscape, gets "swarmed" and influenced by this new environment. Han analyzes the implications of this influential power, detailing the directional shifts represented by the digital collective, its positioning, and its primary attributes within sociological, political, and partially economic frameworks, utilizing concepts such as the society of outrage, de-mediatization, information fatigue, respect, crisis of representation, and psychopolitics. The associated concept sets also offer significant evidence for comprehending how the digital swarm can be both passive while seeming active, and passive while appearing active. The conceptualization of the digital swarm is a culmination and essential outcome of Han's theories, including transparency society, fatigue society, performance society, control society, and digital surveillance society, as evidenced by the readings and evaluations.
Byung-Cul Han tarafından kaleme alınan Sürünün İçinde Dijital Dünyaya Bakışlar isimli kitap, iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte toplumsal yapıda meydan gelen değişim ve dönüşümleri eleştirel bir bakışla ele almaktadır. Söz konusu kitap, Twitter ve Facebook aktivizmi örnekleminden hareketle dijitalleşmenin iktidar, toplum, birey, kamusal ve özel alanda nasıl bir dönüşüme yol açtığı, bu dönüşümün davranışları, algıyı, duyguları, düşünceleri ve hatta yaşam biçimini nasıl etkilediği üzerinde durmaktadır. Tartışmasını temellendirdiği eleştirel bakıştan hareketle günümüzün dijital gözetim toplumunun öznesini dijital sürü olarak tanımlayan Han, sürü içinde hareket eden öznenin topluluğun ve kamusal alanın parçalanmasından sorumlu olup olmadığını, gerçek bir politik eylem ve anlamlı söylem üretimini aşındırıp aşındırmadığını, kitle ruhu taşıyıp taşımadığını eleştirel bir bakış açısıyla yanıtlamaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın temel dayanağını dijital ortamdaki paradigma değişimini tam kavrayamayan öznenin bu yeni ortam tarafından nasıl “sürü”klendiği ve etkilendiği oluşturmaktadır. Bu etki gücünün kabulünden hareketle Han, kitabında, dijital sürünün nasıl ve hangi yönde bir değişimi sembolize ettiğini, nasıl konumlandığını ve temel özelliklerini infial toplumu, medyasızlaştırma, enformasyon yorgunluğu, saygı, temsil krizi, psikopolitika gibi kavram setleri üzerinden sosyolojik, siyasal ve kısmen ekonomik bağlam vurgusu içinde ele almaktadır. İlgili kavram setleri dijital sürünün aktif görünürken pasif, etken görünürken edilgen olma halinin anlaşılabilmesine de önemli bir kanıt oluşturmaktadır. Tüm okumalar ve değerlendirmeler sonucunda, dijital sürü kavramsallaştırımının Han’ın aktardığı şeffaflık toplumu, yorgunluk toplumu, performans toplumu, kontrol toplumu, dijital gözetim toplumu gibi kavramsallaştırmalarının tamamlanışı ve zorunlu bir sonucu olduğunu söylemek mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Change, Underdevelopment and Modernisation Sociology, Communication Sociology |
Journal Section | Book Review |
Authors | |
Early Pub Date | December 24, 2024 |
Publication Date | December 29, 2024 |
Submission Date | October 24, 2024 |
Acceptance Date | December 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 14 |
“Journal of Social and Cultural Studies” (J-SCS) is published in Turkish and English. “Journal of Social and Cultural Studies” (J-SCS) is published only in electronic form through its website and adopts open access policy. The journal is published twice a year, in June and December. No fees are charged for publications, no fees are paid to the editors, the editorial board and the referees and their owners. It is accepted that the authors who submit articles to the contact address for publication in the journal should read and acknowledge this copyright statement.
“Journal of Social and Cultural Studies” is open to the work of all researchers who have the title “PhD” or “PhD student”. It is not obligatory that the second, third and fourth authors of the article have the title “PhD” or “PhD student”. An article should has been written by max. four authors. The articles prepared in accordance with the writing rules are presented to the referee for review after they have passed the editorial review. The reviewer may ask for a correction to the article, directly refuse or accept it. For the articles declined as a result of the reviewer evaluation, a second reviewer may be requested by the author, If the editors’ board finds that the request is appropriate, the article will be sent to a second reviewer.
The articles previously published in another publication or in the evaluation stage by another publication are not accepted into “Journal of Social and Cultural Studies” publication process. All the ethical and legal responsibilities related to the published articles belong to the authors.