Amaç: Bu araştırmanın amacı Yaşlı Bakımı ve Çocuk Gelişimi ön lisans öğrencilerinin
etik duyarlılık ve akademik öz-yeterlilik düzeylerinin belirlenmesidir.
Yöntem: Araştırma Mart-Nisan 2022 tarihleri arasında tanımlayıcı ilişki arayıcı
tipte yürütüldü. Araştırmanın örneklemini Ardahan Üniversitesi Sağlık Hizmetleri
Meslek Yüksekokulu’na kayıtlı ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul
eden 158 Yaşlı Bakımı ve Çocuk Gelişimi bölümü öğrencisi oluşturdu. Araştırma
‘’Öğrenci Tanıtım Formu’’, ‘’Ahlaki Duyarlılık Ölçeği (ADÖ)’’ ve ‘’Akademik
Öz-yeterlilik Ölçeği (AÖÖ)’’ ile çevirim içi anket yoluyla toplandı. Verilerin analizinde
SPSS paket programı kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde,
ortalama ve korelasyon analizi yapıldı.
Bulgular: ADÖ genel ortalaması 59,85±30,52; otonomi, yarar sağlama, bütüncül
yaklaşım, uygulama ve oryantasyon alt boyutu ortalamaları ise sırasıyla
13,06±7,25; 8,54±4,92; 8,48±4,86; 7,90±4,79; 8,56±4,96 ve 6,86±4,37’di. AÖÖ genel
puanı 55,64±29,65; akademik sorunla baş etme, çaba ve planlama puanı ise sırasıyla
32,41±17,58; 11,69±6,52 ve 11,54±6,09’idi. Yaşlı Bakımı ve Çocuk Gelişimi
öğrencilerinin ADÖ, AÖÖ ve alt grubu puanları arasında anlamlı bir fark yoktur
(p <0,05).
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda öğrencilerin etik duyarlılıklarının
yüksek olduğu, akademik öz-yeterliliklerinin orta düzeyin altında olduğu görüldü.
Ahlaki duyarlılık ile akademik öz-yeterlilik arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde
anlamlı bir ilişki olduğu tespit edildi. Yaşlı ve çocuk gibi önemli yaşam evrelerine
hizmet verecek meslek gruplarının yetiştirildiği kurumlarda etik duyarlılık ve akademik
öz-yeterliliğe yönelik daha fazla çalışma yapılması gerektiği, aynı zamanda
etik duyarlılığı arttırıcı eğitimler verilerek akademik öz-yeterlilik ve sorumluluk
bilincinin arttırılabileceği düşünülmektedir.
yok
-
Yazarlar araştırmaya gönüllü olarak katılan tüm öğrencilere teşekkür eder.
Aim: The aim of this study is to determine the ethical sensitivity and academic
self-efficacy levels of elderly care and child development associate degree students.
Method: The research was carried out in a descriptive relationship-seeking
type between March and April 2022. The sample of the study consisted of 158 elderly
care and child development students enrolled in Ardahan University Health
Services Vocational School and voluntarily accepted to participate in the research.
The research was collected through an online questionnaire with the “Student
Introduction Form”, “Moral Sensitivity Scale (MSS)” and “Academic Self-Efficacy
Scale (ASS)”. SPSS package program was used in the analysis of the data. In the
evaluation of the data, number, percentage, mean and correlation analysis were
performed.
Results: The general average of MSS was 59.85±30.52, while the averages of autonomy,
benefit, holistic approach, implementation and orientation sub-dimensions
were 13.06±7.25, 8.54±4.91, 8.48±4.86, 7.90±4.79, 8.56±4.96, and 6.86±4.37,
respectively. The general score of ASC was 55.64±29.65, and the scores of coping
with academic problems, effort and planning were 32.41±17.58, 11.69±6.52 and
11.54±6.09, respectively. There was no significant difference between the MSS, ASC
and subgroup scores of the Elderly Care and Child Development students (p <0.05).
Conclusion and Suggestions: As a result of the research, it was seen that the
ethical sensitivity of the students was high and their academic self-efficacy was
below the medium level. It was determined that there was a weak positive correlation
between moral sensitivity and academic self-efficacy. It is thought that more
studies should be carried out on ethical sensitivity and academic self-efficacy in
institutions where occupational groups that will serve important life stages such as
children and the elderly are trained, and academic self-efficacy and responsibility
awareness can be increased by providing trainings that increase ethical sensitivity.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | April 29, 2023 |
Publication Date | April 29, 2023 |
Submission Date | May 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).