Yaşamın evreleri arasında çocukluk döneminin insanın gelişiminde özel ve belirleyici bir etkisi vardır. Kişinin kendisini, çevresindeki insanları, eriştiği/erişemediği olanakları ve aralarındaki ilişkiyi anlamaya başladığı bu evrede sahip olduğu/olamadığı olanaklar belki de bütün yaşamı süresince etkili olacak nedenler ve sonuçlar barındırır. İnsan yaşamının bu en savunmasız yılları kişinin kendisini gerçekleştirebilmesi için en hassas dönemlerden biri olarak karşımıza çıkar. Çocuğa yüklenen anlamın ve işlevin esasen insan varlığına verilen önem ve değere koşut olarak gelişen bir tarihi vardır. Çocukluğundan itibaren hangi nedenlerle çevrelendiği için yaşamında hangi sorunlarla mücadele etmek ve hangi sonuçlarla yüzleşmek zorunda kaldığını genellikle yetişkinlik diyebileceğimiz yıllarda idrak eden insanların bu deneyimlerden çıkardıkları dersler çocuklar ve insanlık için büyük değer taşır. Bu çalışma çocukluk olgusunun ve çocuk haklarının tarihsel gelişimine dair Türkiye odağına sahip bütünlüklü bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Dünden bugüne çocukların ve sahip oldukları hakların geliştirilmesi adına çıkarılması gereken derse dair bir pencere açılmaya çalışılmıştır.
Among the stages of life childhood has a special and decisive influence on human development. At this stage, when a person starts to understand himself, the people around him, the opportunities he/she can't reach and the relationship between them, the opportunities he/she has/can't have, maybe contain causes and results that will be effective throughout his whole life. These most vulnerable years of human life appear as one of the most sensitive periods for a person to realize himself. The meaning and function attributed to the child has a history that develops in parallel with the importance and value given to human existence. The lessons learned from these experiences by people who realize what problems they have to struggle with and what consequences they have to face in their lives since childhood, in what we can call adulthood, are of great value for children and humanity. This study aims to present a holistic framework with a Turkey focus on the historical development of the phenomenon of childhood and children's rights. It has been tried to open a window on the lesson that needs to be learned in order to develop children and their rights from past to present
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | May 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 2 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.