Bu çalışmanın amacı, 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinin ardından depremzede üniversite öğrencilerinin maddi kaygı ve gelecek kaygısı düzeylerini incelemektir. Araştırma, Munzur Üniversitesi’nde kayıtlı, depremden etkilenen 11 farklı ilden gelen 373 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak sosyodemografik bilgi formu, Maddi Kaygı Ölçeği (MKÖ) ve Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği (GKÖ) kullanılmış; analizlerde bağımsız örneklem t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyonu uygulanmıştır. Bulgular, göç etmeyi düşünen öğrencilerin maddi kaygı düzeylerinin (X̄=4,58) göç etmeyenlerden (X̄=3,55) anlamlı biçimde yüksek olduğunu (p=,001), ayrıca deprem sonrası göç edenlerin de daha yüksek maddi kaygıya sahip olduğunu (p=,043) göstermiştir. Gelir düzeyi azalan öğrencilerin maddi kaygı düzeyleri en yüksek bulunmuştur (X̄=4,45). Gelecek kaygısı açısından, kadın öğrencilerin (X̄=2,99) erkek öğrencilerden (X̄=2,76) daha yüksek düzeyde kaygıya sahip olduğu (p=,009), ayrıca maddi kayıp yaşayanların gelecek kaygısının daha yüksek olduğu (X̄=3,05; X̄=2,83) (p=,016) ve kardeş sayısının anlamlı bir etken olduğu saptanmıştır. Özellikle 3–4 kardeşe sahip öğrencilerin gelecek kaygısı düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Maddi kaygı ve gelecek kaygısı arasında pozitif yönlü, zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (r=0,344, p<0,01). Sonuç olarak, deprem sonrası ekonomik zorluklar, göç deneyimleri ve sosyodemografik faktörler öğrencilerin hem maddi hem de gelecek kaygılarını artırmaktadır. Bu bulgular, afet sonrası destek programlarının yalnızca ekonomik yardımla sınırlı kalmaması, psikososyal destek ve eğitim sürekliliğini koruyucu mekanizmaları da içermesi gerektiğini göstermektedir.
The aim of this study is to examine the levels of financial anxiety and future anxiety among university students affected by the Kahramanmaraş earthquakes of February 6, 2023. The research was conducted with 373 students enrolled at Munzur University, coming from 11 different provinces affected by the disaster. Data were collected using a sociodemographic information form, the Financial Anxiety Scale (FAS), and the Future Anxiety Scale for University Students (FAS-US). Independent samples t-test, ANOVA, and Pearson correlation analyses were applied. The findings revealed that students who considered migration had significantly higher financial anxiety levels (X̄=4.58) compared to those who did not (X̄=3.55) (p=,001), and students who migrated after the earthquake also reported higher financial anxiety (p=,043). Students whose income decreased had the highest financial anxiety levels (X̄=4.45). Regarding future anxiety, female students (X̄=2.99) scored significantly higher than male students (X̄=2.76) (p=,009). In addition, students who experienced material loss reported higher future anxiety (X̄=3.05; X̄=2.83) (p=,016), and the number of siblings was found to be a significant factor. Students with three to four siblings showed higher levels of future anxiety. A positive and low-level significant correlation was found between financial and future anxiety (r=0.344, p<0.01). In conclusion, post-earthquake economic difficulties, migration experiences, and sociodemographic factors increase both financial and future anxiety among students. These findings indicate that post-disaster support programs should not be limited to financial aid but should also include psychosocial support and mechanisms that ensure the continuity of education.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Social Work (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | August 24, 2025 |
| Acceptance Date | November 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 3 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.