Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmenlerinin, Problem Çözme Becerilerinin Epistemolojik İnançları, Yaratıcılık Düzeyleri ve Düşünme Stilleri İle İlişkisinin İncelenmesi

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 167 - 184, 01.12.2014

Abstract

Okul öncesi öğretmenlerinin epistemolojik inançları, yaratıcılık düzeyleri ve düşünme stillerinin problem çözme becerilerinin anlamlı bir yordayıcısı olup olmadığının incelendiği bu araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim öğretim yılında Isparta’da çalışan 155 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracında“Problem Çözme Envanteri”, “Bilgi Bilimsel İnanç Ölçeği (EİÖ)”, “Yaratıcılık Açısından Bireyin Kendini Değerlendirmesi Ölçeği” ve son olarak “Düşünme Stilleri Envanteri” olmak üzere dört ölçek yer almaktadır. Araştırmanın verileri aşamalı çoklu regresyon testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada, okulöncesi öğretmenlerinin yaratıcılık düzeyleri algılarının pozitif yönde, öğrenmenin yeteneğe bağlı olduğuna dair inanç ve geleneksel düşünme stili algılarının ise negatif yönde olmak üzere problem çözme becerilerinin anlamlı yordayıcıları oldukları bulunmuştur

References

  • Aksan, N. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniver- sitesi, Çanakkale.
  • Aksan, N.,&Sözer, M. A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (1), 31-50.
  • Arıol, Ş. (2009). Matematik öğretmen adaylarının bütüncül (holistik) ve analitik dü- şünme stillerinin matematiksel problem çözme becerilerine etkisi. Yüksek lisans tezi.Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. (2009). Sorun çözme becerisi ile yaratıcılık arasındaki ilişkinin incelenme- si. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çoban, S. C. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki. Doktora tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 87-106.
  • Deryakulu, D.,&Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik inanç ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2 (8), 111-25.
  • Deryakulu, D. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erdoğmuş, N. (2004). İlköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Konya örneği). Yüksel lisans tezi. Sel- çuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Erkaper, Ş. (2007). İlköğretim II. kademe fen bilgisi derslerinde problem çözme bece- risi ile kısa süreli bellek kapasitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 433-461.
  • Heppner. P. P. ve Petersen, C. H. (1982). The development and implıcations of a perso- nal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1) , 66-75.
  • Jonassen, D. H. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Tech- nology: Research And Development. 48(4), 63-85.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
  • Oğuzkan, A. F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim: Amaç, İlke, Yöntem ve Tek- nikler. Ankara:Emel Matbaacılık.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: eğitim fakültesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3. (13), 155-62.
  • Özdoğan, B. (2004). Çocuk ve Oyun. Ankara: Anı Yayınları.
  • Özğül, E. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile öğretmen- lik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Uşak ili örneği). Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Palut, B. (2003). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin kişisel ve öğret- men rolündeki düşünme stillerinin incelenmesi. Doktora tezi. Marmara Üniversi- tesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Perry, W. G.(1981). Cognitive and ethical growth: The making of meaning, In A. W. Chickering (Ed.). The Modern American College: Responding Tothe New Rea- lities of Diverse Students and a Changing Society, San Francisco: JosseyBass, 76–116.
  • Rıza, E. T. (2004). Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri. (3. Basım). İzmir: Birleşik Mat- baa.
  • Serin, N. B.,&Derin, R. (2008). İlköğretim öğrencilerinin kişilerarası problem çöz- me becerisi algıları ve denetim odağı düzeylerini etkileyen faktörler. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (1), 1-18.
  • Shommer, M. (1990). Effects of beliefs abouth the nature of knowledge on compre- hension. Journal of Education Psychology. 82 (3), 498-504.
  • Smith, P. K. (1991). Th e silent nightmare: Bullying and victimization in school peer groups. The Psychologist, 4, 243-248.
  • Sonmaz, S. (2002). Problem çözme becerisi ile yaratıcılık ve zeka arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sternberg, R. J.,&Wagner, R. K. (1992). Thinking styles inventory, unpublished test. Yale University.
  • Sünbül, A. M. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 29 (132), 25-42.
  • Şahin, N.,&Şahin, N., H., Heppner, P. P.(1993). Psychometric properties of the prob- lem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive The- rapy and Research. 17(4), 379-396.
  • Tekin, M., & Karasu, M.(2008). Üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi (Ankara ili örneği).
  • http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/676.pdf adresinden 10.07.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Temizkalp, G. (2010). Öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyleri. Yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Tezci, E., & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişimine epistemolojik yakla- şımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology
  • Yaman, S.,&Yalçın, N. (2004). Fen bilgisi öğretiminde probleme dayalı öğrenme yak- laşımının yaratıcı düşünme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 29, 229-236.
  • Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin epistemolojik ve matematik problemi çözümlerine yönelik inançlarının problem çözme sürecine etkisinin araştırılması. Yüksek li- sans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Zeytun, S. (2010). Okulöncesi öğretmenliği örgencilerinin yaratıcılık ve problem çöz- me düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

Investigating the Relationship between Pre-School Teachers’ Problem Solving Skills and Their Epistemological Beliefs, Creativity Levels and Thinking Styles

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 167 - 184, 01.12.2014

Abstract

This study aims to investigate whether the epistemological beliefs, creativity levels and thinking styles of pre-school teachers are significant predictors of their problem solving skills and in accordance with this purpose, a correlational survey design was used. The sample of this study consists of 155 pre-school teachers working in Isparta in the school year 2011-2012. As data collection tools, “Problem Solving Inventory”, “Epistemological Beliefs Scale, “How Creative Are You?” and lastly, “Thinking Styles Inventory” were used. Data were analyzed by stepwise multiple regression analysis. In this study, it has been found that problem solving skills of the teachers are a significant predictor of preschool teachers’ perceptions of their creativity levels positively and perceptions of their conventional thinking styles negatively in the belief that learning depends on ability

References

  • Aksan, N. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniver- sitesi, Çanakkale.
  • Aksan, N.,&Sözer, M. A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (1), 31-50.
  • Arıol, Ş. (2009). Matematik öğretmen adaylarının bütüncül (holistik) ve analitik dü- şünme stillerinin matematiksel problem çözme becerilerine etkisi. Yüksek lisans tezi.Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. (2009). Sorun çözme becerisi ile yaratıcılık arasındaki ilişkinin incelenme- si. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çoban, S. C. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki. Doktora tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 87-106.
  • Deryakulu, D.,&Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik inanç ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2 (8), 111-25.
  • Deryakulu, D. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erdoğmuş, N. (2004). İlköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Konya örneği). Yüksel lisans tezi. Sel- çuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Erkaper, Ş. (2007). İlköğretim II. kademe fen bilgisi derslerinde problem çözme bece- risi ile kısa süreli bellek kapasitesi arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 433-461.
  • Heppner. P. P. ve Petersen, C. H. (1982). The development and implıcations of a perso- nal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1) , 66-75.
  • Jonassen, D. H. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Tech- nology: Research And Development. 48(4), 63-85.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
  • Oğuzkan, A. F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim: Amaç, İlke, Yöntem ve Tek- nikler. Ankara:Emel Matbaacılık.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: eğitim fakültesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3. (13), 155-62.
  • Özdoğan, B. (2004). Çocuk ve Oyun. Ankara: Anı Yayınları.
  • Özğül, E. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile öğretmen- lik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Uşak ili örneği). Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Palut, B. (2003). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin kişisel ve öğret- men rolündeki düşünme stillerinin incelenmesi. Doktora tezi. Marmara Üniversi- tesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Perry, W. G.(1981). Cognitive and ethical growth: The making of meaning, In A. W. Chickering (Ed.). The Modern American College: Responding Tothe New Rea- lities of Diverse Students and a Changing Society, San Francisco: JosseyBass, 76–116.
  • Rıza, E. T. (2004). Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri. (3. Basım). İzmir: Birleşik Mat- baa.
  • Serin, N. B.,&Derin, R. (2008). İlköğretim öğrencilerinin kişilerarası problem çöz- me becerisi algıları ve denetim odağı düzeylerini etkileyen faktörler. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (1), 1-18.
  • Shommer, M. (1990). Effects of beliefs abouth the nature of knowledge on compre- hension. Journal of Education Psychology. 82 (3), 498-504.
  • Smith, P. K. (1991). Th e silent nightmare: Bullying and victimization in school peer groups. The Psychologist, 4, 243-248.
  • Sonmaz, S. (2002). Problem çözme becerisi ile yaratıcılık ve zeka arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sternberg, R. J.,&Wagner, R. K. (1992). Thinking styles inventory, unpublished test. Yale University.
  • Sünbül, A. M. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 29 (132), 25-42.
  • Şahin, N.,&Şahin, N., H., Heppner, P. P.(1993). Psychometric properties of the prob- lem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive The- rapy and Research. 17(4), 379-396.
  • Tekin, M., & Karasu, M.(2008). Üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi (Ankara ili örneği).
  • http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/676.pdf adresinden 10.07.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Temizkalp, G. (2010). Öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyleri. Yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Tezci, E., & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişimine epistemolojik yakla- şımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology
  • Yaman, S.,&Yalçın, N. (2004). Fen bilgisi öğretiminde probleme dayalı öğrenme yak- laşımının yaratıcı düşünme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 29, 229-236.
  • Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin epistemolojik ve matematik problemi çözümlerine yönelik inançlarının problem çözme sürecine etkisinin araştırılması. Yüksek li- sans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Zeytun, S. (2010). Okulöncesi öğretmenliği örgencilerinin yaratıcılık ve problem çöz- me düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Other ID JA98ZH98FG
Journal Section Research Article
Authors

Hamdenur Uzunoğlu This is me

Kamile Demir

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Uzunoğlu, H., & Demir, K. (2014). Investigating the Relationship between Pre-School Teachers’ Problem Solving Skills and Their Epistemological Beliefs, Creativity Levels and Thinking Styles. Journal of Teacher Education and Educators, 3(2), 167-184.