Bu araştırmanın amacı, eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin görevlerinden kaynaklanan olumlu ve olumsuz stres kaynakları ile stresi yönetme sürecinde öğretmenlere yapılan kurumsal destek düzeyini belirlemektir. Tarama modeli benimsenerek, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Düzce ilinde eğitim yönetimi ve denetimi alanında yüksek lisans programına katılan 50 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında standartlaştırılmış açık uçlu soru tekniğine uygun olarak yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz yöntemine göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlardan bazıları şunlardır: Öğretmenler okullarda sosyal ilişkiler, okul ortamı, bürokratik yapı ve meslek kaynaklı engelleyici stres yaşamaktadırlar. Olumsuz stres öğretmenlerde psikolojik, fizyolojik ve mesleki olumsuzluklar ortaya çıkarmaktadır. Olumsuz ve engelleyici strese karşı öğretmenlerin çoğu kurumsal destek görmemekte, bunun yerine meslektaş ve aile desteği alma gibi kişisel çözümler geliştirmektedirler. Öğretmenleri destekleyen olumlu stres kaynakları ise sosyal ilişkiler, örgüt yapısı ve öğretmenlik mesleği kaynaklı durumlardır. Olumlu stres kaynaklarının sonunda öğretmenler psikolojik, fizyolojik ve mesleki yönlerden mutluluk, mesleği sevme, özgüven, düzenli yaşam, performans, motivasyon, verim artışı, iş doyumu vb. yaşamaktadırlar
The current study aimed to determine the level of institutional support during the stress management process with negative and positive stress sources originating from teachers’ assignments in educational organizations. The working group of the qualitative study in survey form was composed of 50 teachers enrolled in a master’s program in the field of Educational Administration and Supervision in Düzce Province during the 2013-2014 academic year. Data was analyzed descriptively. Some of the results obtained in the study are as follows: teachers experience debilitating stress at schools originating from their profession and due to social relationships, school environment and bureaucratic structure. Negative stress causes psychological, physiological and professional problems for teachers. The majority of teachers do not receive institutional support against negative or debilitating stress and have developed personal solutions such as receiving support form colleagues and family. Positive sources of stress that invigorate teachers are social relationships, organizational structure and profession-based sources. As a result of sources of positive stress, teachers experience happiness, affection for their profession, self-confidence, an opportunity to lead regular lives, higher performance and motivation and an increase in productivity and job satisfaction in psychological, physiological and professional aspects
Other ID | JA67TM52UJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 2 |