Bu çalışma Yunanlı ve Türk lisans ve yüksek lisans kız öğrencilerinin etnik öz, etnik öteki ve arzulanan karşılıklı ilişki algılarını araştırmayı amaçlamıştır. Kullanılan yöntem anlatı sorgulamasıdır ve üyelerin anlatı örnekleri incelenmiştir. Bu amaç için bir halk hikâyesi yazılmış ve ana karakterlerinin etnik öz ve etnik öteki olduğu bu hikâye araştırmanın deneklerine verilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerden hikâyeyi kendilerine göre tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın sonuçları hem Yunan hem de Türk öğrencilerin hikâyelerinde çoğunlukla klişe etnik ötekiyi anlattıklarını ortaya koymuştur. Ancak, etnik öz ve etnik öteki arasında faydalı ve etkili bir ilişki yaratarak bu klişelerin yıkılabileceğini de ifade etmişlerdir
This research aims to examine the perceptions of Greek and Turkish female undergraduate and postgraduate student teachers concerning the 'ethnic self', the 'ethnic other' and the desired inter relationship. Narrative inquiry methodology was used and the sample members’ narratives were analyzed. A folk tale was written for this purpose and given to the participants where the main characters represented the 'ethnic self' and the 'ethnic other'. The participants were asked to complete the story in their own way. The findings of the research highlighted that the narratives of both Greek and Turkish student teachers often present the common stereotypes concerning the 'ethnic other'. However, they also express the desire that these stereotypes be overcome through the creation of a fruitful and effective relationship between the 'ethnic self' and the 'ethnic other'
Other ID | JA96CZ46DG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 2 |