Bu çalışmada turizm eğitimi alan öğrencilerin Kültür ve Turizm Bakanlığı web sitesinde mevcut olan sanal müze gezintilerine ilişkin görüşlerinin ortaya koyulması, sanal müze gezintilerinin öğrencilere faydası, öğrencilerin tura ilişkin memnuniyet düzeyleri, web sitenin tasarımı, kullanım kolaylığı ve sanal tur gezintisinin öğrencilerin tekrar ziyaret etme niyetlerine olan etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Etik kurul izni alınarak öğrencilerle yüz yüze görüşme sonucu yapılan araştırmada fenomenolojik desen kullanılmış olup verilerin analizinde ise nitel analiz yöntemi olan içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizlerde MAXQDA 2022 programı kullanılmıştır. Analiz sonucunda öğrencilerin sanal müze kavramına yönelik görüşlerinin olumlu olduğu, turun katılımcılara fayda sağladığı, memnuniyet düzeylerinin olumlu yönde olduğu, web sitenin tasarımının kullanışlı ve kolay olduğu ve turun öğrencilerin yeniden ziyaret etme üzerinde olumlu etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte web sitede bilgilendirme, netlik ve görsellik konularında eksiklikler olduğu belirlenmiş ve bu hususlarda bir takım önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to reveal the opinions of tourism department students about virtual museum tours available on the website of the Ministry of Culture and Tourism, the benefits of virtual museum tours for students, students' satisfaction levels with the tour, the design of the website, ease of use and the effects of virtual tour on students' revisit intentions. The phenomenological design was used in the research, which was conducted as a result of face-to-face interviews with the students, with the permission of the ethics committee and the content analysis method, a qualitative analysis method, was used in the analysis of the data. MAXQDA 2022 program was used in the analyzes. As a result of the analysis, it was concluded that the students' views on the concept of virtual museum were positive, the tour benefited the participants, their satisfaction levels were positive, the design of the website was useful and easy, and the tour had positive effects on students' revisit. Also, it has been determined that there are deficiencies in information, clarity and visuality on the website and some suggestions are made on these issues.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2022 |
Submission Date | September 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |