In today's world where globalization and digitalization have led to radical changes in the business world, the attitudes and expectations of different generations towards business life are becoming increasingly important. Generation Z, in particular, is a generation that draws attention in the business world with its unique perspectives and the opportunities offered by technology. In this context, understanding the career expectations and personality traits of Generation Z in business life is critical for predicting future workforce dynamics. The purpose of this study is to determine the expectations of Generation Z university students from future business life and their personality traits in future business life. The research was conducted through online surveys with university students. With these questionnaires, it was tried to evaluate and determine the subjects' expectations from business life and their personality traits. Therefore, it is a complementary type of research. The career approaches of all generations were also included as a result of literature reviews. According to the research findings: those who want to be appreciated, who do not avoid taking responsibility, who are uncomfortable with being supervised, who do not want to work with authoritarian managers, who are open to teamwork, who do not like competition within the team but want to lead the team, who have low wage expectations in the first years of working life, who have expectations of education, promotion and experience, It can be said that Generation Z, which is self-confident in every subject, has goals for the future, does not like taking orders, is closed to long and tiring work, wants to start its own business, attaches importance to work-social life balance, uses information and technology well and wants to take part in non-governmental organizations, has started to step into career life.
Araştırmanın amacı, Z kuşağı üniversite öğrencilerinin gelecekte iş hayatından beklentileri ve gelecek iş hayatında olabilecek kişilik özelliklerinin belirlenmesidir. Araştırma, üniversite öğrencileri ile yapılan online anketlerle sağlanmıştır. Deneklerin, iş hayatı kişilik özellikleri ve iş hayatı beklentilerine yönelik ölçek kullanılmıştır. Bu anketler ile deneklerin iş hayatı beklentileri ve kişilik özellikleri değerlendirmesi ve belirlenmesi sağlanmaya çalışılmıştır. Bu nedenle tamamlayıcı araştırma türüdür. Çalışmanın diğer bölümlerinde literatür taraması yapılarak kuşakların genel özelliklerine yer verilerek kuşakların tanımları yapılmıştır. Tüm kuşakların, kariyer yaklaşımları konusuna da literatür taramaları sonucunda yer verilmiştir. Araştırma evreni Z kuşağı olması sebebiyle ayrıca Türkiye Z kuşağı bireylerin genel durumları incelenmiştir. Yapılan çalışma ve literatür taramasının sonucunda: güvenle motivasyonu artan, takdir edilmek isteyen, sorumluluk almaktan kaçınmayan, denetlenmekten rahatsızlık duyan, otoriter yöneticilerle çalışmak istemeyen, takım çalışmasına açık, takım içi rekabetten hoşlanmayan ancak takıma liderlik etmek isteyen, çalışma hayatının ilk yıllarında ücret beklentisi düşük, eğitim, yükselme ve deneyim beklentisi olan, her konuda kendine güvenen, gelecek için hedefleri olan, emir almayı sevmeyen, uzun ve yorucu çalışmaya kapalı, kendi işini kurmak isteyen, iş-sosyal yaşam dengesine önem veren, bilgi ve teknolojiyi iyi kullanan ve sivil toplum örgütlerinde görev almak isteyen bir Z kuşağının kariyer hayatına girmek için gelmekte olduğu söylenebilmektedir.
Etik Kurul İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu dosyalar kısmına yüklenmiştir. gönderdiğimiz çalışmamızın etik kurul izni gerektiren çalışmalar arasında yer almadığını beyan ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economic Geography |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 12, 2024 |
Acceptance Date | December 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |
Kadim Akademi SBD is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).