BibTex RIS Cite

A Curriculum Analyzing Associated with Environment Topics in Primary Science and Technology Curriculum

Year 2014, Volume: 1 Issue: 2, - , 01.06.2014

Abstract

Purpose of the study is to reveal the place of environment education in current primary science and technology course by analyzing curriculum analysis of environmental subjects in primary science and technology course curriculum. Document analysis method was employed in the study. Primary science and technology curriculum, course books, work books and teacher guide books which are used within the scope of this curriculum were examined. Examination was made within the scope of curriculum analysis. Elements of curriculum (content, acquisitions, learning-teaching process and evaluation) were considered as well. Obtained data were analysed in tables and graphics with frequency values. General tendencies and alternative thoughts and opinions were tried to be estimated depending on the current situation after data analysis. As a result of the study, it was concluded that content of science and technology course is adequate however; it is not the same with attitude and value acquisitions. As for the activities, there are adequate activities especially in student work books however; they are limited with traditional assessment and evaluation methods

References

  • Alım, M. (2006). Avrupa birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 599–616.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre İçin Eğitim Çocuk Doğa Etkileşimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Aydın, A., Bakırcı, H. & Ürey, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 193, 214-230.
  • Bakar, E. (2010). Türkiye’de okutulan fen ve teknoloji kitap setlerindeki fen-teknoloji-toplum-çevre (FTTÇ) konularının değerlendirilmesi, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon:Celepler Matbaacılık.
  • Davis, J. (1998). Young children, environmental education, and the future. Early Childhood Education Journal, 26 (2), 117-123.
  • Dindar, H. & Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 185-198.
  • Dökme, İ. (2005). Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ilköğretim 6. Sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 4 (1), 7-17, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 19 Ekim 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Erdoğan, M. & Özsoy, A. M. (2007). Graduate students’ perspectives on the human-environment relationship, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4,2.
  • Erol, G. H. & Gezer, K. (2006). Prospective of elementary school teachers’ attitudes toward environment and environmental problems, International Journal of Environmental and Science Education, 1(1): 65-77.
  • Erten, S. (2007). The adaptation study of the ecocentric, anthropocentric and antipathhetic attitudes toward environment. Eurasion Journal of Education Research, 28, 67-74.
  • Feyzioğlu-Yıdız, E. & Tatar, N. (2012). Fen ve teknoloji ders kitaplarındaki etkinliklerin bilimsel süreç becerilerine ve yapısal özelliklerine göre incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 37 (164), 108-124.
  • Gülay, H. & Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (1), 74-84.
  • Kaplan, A. (1999). Küresel Çevre Sorunları Ve Politikaları, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları:19
  • Kılıç-Bağcı, G., Haymana, F. & Bozyılmaz, B. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji öğretim programının bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi, Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Kırıkkaya, E. B. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6 (1), 133-148.
  • Köğce, D., Ünal, S. & Şahin, B. (2009). Matematik öğretmen adaylarının sosyo-ekonomik durumlarının çevre hakkındaki düşünce ve tutumlarının üzerine etkisi. Türk Fen Eğitim Dergisi, 6(3), 19-37.
  • Köse, S., Gencer, A.S., Gezer, K., Erol, G. H. & Bilen, K. (2011). Investigation of undergraduate students’ environmental attitudes. International Electronic Journal of Environmental Education, 1, 2.
  • Kutlu, Ö. (2005). Yeni ilköğretim programlarının öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme boyutu açısından incelenmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 64–71), Ankara: Sim Matbaası.
  • MEB, (2005a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4-5 Sınıflar Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB, (2005b). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi 1-3 Sınıflar Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB, (2005c). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5 Sınıflar Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Ogan-Bekiroğlu, F. (2007). To what degree do the currently used physics textbooks meet the expectations?, Journal of Science Teacher Education, 18, 599-628.
  • Özmen, F. (1999). Etkili eğitimin gerçekleşmesinde duyuşsal alanın önemi-sevgi eğitimi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 193-198.
  • Özsevgeç, T. & Artun, H. (2012). Çevre eğitimi neden ayrı bir öğretim programına sahip olmalıdır?, XI.Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Rize.
  • Sadık, F. & Çakan, H. (2010). Biyoloji bölümü öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre sorunlarına yönelik tutum düzeyleri, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 351–365.
  • Seçgin, F., Yalvaç, G. & Çetin, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatür aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya
  • Şahin, B. (2008). Çevre Bilimi (Çevre İçin Eğitim),İstanbul: MMP Baskı Tesisleri.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 34 (151), 89-103.
  • Trumbull, D. & Kerr, P. (1993). University researchers’ inchoate critiques of science teaching: Implications for the content of preservice science teacher education, Science Education, 77 (3), 301–317.
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 8. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11 (2), 387–394.
  • Ürey, M. & Alev, N. (2010). “A” ilköğretim okulunun çevre eğitimindeki başarısını incelemeye yönelik bir nitel araştırma örneği, Milli Eğitim Dergisi, 186, 183-208.
  • Yücel-Özata, E. (2010). 2005 İlköğretim fen ve teknoloji programının hedefler ve içerik açısından farklı ülkelerin programlarıyla karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 293-310.

İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Programında Yer Alan Çevre Konularına Yönelik Bir Program Analizi

Year 2014, Volume: 1 Issue: 2, - , 01.06.2014

Abstract

Yapılan çalışmanın amacı, ilköğretim fen ve teknoloji dersi programında yer alan çevre konularının program analizini yaparak, çevre eğitiminin ilköğretim fen ve teknoloji dersindeki mevcut durumunu ortaya koyabilmektir. Doküman Analizi yönteminin kullanıldığı araştırmada, ilköğretim 4-8. sınıf fen ve teknoloji programı, ilköğretim fen ve teknoloji dersi kapsamında kullanılan ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitapları kapsamlı olarak incelenmiştir. İnceleme, program analizi kapsamında gerçekleştirilmiş ve eğitim programının öğeleri (içerik, kazanımlar, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme) göz önünde bulundurularak yapılmıştır. Elde edilen veriler frekans değerleri ile tablolaştırılarak grafiklendirilmiştir. Verilerin analizi sonrasında mevcut durumdan yola çıkılarak genel eğilimler ve alternatif düşünce ve fikirler oluşturulmaya çalışılmıştır. Çalışma sonunda fen ve teknoloji dersi açısından konu içeriğinin yeterli olduğu fakat kazanımlar açısından tutum değer kazanımlarının yetersiz kaldığı görülmüştür. Etkinlikler açısından ise özellikle öğrenci çalışma kitaplarında yeterince etkinlik olduğu fakat ölçme değerlendirme boyutunun geleneksel ölçme değerlendirme yöntemleriyle sınırlı kaldığı sonucuna varılmıştır

References

  • Alım, M. (2006). Avrupa birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 599–616.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre İçin Eğitim Çocuk Doğa Etkileşimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Aydın, A., Bakırcı, H. & Ürey, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 193, 214-230.
  • Bakar, E. (2010). Türkiye’de okutulan fen ve teknoloji kitap setlerindeki fen-teknoloji-toplum-çevre (FTTÇ) konularının değerlendirilmesi, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon:Celepler Matbaacılık.
  • Davis, J. (1998). Young children, environmental education, and the future. Early Childhood Education Journal, 26 (2), 117-123.
  • Dindar, H. & Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 185-198.
  • Dökme, İ. (2005). Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ilköğretim 6. Sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 4 (1), 7-17, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 19 Ekim 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Erdoğan, M. & Özsoy, A. M. (2007). Graduate students’ perspectives on the human-environment relationship, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4,2.
  • Erol, G. H. & Gezer, K. (2006). Prospective of elementary school teachers’ attitudes toward environment and environmental problems, International Journal of Environmental and Science Education, 1(1): 65-77.
  • Erten, S. (2007). The adaptation study of the ecocentric, anthropocentric and antipathhetic attitudes toward environment. Eurasion Journal of Education Research, 28, 67-74.
  • Feyzioğlu-Yıdız, E. & Tatar, N. (2012). Fen ve teknoloji ders kitaplarındaki etkinliklerin bilimsel süreç becerilerine ve yapısal özelliklerine göre incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 37 (164), 108-124.
  • Gülay, H. & Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (1), 74-84.
  • Kaplan, A. (1999). Küresel Çevre Sorunları Ve Politikaları, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları:19
  • Kılıç-Bağcı, G., Haymana, F. & Bozyılmaz, B. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji öğretim programının bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi, Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Kırıkkaya, E. B. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6 (1), 133-148.
  • Köğce, D., Ünal, S. & Şahin, B. (2009). Matematik öğretmen adaylarının sosyo-ekonomik durumlarının çevre hakkındaki düşünce ve tutumlarının üzerine etkisi. Türk Fen Eğitim Dergisi, 6(3), 19-37.
  • Köse, S., Gencer, A.S., Gezer, K., Erol, G. H. & Bilen, K. (2011). Investigation of undergraduate students’ environmental attitudes. International Electronic Journal of Environmental Education, 1, 2.
  • Kutlu, Ö. (2005). Yeni ilköğretim programlarının öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme boyutu açısından incelenmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 64–71), Ankara: Sim Matbaası.
  • MEB, (2005a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4-5 Sınıflar Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB, (2005b). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi 1-3 Sınıflar Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB, (2005c). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5 Sınıflar Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Ogan-Bekiroğlu, F. (2007). To what degree do the currently used physics textbooks meet the expectations?, Journal of Science Teacher Education, 18, 599-628.
  • Özmen, F. (1999). Etkili eğitimin gerçekleşmesinde duyuşsal alanın önemi-sevgi eğitimi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 193-198.
  • Özsevgeç, T. & Artun, H. (2012). Çevre eğitimi neden ayrı bir öğretim programına sahip olmalıdır?, XI.Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Rize.
  • Sadık, F. & Çakan, H. (2010). Biyoloji bölümü öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre sorunlarına yönelik tutum düzeyleri, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 351–365.
  • Seçgin, F., Yalvaç, G. & Çetin, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatür aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya
  • Şahin, B. (2008). Çevre Bilimi (Çevre İçin Eğitim),İstanbul: MMP Baskı Tesisleri.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 34 (151), 89-103.
  • Trumbull, D. & Kerr, P. (1993). University researchers’ inchoate critiques of science teaching: Implications for the content of preservice science teacher education, Science Education, 77 (3), 301–317.
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 8. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11 (2), 387–394.
  • Ürey, M. & Alev, N. (2010). “A” ilköğretim okulunun çevre eğitimindeki başarısını incelemeye yönelik bir nitel araştırma örneği, Milli Eğitim Dergisi, 186, 183-208.
  • Yücel-Özata, E. (2010). 2005 İlköğretim fen ve teknoloji programının hedefler ve içerik açısından farklı ülkelerin programlarıyla karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 293-310.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Ürey

Miraç Aydın This is me

Publication Date June 1, 2014
Submission Date February 15, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Ürey, M., & Aydın, M. (2014). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Programında Yer Alan Çevre Konularına Yönelik Bir Program Analizi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 1(2).

19190       23681     19386        19387