Research Article
BibTex RIS Cite

Bilim Şenliklerinin Öğrencilerin Fen Dersleri ve Proje Ödevlerine Yönelik Tutumlarına Etkisinin Belirlenmesi

Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 1 - 12, 15.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.596585

Abstract

Bu çalışmada, bilim şenlikleri ile öğrencilerin fen
derslerine yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlamak ve bilim şenliğinde
aktif görev alan öğrencilerin proje ödevleri haakındaki görüşlerini almak
amaçlanmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılı 2. döneminde Erzurum ili
Horasan ilçesinde bulunan Horasan Anadolu Lisesi’ndeki öğrencilere uygulanmıştır.
Fen derslerindeki tutumların değişimini ölçmek için tek grup ilk test son test
desen, bilim şenliğinde aktif görev öğrencilerin proje ödevleri hakkındaki
görüşlerini almak için ise durum çalışması yapılmıştır. Bulgular incelendiğinde
bilim şenlikleri ile öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumlarının olumlu
yönde arttığı görülmüştür. Ayrıca fen derslerinden proje ödevi alan
öğrencilerin proje ödevlerini bilim şenliği şeklinde sunmaya sıcak baktıkları
ve daha hevesli oldukları görülmüştür. Bilim şenliklerinin öğrencilerin fen
derslerine ve proje ödevlerine yönelik tutum düzeyleri üzerindeki olumlu etkisi
göz önüne alındığında, ülkemizdeki okullarda bilim şenlikleri gibi
etkinliklerin yaygınlaştırılması ve öğrencilerin bu tür etkinliklere katılımlarının
teşvik edilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir. 

References

  • KAYNAKÇAAladağ, S. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Aydın, A. (2007). Eğitim psikolojisi. Ankara: Tek Ağaç Eylül Yayıncılık.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O., & Köse, S. (2003). Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl:2003 (2) Sayı:14 191, 2(14), 191-196.
  • Barker, V., & Millar, R. (2000). Students’ reasoning about basic chemical thermodynamics and chemical bonding: what changes occur during a context-based post-16 chemistry course International Journal of Science Education, 22(11), 1171-1200.
  • Bozdemir, E. (2018). Tubitak Bilim Fuarlarinda Yapilan Projelerin ÖğrencilerÜzerinde Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Bozkurt, S., Aslanargun, E., Akın, S., & Kılıç, A. (2014). İiköğretimde Uygulanan Proje vE Performans Ödevlerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(18), 157-173.
  • Bunderson, E. D., & Anderson, T. (1996). Preservice elementary teachers’ attitudes toward their past experience with science fairs. . School Science And Mathematics, 96(7), 371-377.
  • Camcı, S. (2008, Ankara). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiçek, Ş. (2008). Lise 2 Öğrencilerinin Kimya Dersinde Başarilari ve Tutumlari Üzerine Bilim Şenliklerinin Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çığrık, E. (2016). Bilim Merkezlerinde Yürütülen Öğrenme Etkinliklerinin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarilarina Ve Tutumlarına Etkisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (1999). Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme, Kadıoğlu Matbaası, Ankara.
  • George, R. (2006). A Cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science,. International Journal of Science Education,, 28 (6), 571–589.Karadeniz, O., & Ata, B. (2013). Soyal Bilgiler Dersinde Proje Fuarının Kullanılmasına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Keçeci, G., Kırbağ Zengin, F., & Alan, B. (2017). Bilim Şenliği Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. ÇaInternational Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(27), 562-575.
  • Knapp, D. (2000). Memorable Experince of a Science Field Trip. School Science and Mathematics, 100(2), 65-72.Korkmaz, H. (2004). The images of the scientist through the eyes of the Turkish children. P. S. Conference (Dü.). içinde Canyon, Texas, USA.
  • Kütükte, Z. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Performans ve Proje Ödevlerine İlişkin Algı, Görüş ve Uygulama Durumları (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü .MEB. (2018). Ortaöğretim Kimya Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: TTKB (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı).Nolin, J., Bragesjö, F., & Kasperowski, D. (2006). OPUS.” Optimising Public Understanding of Science and Technology [en línea]. http://www. univie. ac. at/virusss/opus/mpapers. htmr. adresinden alınmıştır
  • Perry, P. J. (1995). Getting started in science fairs: From planning to judging.
  • Philipps, M. (2010). Research Trends and Findings From a Decade (1997–2007) of Research on Informal Science Education and Free-Choice Science Learning. 13(1), 3-22.
  • Seferoğlu, S. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Yönelik Tutumları. XII. Ulusual Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, (s. 413-425). Ankara.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim Şenliklerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumlarına Olan Etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.Tezcan, S., & Gülperçin, N. (2008). İzmir’de Bilim Fuarı ve Eğitim Bilim Şenliği Katılımcılarının Böceklere Bakışı. Türkiye Entomoloji Dergisi, 32(2), 103-113.The Physical Sciences Initiative. Social And Applied Aspects What Is Meant By “Social And Applied”? (1991). www.psi-net.org/chemistry/s1/socialandapplied.pdf . adresinden alınmıştır
  • Tübitak Bilim Fuarları. (tarih yok). 4006 Tübitak Bilim Fuarları Destekleme Programı. Tübitak Proje Rehberi . (2012).
  • Yalın, H. İ. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yavuz, S., Büyükekşi, C., & Büyükekşi, S. I. (2014). Bilim Şenliğinin Bilimsel İnanışlar Üzerine Etkisi. S. Karaelmas Journal of Educational Sciences 2, 168-174.
  • Yıldırım, H. İ. (2018). Bilim Şenliklerinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 390-409.
  • Yıldırım, H. İ., & Şensoy, Ö. (2016). Bilim Şenliklerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 23-40.
  • Young, T. E. (2000, March/April). Science fair projects bring it all together, Book Report. 6-8.

Determining the Effects of Science Festivals on Students' Science Classes and their Attitudes towards Project Assignments

Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 1 - 12, 15.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.596585

Abstract

This study aims to help students develop positive attitude towards
science courses through science festivals as well as receiving opinions of
those who have taken part actively in science festivals projects. This study
has been applied to Horasan Anatolian High School students located in Erzurum,
Horasan in the 2nd term of 2016-2017 academic year. In order to measure the
changes in the attitudes of students in science courses, one group pretest
posttest experimental design was used, while case study method was applied to
receive opinions from students, who have actively taken part in the science
festival projects. When findings are analyzed, it is observed that the
attitudes of science festival students have positively changed towards science
courses. Also, it is recorded that students who took their project assignments
in science courses are more willing to present their projects in the form of
science festivals. Bearing in mind the positive impact of science festivals on
students' success and attitudes in science classes, it is surmised that it
would be educationally beneficial if science festivals were popularized
throughout our country and students were encouraged to participate in such
activities.

References

  • KAYNAKÇAAladağ, S. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Aydın, A. (2007). Eğitim psikolojisi. Ankara: Tek Ağaç Eylül Yayıncılık.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O., & Köse, S. (2003). Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl:2003 (2) Sayı:14 191, 2(14), 191-196.
  • Barker, V., & Millar, R. (2000). Students’ reasoning about basic chemical thermodynamics and chemical bonding: what changes occur during a context-based post-16 chemistry course International Journal of Science Education, 22(11), 1171-1200.
  • Bozdemir, E. (2018). Tubitak Bilim Fuarlarinda Yapilan Projelerin ÖğrencilerÜzerinde Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Bozkurt, S., Aslanargun, E., Akın, S., & Kılıç, A. (2014). İiköğretimde Uygulanan Proje vE Performans Ödevlerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(18), 157-173.
  • Bunderson, E. D., & Anderson, T. (1996). Preservice elementary teachers’ attitudes toward their past experience with science fairs. . School Science And Mathematics, 96(7), 371-377.
  • Camcı, S. (2008, Ankara). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiçek, Ş. (2008). Lise 2 Öğrencilerinin Kimya Dersinde Başarilari ve Tutumlari Üzerine Bilim Şenliklerinin Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çığrık, E. (2016). Bilim Merkezlerinde Yürütülen Öğrenme Etkinliklerinin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarilarina Ve Tutumlarına Etkisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (1999). Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme, Kadıoğlu Matbaası, Ankara.
  • George, R. (2006). A Cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science,. International Journal of Science Education,, 28 (6), 571–589.Karadeniz, O., & Ata, B. (2013). Soyal Bilgiler Dersinde Proje Fuarının Kullanılmasına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Keçeci, G., Kırbağ Zengin, F., & Alan, B. (2017). Bilim Şenliği Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. ÇaInternational Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(27), 562-575.
  • Knapp, D. (2000). Memorable Experince of a Science Field Trip. School Science and Mathematics, 100(2), 65-72.Korkmaz, H. (2004). The images of the scientist through the eyes of the Turkish children. P. S. Conference (Dü.). içinde Canyon, Texas, USA.
  • Kütükte, Z. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Performans ve Proje Ödevlerine İlişkin Algı, Görüş ve Uygulama Durumları (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü .MEB. (2018). Ortaöğretim Kimya Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: TTKB (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı).Nolin, J., Bragesjö, F., & Kasperowski, D. (2006). OPUS.” Optimising Public Understanding of Science and Technology [en línea]. http://www. univie. ac. at/virusss/opus/mpapers. htmr. adresinden alınmıştır
  • Perry, P. J. (1995). Getting started in science fairs: From planning to judging.
  • Philipps, M. (2010). Research Trends and Findings From a Decade (1997–2007) of Research on Informal Science Education and Free-Choice Science Learning. 13(1), 3-22.
  • Seferoğlu, S. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Yönelik Tutumları. XII. Ulusual Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, (s. 413-425). Ankara.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim Şenliklerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumlarına Olan Etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.Tezcan, S., & Gülperçin, N. (2008). İzmir’de Bilim Fuarı ve Eğitim Bilim Şenliği Katılımcılarının Böceklere Bakışı. Türkiye Entomoloji Dergisi, 32(2), 103-113.The Physical Sciences Initiative. Social And Applied Aspects What Is Meant By “Social And Applied”? (1991). www.psi-net.org/chemistry/s1/socialandapplied.pdf . adresinden alınmıştır
  • Tübitak Bilim Fuarları. (tarih yok). 4006 Tübitak Bilim Fuarları Destekleme Programı. Tübitak Proje Rehberi . (2012).
  • Yalın, H. İ. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yavuz, S., Büyükekşi, C., & Büyükekşi, S. I. (2014). Bilim Şenliğinin Bilimsel İnanışlar Üzerine Etkisi. S. Karaelmas Journal of Educational Sciences 2, 168-174.
  • Yıldırım, H. İ. (2018). Bilim Şenliklerinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 390-409.
  • Yıldırım, H. İ., & Şensoy, Ö. (2016). Bilim Şenliklerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 23-40.
  • Young, T. E. (2000, March/April). Science fair projects bring it all together, Book Report. 6-8.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emirhan Keskin

Zafer Karagölge

İlhami Ceyhun

Publication Date January 15, 2020
Submission Date July 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Keskin, E., Karagölge, Z., & Ceyhun, İ. (2020). Bilim Şenliklerinin Öğrencilerin Fen Dersleri ve Proje Ödevlerine Yönelik Tutumlarına Etkisinin Belirlenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(3), 1-12. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.596585

19190       23681     19386        19387