Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Etkinlik Planlarında Aile Katılımı Boyutunun İncelenmesi

Year 2019, Volume: 6 Issue: 4, 21 - 30, 17.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.644316

Abstract

Araştırmanın
amacı, okul öncesi öğretmenliği bölümü 4. Sınıf öğrencilerinin öğretmenlik
uygulaması dersi kapsamında Milli Eğitim Bakanlığı 2013 Okul Öncesi Eğitim
Programı’na uygun olarak hazırladıkları etkinlik planlarındaki aile katılım
boyutunun incelenmesidir. Temel nitel araştırma yönteminin kullanıldığı
araştırmada veriler 8 gönüllü öğretmen adayının görüşme verileri ve 42 öğretmen
adayının 668 etkinlik planları yoluyla toplanmıştır.  Veriler tematik analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda öğretmen adaylarının çoğunluğunun etkinlik planlarında aile katılımı
boyutuna yer vermedikleri belirlenmiştir.
Bu adaylar, aile katılımına etkinlik
planlarında yer vermeme sebepleri olarak kendilerini aile katılımı etkinliği
planlama ve uygulama konusunda yetersiz hissetmeleri, okul yönetiminin aileler
ile öğretmen adaylarının birebir iletişim kurmasını istememeleri ve öğretim üyesinin
aile katılımı çalışması yapmasını istememeleri olarak belirtmişlerdir. Etkinlik
planlarında en çok okulda hedeflenen kazanımların pekiştirilmesine yönelik
etkinlik önerisinin planlandığı ve aile katılımına en çok bütünleştirilmiş
etkinliklerde yer verildiği görülmüştür. Öğretmen adayları öğretmenlik
uygulaması süresinin, etkinliği uygulama ve takibini yapma açısından yetersiz
olduğunu belirtmişlerdir.

References

  • Abbak, B.S. (2008). Okul öncesi eğitim programındaki aile katılımı etkinliklerinin anasınıfı öğretmenleri ve veli görüşleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Alaçam, N., ve Olgan, R. (2017). Pre-service early childhood teachers’ self-efficacy beliefs towards parent involvement. Teaching Education, 28(4), 421-434. Alisinanoğlu, F., Bay, D.N & Şimşek, Ö. (2014). Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 1-13.Arabacı, N. (2018). Aile katılımı. A.B. Aksoy (Ed.), Aile eğitimi ve katılımı içinde (s.126-144). Ankara: Hedef Yayıncılık.Arabacı, N., ve Aksoy, B. A. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 18-26.Atakan, H. (2010). Okul öncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Ateş, Ö., ve Cevher-Kalburan, N. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının aile katılım çalışmalarına yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 55, 62-88.Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1 (3), 385–405.Baum, A. C., ve McMurray-Schwarz, P. (2004). Preservice teachers’ beliefs about family involvement: Implications for teacher education. Early Childhood Education Journal, 32, 57–61.Bayraktar, V., Güven, G. & Temel, Z. F. (2016). Okul öncesi kurumlarda görev yapan öğretmenlerin aile katılım çalışmalarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (2), 755-770.Berns, R. M. (2012). Child, family, school, community: Socialization and support. Nelson Education.Biber, K. (2018). Öğretmen adaylarının aile katılımına ilişkin öz yeterlilik inanç düzeylerinin belirlemesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 623-642.Braun V. ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101.Christenson, S. (2004). The family-school partnership: an opportunity to promote the learning competence of all students. School Psychology Review, 33 (1), 83-104.Coutts, M. J., Sheridan, S. M., Kwon, K., & Semke, C. A. (2012). The effect of teacher’s invitations to parental involvement on children’s externalizing problem behaviors: An examination of a CBC intervention (CYFS Working Paper No. 2012-3). Retrieved from the Nebraska Center for Research on Children, Youth, Families and Schools website: cyfs.unl.eduCömert, D., ve Güleç, H. (2004). Okulöncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen-aile-çocuk ve kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 131-145.Çağdaş, A. ve Secer, Z. (2004). Mutlu ve sağlıklı yarınlar için anne baba eğitimi. Konya: Eğitim Kitapevi.Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20)1,1-17.Ekinci-Vural, D. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.Epstein L. (2002). School, Family and Community Partnership: Caring For The Children We Sha¬re. California: Corwin Pres.Erkan, S., Uludağ, G., & Dereli, F. (2016). Okul öncesi öğretmenleri, okul yöneticileri ve ebeveynlerin aile katılımına ilişkin algılarının incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1), 221-240.Flanigan, C. B. (2007). Preparing preservice teachers to partner with parents and communities: An analysis of College of Education faculty focus groups. School Community Journal, 17(2), 89-110. Gibson, W. J. & Brown, A. (2009). Working with qualitative data. Los Angelos: Sage.Günay-Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve aile katılımı etkinliklerinin dil-matematik becerilerinin geliştirilmesine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.Gürşimşek, I. (2010). Okul öncesi eğitime aile katılımını etkileyen faktörler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9(18), 1-19.Gürşimşek, I., Kefi S. & Girgin, G. (2007). Okul öncesi eğitime babaların katılım düzeyi ile ilgili değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33, 181-191.Heckman, J.J. (2011). The economics of Inequality: The Value of Early Childhood Education. American Educator,35(1),31-47. Işık, H. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarında gerçekleştirilen okul-aile işbirliği çalışmalarının anne-baba görüşlerine dayalı olarak incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.Jeynes, W. H.(2011). Parental ınvolvement and academic success. Routledge Taylor veFrancis Group Newyork and London. Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(01), 69-83.Koçyiğit, S. (2015). Family ınvolvement in preschool education: rationale, problems and solutions for the participants. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 141-157.Krizman, C. (2013). The relationship between teachers‟ self-efficacy beliefs and parental ınvolvement practices: A multi-method study (Unpublished doctoral dissertation). Texas Tech University, USA.Kurtulmuş, Z. (2016). Okul öncesi eğitimde uygulanan etkinlik planlarında aile katilimi boyutunun incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 71-84.Lindberg, E.N. (2014). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin aile katılımı ile ilgili görüşleri. Educational Sciences: Theory ve Practice, 14(4), 1339-1361.Lindberg, N. (2018). Parental Involvement in Teacher Education: What, Why and How?. Kastamonu Education Journal, 26(3), 965-974.MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Basımdan Çeviri). (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık Miedel, W. T. ve Reynolds, A. J.(1999). Parent involvement in early intervention for disadvantaged children: does it matter? Journal of School Psychology, 37(4), 379–402.Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Ankara. Saldana, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Los Angelos: Sage.Tezel-Şahin, F., & Özbey, S. (2009). Okul öncesi eğitim programında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 5(17), 30-40Tezel Şahin, F. ve Özyürek, A. (2010). Anne baba eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. İstanbul, Morpa Yayınevi.Tezel Şahin, F. ve Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi,13(1), 23-30.Trawick-Swith, J. (2013). Erken çocukluk döneminde gelişim. Çok kültürlü bir bakış açısı. (Çev. Ed. B. Akman), Ankara: Nobel Yayıncılık.Ünüvar, P. (2010). Aile katılımı çalışmalarına yönelik ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 719-730.Yazıcı, Z., Yüksel, B. & Güzeller, C. (2005). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimde uygulanan aile katılım çalışmalarından beklentileri, Mesleki Eğitim Dergisi,7(13), 63-76.
Year 2019, Volume: 6 Issue: 4, 21 - 30, 17.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.644316

Abstract

References

  • Abbak, B.S. (2008). Okul öncesi eğitim programındaki aile katılımı etkinliklerinin anasınıfı öğretmenleri ve veli görüşleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Alaçam, N., ve Olgan, R. (2017). Pre-service early childhood teachers’ self-efficacy beliefs towards parent involvement. Teaching Education, 28(4), 421-434. Alisinanoğlu, F., Bay, D.N & Şimşek, Ö. (2014). Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 1-13.Arabacı, N. (2018). Aile katılımı. A.B. Aksoy (Ed.), Aile eğitimi ve katılımı içinde (s.126-144). Ankara: Hedef Yayıncılık.Arabacı, N., ve Aksoy, B. A. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 18-26.Atakan, H. (2010). Okul öncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Ateş, Ö., ve Cevher-Kalburan, N. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının aile katılım çalışmalarına yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 55, 62-88.Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1 (3), 385–405.Baum, A. C., ve McMurray-Schwarz, P. (2004). Preservice teachers’ beliefs about family involvement: Implications for teacher education. Early Childhood Education Journal, 32, 57–61.Bayraktar, V., Güven, G. & Temel, Z. F. (2016). Okul öncesi kurumlarda görev yapan öğretmenlerin aile katılım çalışmalarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (2), 755-770.Berns, R. M. (2012). Child, family, school, community: Socialization and support. Nelson Education.Biber, K. (2018). Öğretmen adaylarının aile katılımına ilişkin öz yeterlilik inanç düzeylerinin belirlemesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 623-642.Braun V. ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101.Christenson, S. (2004). The family-school partnership: an opportunity to promote the learning competence of all students. School Psychology Review, 33 (1), 83-104.Coutts, M. J., Sheridan, S. M., Kwon, K., & Semke, C. A. (2012). The effect of teacher’s invitations to parental involvement on children’s externalizing problem behaviors: An examination of a CBC intervention (CYFS Working Paper No. 2012-3). Retrieved from the Nebraska Center for Research on Children, Youth, Families and Schools website: cyfs.unl.eduCömert, D., ve Güleç, H. (2004). Okulöncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen-aile-çocuk ve kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 131-145.Çağdaş, A. ve Secer, Z. (2004). Mutlu ve sağlıklı yarınlar için anne baba eğitimi. Konya: Eğitim Kitapevi.Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20)1,1-17.Ekinci-Vural, D. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.Epstein L. (2002). School, Family and Community Partnership: Caring For The Children We Sha¬re. California: Corwin Pres.Erkan, S., Uludağ, G., & Dereli, F. (2016). Okul öncesi öğretmenleri, okul yöneticileri ve ebeveynlerin aile katılımına ilişkin algılarının incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1), 221-240.Flanigan, C. B. (2007). Preparing preservice teachers to partner with parents and communities: An analysis of College of Education faculty focus groups. School Community Journal, 17(2), 89-110. Gibson, W. J. & Brown, A. (2009). Working with qualitative data. Los Angelos: Sage.Günay-Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve aile katılımı etkinliklerinin dil-matematik becerilerinin geliştirilmesine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.Gürşimşek, I. (2010). Okul öncesi eğitime aile katılımını etkileyen faktörler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9(18), 1-19.Gürşimşek, I., Kefi S. & Girgin, G. (2007). Okul öncesi eğitime babaların katılım düzeyi ile ilgili değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33, 181-191.Heckman, J.J. (2011). The economics of Inequality: The Value of Early Childhood Education. American Educator,35(1),31-47. Işık, H. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarında gerçekleştirilen okul-aile işbirliği çalışmalarının anne-baba görüşlerine dayalı olarak incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.Jeynes, W. H.(2011). Parental ınvolvement and academic success. Routledge Taylor veFrancis Group Newyork and London. Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(01), 69-83.Koçyiğit, S. (2015). Family ınvolvement in preschool education: rationale, problems and solutions for the participants. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 141-157.Krizman, C. (2013). The relationship between teachers‟ self-efficacy beliefs and parental ınvolvement practices: A multi-method study (Unpublished doctoral dissertation). Texas Tech University, USA.Kurtulmuş, Z. (2016). Okul öncesi eğitimde uygulanan etkinlik planlarında aile katilimi boyutunun incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 71-84.Lindberg, E.N. (2014). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin aile katılımı ile ilgili görüşleri. Educational Sciences: Theory ve Practice, 14(4), 1339-1361.Lindberg, N. (2018). Parental Involvement in Teacher Education: What, Why and How?. Kastamonu Education Journal, 26(3), 965-974.MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Basımdan Çeviri). (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık Miedel, W. T. ve Reynolds, A. J.(1999). Parent involvement in early intervention for disadvantaged children: does it matter? Journal of School Psychology, 37(4), 379–402.Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Ankara. Saldana, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Los Angelos: Sage.Tezel-Şahin, F., & Özbey, S. (2009). Okul öncesi eğitim programında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 5(17), 30-40Tezel Şahin, F. ve Özyürek, A. (2010). Anne baba eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. İstanbul, Morpa Yayınevi.Tezel Şahin, F. ve Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi,13(1), 23-30.Trawick-Swith, J. (2013). Erken çocukluk döneminde gelişim. Çok kültürlü bir bakış açısı. (Çev. Ed. B. Akman), Ankara: Nobel Yayıncılık.Ünüvar, P. (2010). Aile katılımı çalışmalarına yönelik ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 719-730.Yazıcı, Z., Yüksel, B. & Güzeller, C. (2005). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimde uygulanan aile katılım çalışmalarından beklentileri, Mesleki Eğitim Dergisi,7(13), 63-76.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Murat Bartan 0000-0003-2947-5643

Tuğba Aydemir Özalp 0000-0002-9642-3811

Publication Date January 17, 2020
Submission Date November 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Bartan, M., & Aydemir Özalp, T. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Etkinlik Planlarında Aile Katılımı Boyutunun İncelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(4), 21-30. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.644316

19190       23681     19386        19387