Research Article
BibTex RIS Cite

The Views of Teachers on Authentic Leadership Behaviors of School Principals

Year 2022, Volume: 9 Issue: 3, 862 - 885, 29.12.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1095314

Abstract

The aim of this study is to reveal out the views of teachers working in public primary schools in Erzurum regarding the authentic leadership behaviors of school principals. For this purpose, the views of teachers related to the importance of authentic leadership in the management process, the authentic leadership characteristics of school principals and the improvement of these characteristics were examined. The study was carried out with 20 teachers selected with maximum diversity and easily accessible situation sampling within the central districts of Erzurum province in the 2020-2021 academic year. The study was conducted via phenomenology, one of the qualitative research designs. The data were collected using a semi-structured interview form developed by the researchers. Descriptive and content analysis were used in the analysis of the research data and the results were supported by direct quotations from the participants. According to the result of this study, the characteristics that teachers attribute to the authentic leader emphasize all dimensions of authentic leadership, including internalized moral understanding, transparency in relationships, balanced and impartial evaluation of information, and self-awareness. An authentic leader will contribute positively to teachers’ psychological well-being and academic development. Personality traits and external pressures are the primary obstacles to school principals’ being authentic leaders.

References

  • Akyürek, M. İ. (2020). Otantik liderlik: Bir alanyazın taraması. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 99-109.
  • Aslanargun, E. (2007). Modern eğitim anlayışına yönelik eleştiriler ve post modern eğitim yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 195-212.
  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16(3), 315-338.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Craig, N., George, B. ve Snook, S. (2015). The discover your true north field book: A personal guide to finding your authentic leadership (2nd Edition). New Jersey: Wiley & Sons.
  • Erickson, R. J. (1994). Our society, our selves: Becoming authentic in an inauthentic world. Advanced Development, 6, 27-39.
  • Gardner, W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R. ve Walumbwa, F. O. (2005). “Can you see the real me?” A self-based model of authentic leader and follower development. The Leadership Quarterly, 16 (3), 343-372.
  • Goffee, R. ve Jones, G. (2005). Managing authenticity: The paradox of great leadership. Harvard Business Review, 83(12), https://hbr.org/2005/12/managing-authenticity-the-paradox-of-great-leadership adresinden erişilmiştir.
  • Goldman, B. M. ve Kernis, M. H. (2002). The role of authenticity in healthy psychological functioning and subjective well-being. Annals of the American Psychotherapy Association, 5(6), 18-20.
  • Gökçe, F. (2004). Okulda değişmenin yönetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII(2), 211-226.
  • Güçlü, N. ve Şehitoğlu, E. T. (2006). Örgütsel değişim yönetimi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 240-254.
  • Güçlü, N. (2019). Liderliğe genel bir bakış. N. Güçlü ve S. Koşar (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik: Teori, araştırma ve uygulama içinde (ss. 1-14). Ankara: Pegem Akademi.
  • Harter, S. (2002). Authenticity. Handbook of positive psychology. (Edt. C. R. Snyder ve S. J. Lopez.). New York: Oxford University Press, pp. 382-394.
  • Hassan, A. ve Forbis, A. (2011). Authentic leadership, trust and work engagement. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 5(8), 1036-1042.
  • Hırlak, B. ve Taşlıyan, M. (2018). Otantik liderliğin demografik özellikler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1081-1110.
  • Hollis, N. T. (2018). Blueprint for engagement: Authentic leadership. New York: Routledge.
  • Kaplan, E. Ö. (2017). Y kuşağının otantik ve bütünleştirici liderlik algılarının ortaya konulmasına yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi.
  • Karadağ, E. ve Öztekin-Bayır, O. (2018). The effect of authentic leadership on school culture: A structural equation model. IJELM, 6(1), 40-75.
  • Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14(1),1-26.
  • Kılıç, M. Y. ve Yavuz, M. (2021). Otantik liderliğin, yöneticiye güven ve okulların değişime açıklık düzeyleri bakımından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50(2), 1033-1068.
  • Kılınç, U ve Akdemir. M. (2019) Otel işletmelerinde otantik liderlik algısı ve işyeri mutluluğu: Ankara ilinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(4), 793-811.
  • Koçak, O. (2019). Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Korkmaz, O. (2017). Otantik liderlik ve örgütsel güven. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 437-454.
  • Koşar, D. (2019). Liderlerin etkileme taktikleri. N. Güçlü ve S. Koşar (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik: Teori, araştırma ve uygulama içinde (ss. 203-224). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koşar, D. (2020). Otantik liderlik. K. Yılmaz (Ed.), Liderlik: Kuram-Araştırma-Uygulama içinde (ss.507-523). Ankara: Pegem Akademi.
  • Luthans, F. ve Avolio, B. (2003). Authentic leadership: A positive development approach. Positive Organizational Scholarship (Edt: K. Cameron, J. Dutton ve R. Quinn). San Francisco: Berrett-Koehler. pp. 241-261.
  • Novicevic, M. M., Harvey, M. G., Buckley, M. R., Brown, J. A. ve Evans, R. (2006). Authentic leadership: A historical perspective. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13(1), 64-76.
  • Okçu, V. ve Anık, S. (2017), Okul yöneticilerinin liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon ve mobbing yaşama düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 5(2), 63-85.
  • Özsalmanlı, A. Y. (2005). Türkiye’de kamu yönetiminde liderlik ve lider yöneticilik. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 137-146.
  • Shamir, B. ve Eilam, G. (2005). What is your story? A life stories approach to authentic leadership development. The Leadership Quarterly, 16(3), 395-417.
  • Söderlund,A ve Wennerholm, J (2021). The complexity of authentic leadership An interdisciplinary study with mixed methods about the relationship between gender and authentic leadership. Uppsala Universitet. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1578576/FULLTEXT01.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Taşlıyan, M. ve Hırlak, B. (2016), Otantik liderlik, psikolojik sermaye, işten ayrılma niyeti ve çalışan performansı arasındaki ilişki: Hemşireler üzerinde bir araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 56, 92-115.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yukl, G. (2018). Örgütlerde liderlik. (Çev. Ş. Çetin, R. Baltacı). Ankara: Nobel.

Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Okul Yöneticilerinin Otantik Liderlik Davranışları

Year 2022, Volume: 9 Issue: 3, 862 - 885, 29.12.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1095314

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Erzurum’daki resmi ilkokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışlarına ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda otantik liderliğin yönetim sürecindeki önemine, okul yöneticilerinin otantik liderlik özelliklerine ve bu özelliklerin geliştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili merkez ilçeleri içerisinde maksimum çeşitlilik ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen 20 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni ile kurgulanmıştır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmış ve sonuçlar doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin otantik lidere atfettiği özelliklerin otantik liderliğin içselleştirilmiş ahlak anlayışı, ilişkilerde şeffaflık, bilgiyi dengeli ve tarafsız değerlendirme ve öz farkındalık olmak üzere tüm boyutlarına vurgu yaptığı ortaya konmuştur. Otantik lider ile görev yapmanın öğretmenlerin özellikle psikolojik iyi oluşlarına ve akademik gelişimlerine olumlu yönde katkı sağlayacağı belirlenmiştir. It is one of the remarkable findings of the research that personality traits and external pressures are the main obstacles to school administrators to be authentic leaders.

References

  • Akyürek, M. İ. (2020). Otantik liderlik: Bir alanyazın taraması. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 99-109.
  • Aslanargun, E. (2007). Modern eğitim anlayışına yönelik eleştiriler ve post modern eğitim yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 195-212.
  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16(3), 315-338.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Craig, N., George, B. ve Snook, S. (2015). The discover your true north field book: A personal guide to finding your authentic leadership (2nd Edition). New Jersey: Wiley & Sons.
  • Erickson, R. J. (1994). Our society, our selves: Becoming authentic in an inauthentic world. Advanced Development, 6, 27-39.
  • Gardner, W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R. ve Walumbwa, F. O. (2005). “Can you see the real me?” A self-based model of authentic leader and follower development. The Leadership Quarterly, 16 (3), 343-372.
  • Goffee, R. ve Jones, G. (2005). Managing authenticity: The paradox of great leadership. Harvard Business Review, 83(12), https://hbr.org/2005/12/managing-authenticity-the-paradox-of-great-leadership adresinden erişilmiştir.
  • Goldman, B. M. ve Kernis, M. H. (2002). The role of authenticity in healthy psychological functioning and subjective well-being. Annals of the American Psychotherapy Association, 5(6), 18-20.
  • Gökçe, F. (2004). Okulda değişmenin yönetimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVII(2), 211-226.
  • Güçlü, N. ve Şehitoğlu, E. T. (2006). Örgütsel değişim yönetimi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 240-254.
  • Güçlü, N. (2019). Liderliğe genel bir bakış. N. Güçlü ve S. Koşar (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik: Teori, araştırma ve uygulama içinde (ss. 1-14). Ankara: Pegem Akademi.
  • Harter, S. (2002). Authenticity. Handbook of positive psychology. (Edt. C. R. Snyder ve S. J. Lopez.). New York: Oxford University Press, pp. 382-394.
  • Hassan, A. ve Forbis, A. (2011). Authentic leadership, trust and work engagement. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 5(8), 1036-1042.
  • Hırlak, B. ve Taşlıyan, M. (2018). Otantik liderliğin demografik özellikler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1081-1110.
  • Hollis, N. T. (2018). Blueprint for engagement: Authentic leadership. New York: Routledge.
  • Kaplan, E. Ö. (2017). Y kuşağının otantik ve bütünleştirici liderlik algılarının ortaya konulmasına yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi.
  • Karadağ, E. ve Öztekin-Bayır, O. (2018). The effect of authentic leadership on school culture: A structural equation model. IJELM, 6(1), 40-75.
  • Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological Inquiry, 14(1),1-26.
  • Kılıç, M. Y. ve Yavuz, M. (2021). Otantik liderliğin, yöneticiye güven ve okulların değişime açıklık düzeyleri bakımından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50(2), 1033-1068.
  • Kılınç, U ve Akdemir. M. (2019) Otel işletmelerinde otantik liderlik algısı ve işyeri mutluluğu: Ankara ilinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(4), 793-811.
  • Koçak, O. (2019). Okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Korkmaz, O. (2017). Otantik liderlik ve örgütsel güven. The Journal of Academic Social Science Studies, 58, 437-454.
  • Koşar, D. (2019). Liderlerin etkileme taktikleri. N. Güçlü ve S. Koşar (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik: Teori, araştırma ve uygulama içinde (ss. 203-224). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koşar, D. (2020). Otantik liderlik. K. Yılmaz (Ed.), Liderlik: Kuram-Araştırma-Uygulama içinde (ss.507-523). Ankara: Pegem Akademi.
  • Luthans, F. ve Avolio, B. (2003). Authentic leadership: A positive development approach. Positive Organizational Scholarship (Edt: K. Cameron, J. Dutton ve R. Quinn). San Francisco: Berrett-Koehler. pp. 241-261.
  • Novicevic, M. M., Harvey, M. G., Buckley, M. R., Brown, J. A. ve Evans, R. (2006). Authentic leadership: A historical perspective. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13(1), 64-76.
  • Okçu, V. ve Anık, S. (2017), Okul yöneticilerinin liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon ve mobbing yaşama düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 5(2), 63-85.
  • Özsalmanlı, A. Y. (2005). Türkiye’de kamu yönetiminde liderlik ve lider yöneticilik. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 137-146.
  • Shamir, B. ve Eilam, G. (2005). What is your story? A life stories approach to authentic leadership development. The Leadership Quarterly, 16(3), 395-417.
  • Söderlund,A ve Wennerholm, J (2021). The complexity of authentic leadership An interdisciplinary study with mixed methods about the relationship between gender and authentic leadership. Uppsala Universitet. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1578576/FULLTEXT01.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Taşlıyan, M. ve Hırlak, B. (2016), Otantik liderlik, psikolojik sermaye, işten ayrılma niyeti ve çalışan performansı arasındaki ilişki: Hemşireler üzerinde bir araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 56, 92-115.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yukl, G. (2018). Örgütlerde liderlik. (Çev. Ş. Çetin, R. Baltacı). Ankara: Nobel.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Melda Şimşek Kuloğlu 0000-0001-5905-5485

Didem Koşar 0000-0003-4959-1094

Publication Date December 29, 2022
Submission Date March 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Şimşek Kuloğlu, M., & Koşar, D. (2022). Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Okul Yöneticilerinin Otantik Liderlik Davranışları. E-Kafkas Journal of Educational Research, 9(3), 862-885. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1095314

19190       23681     19386        19387