Türk-İslâm âlim ve
mutasavvıfı el-Harakānî (ö. 425/1033), her anını tefekkürle geçiren ve
civanmertlerine de tefekkür tavsiyesinde bulunan bir münevverdir. el-Harakānî,
Kur’ân ve sünnete bağlılığı, üstadı el-Kassâb’ın (ö. 409/1018) rehberliği ve
manevî mürşidi Bâyezîd’in (ö. 234/848) örnekliği sayesinde makamlar aşmış ve
manevî bir derinliğe ulaşmıştır. el-Harakānî, bir kenara çekilip toplumdan
uzaklaşmamış, sürekli civanmertlerinin eğitimiyle ilgilenmiş, hayat boyu
öğrenmeden yana olmuş ve insanın eğitilmesi hizmetini en önemli faaliyetlerden
biri olarak değerlendirmiştir.
el-Harakānî, zihninden geçen
düşünceleri civanmertleriyle paylaşırken onlara çarpıcı mesajlar vermiş ve
yaşadığı aşkın tecrübeleri civanmertlerine anlatarak onların da bu seviyelere ulaşmalarını
istemiştir. Onun talebelerine verdiği bu bilgiler, büyük hedeflere talip
olmaları ve büyük işler başarmaları amacına matuftur. O, düşünen bir insanın
planlı bir hayat yaşayacağını, zamanını etkin ve verimli kullanacağını ve çok
önemli işlere imza atacağını onlara öğretmiştir. Bütün bu dinî tecrübeleri en
doğru usûl ve yöntemleri kullanarak etrafındakilere aktarmak “yaptığı işe
odaklanmakla ve kendine iyi bir rol model seçip onun öğretisini takip etmekle”
mümkün olabilir. İşte el-Harakānî, Bâyezîd gibi tahkik ehli bir mutasavvıfı
kendine örnek almış, onu manevî yönden geçmeyi ve daha üst mertebelere ulaşmayı
hedeflemiştir. O, gösterdiği azim ve kararlılığın bir sonucu olarak bu sahanın
zirve şahsiyetlerden biri olmayı başarmış ve kendisinden sonra gelenler
üzerinde derin izler bırakmıştır.
Bu makalede Ebu’l-Hasan
el-Harakānî’nin düşünceye verdiği önem ele alınmış, talebelerine verdiği
mesajlar üzerinde durulmuş ve tefekküre dayalı hayat tarzı hakkında bilgi
sahibi olunması hedeflenmiştir.
el-Kharakani
Turkish-Islamic scholar and a great mystic (d. 425/1033), who spent in his
every moment with thought and advised constantly his followers the thought, is
a thinker. el-Kharakani reached a depth beyond the metaphysical through
dependence on Qur'an and Sunnah, quidance of his murshid el-Kassab (d.
409/1018) and example of spiritual murshid Bayazid (d. 234/848). el-Kharakani didn’t
move away from the society, he was always interested in education, supported
lifelong learning and evaluated education as one of the most important
activities.
el-Kharakani
gave striking messages when he shared thoughts of mind his disciples and wanted
them to reach these degrees when he was telling the high spiritual condition he
lived. These informations he gave to his disciples are to provide them to think
big. He taught that a man contemplating would plan his time and always use the
time an effective and efficient manner and manage very important work. It is
possible to transfer all of these religious experiences with good procedures
and methods, “focusing on his work and self-selecting a good role model and
following his teachings”. Therefore el-Kharakani took himself Bayazid, a
scholar who mystic, as a role model and
intended to pass him in spiritual issues and reach a higher target. He managed
to become one of distinguished the figures in this area as a result of
perseverance and determination and left deep effect on those who came after
him.
In this
study, the importance el-Kharakani gives to the thought were evaluated and the
messages he gave to his students were focused and to have knowledge about the
life style based on contemplation was maintained.
el-Kharakani Bayazid Bastami Mysticism Contemplation Thinker
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10 |