Research Article
BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF NATIONAL MASTER'S AND DOCTORAL THESES ABOUT TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 100 - 116, 31.12.2023

Abstract

In this study, graduate theses published on TPACK were analyzed according to some of their characteristics (publication year, publication type, publication language, research topics, research areas, sample selection, sample size, research method, data collection tool, data analysis method, university of publication and scales used in the subject). It is thought that rapidly increasing the number of studies and examining the theses published in the national field from past to present about TPACK will both contribute to literature and facilitate the studies to be conducted in this context. In the study, a total of 167 graduate theses, including 36 doctoral theses and 131 master's theses, conducted between 2009 and 2022 were analyzed. According to the findings, it was seen that the thesis studies on TPACK started in 2009, gained momentum in 2014, and were published the most in 2022. It was seen that the subject was mostly studied in theses conducted at Gazi University and Middle East Technical University Institute of Educational Sciences. In the theses, the subject of technology integration in education was mostly studied, and the sample was mostly teachers and prospective teachers, and science and mathematics branches as branches. Quantitative methods were mostly used as research methods, questionnaires and scales were used as data collection tools, and accordingly, quantitative analysis methods were used in data analysis. It is recommended that researchers should also examine national and international field studies comparatively in their future survey studies.

References

  • Arı, A. A., & Baydar-Işık, B. (2022). Türkiye’de matematik eğitimi alanında teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının betimsel içerik analizi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 111-128. https://doi.org/10.53506/egitim.1086235
  • Arı, A. A., & Demir, B. (2020). Analysis of thesis in turkey between the years 2008-2020 on mathematics literacy. Sakarya University Journal of Education, 10(3),667-685. https://doi.org/10.19126/suje.796422
  • Bakaç, E., & Özen, R. (2018). Öğretmen adaylarının öz-yönetimli öğrenme hazırbulunuşluk düzeyleri ile teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri arasındaki ilişki. Education Sciences, 13(2), 90-105. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.2.1C0682
  • Baran, E., & Canbazoğlu-Bilici S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Bayram, G. M. (2019). 2008-2018 yılları arasında matematik eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin bilgisayar destekli matematik öğretimi bağlamında incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Bayburt Üniversitesi, Lisansütü Eğitim Enstitüsü.
  • Çetinkıran, Y. (2022). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ile ilgili yapılan Türkiye kaynaklı uluslararası yayınların bibliyometrik analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çınar, S. (2022). Thematic content analysis of postgraduate dissertations on technological pedagogical content knowledge: the case of Turkey. Kastamonu Education Journal, 30(1), 251-272. https://doi.org/10.24106/kefdergi.819783
  • Çiçek, A. M. (2019). Türkiye’de ilk okuma yazma alanında hazırlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T., & Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),797-807.
  • Demirer, V., & Erbaş, Ç. (2016). Trends in studies on virtual learning environments in türkiye between 1996-2014 years: A content analysis. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(4), 91-103. https://doi.org/10.17718/tojde.45497
  • Devran, P., Öztay, E. S., & Tarkın-Çelikkıran, A. (2021). Türkiye’de fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu üzerine öğretmenler ile yapılan çalışmaların içerik analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1789-1825. https://doi.org/10.30703/cije.938487
  • Dikmen, C., & Demirer, V. (2016). Türkiye’de teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine 2009-2013 yılları arasında yapılan çalışmalardaki eğilimler. Turkish Journal of Education, 5(1), 33–46. https://doi.org/10.19128/turje.77632
  • Doğan, M. (2018). Türkiye’de 2013-2017 yılları arasında sınıf eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duran, E., & Kurt, M. (2019). 2023 Eğitim vizyonuna ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1) , 90-106.
  • Horzum, M. B., Akgün, Ö. E., & Öztürk, E. (2014). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ölçeğinin psikometrik özellikleri. Uluslararası Çevrimiçi Eğitim Bilimleri Dergisi (IOJES), 6(3), 544-557. https://iojes.net/?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=IOJES_1266.pdf&key=41011
  • Irwanto, I. (2021). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK): A systematic literature review from 2010 to 2021. European Journal of Educational Research, 10(4), 2045-2054. https://doi.org/10.12973/eujer.10.4.2045
  • İşman, A. (2001). Teknolojinin felsefi temelleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(1),1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sakaefd/issue/11223/133993
  • Jang, S.J., & Tsai, M.F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers & Education, 59, 327-338. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.003
  • Kabakçı Yurdakul, I, Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci. G., Kurt, A. A., (2014). Constructing technopedagogical education based on teacher competencies in terms of national standards. İlköğretim Online (elektronik), 13(4), 1185-1202.
  • Kabakçı-Yurdakul, I., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci, G., Kurt, A. A., & (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A Technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education 58(3), 964-977. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.012
  • Kaleli-Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki TPAB çalışmalarının analizi. Education and Science, 40(178), 103-122. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4087
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: Sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Kaya, Z., Kaya, O. N., & Emre, İ. (2013). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2355-2377. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2013.4.1913
  • Keskin, İ. (2006). Web tabanlı teknoloji eğitimi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Korucu, A. T., Usta, E., & Atun, H. (2017). Teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine yapılan 2010-2016 dönemi araştırmalardaki eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 104-133.
  • Maeng, J. L., Mulvey, B. K., Smetana, L. K., & Bell, R. L., (2013). Preservice teachers’ TPACK: Using technology to support inquiry instruction. Journal of Science Education and Technology, 22(6), 838–857. https://doi.org/10.1007/s10956-013-9434-z
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Nas, E., Sak, R., Şahin-Sak, İ. T. & Öneren-Şendil, Ç. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi.
  • Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306 Niess, M.L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006
  • Öğüt, M. N. (2019). Matematik öğretmenlerinin alan bilgilerine ilişkin öz değerlendirme aracı olarak teknoloji kullanımı. (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Önal, N. (2016). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Konusuyla İlgili Ulusal Lisansüstü Tezlerin Yöntem ve İçerik Açısından Değerlendirilmesi. Presented at the 10th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize. (s. 1287-1295).
  • Önal, N. & Çakır, H. (2015). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik içerik bilgilerine ilişkin özgüven algıları, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 12(2), Sayı: 24, 117-131.
  • Saykal, A., & Uluçınar-Sağır, Ş. (2021). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi araştırmaları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 115-137. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2021.07.02.001
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Setiawan, H., Phillipson, S., & Isnaeni, W., (2019, October). Current trends in TPACK research in science education: A systematic review of literature from 2011 to 2017. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1317, No. 1, p. 012213). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012213
  • Simon, Y. R. (1983). Pursuit of happiness and lust for power in technological society. In C. Mitcham & R. Mackey (Eds.), Philosophy and technology (pp.171-186). New York: Free Pres. Şendurur, P., & Arslan, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunu etkileyen faktörlerdeki değişim. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(43), 25-50. https://doi.org/10.21764/efd.21927 tpack.org (2012). Using the TPACK Image. http://www.tpack.org/
  • Whyte, S. (2014). Bridging the gaps: using social media to develop techno-pedagogical competences in preservice language teacher education. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, 33(2), 143-169. https://doi.org/10.4000/apliut.4432
  • Wu, Y. T. (2013). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK) research: A review of empirical studies published in selected journals from 2002 to 2011. British Journal of Education Technology. 44(3), E73–E76. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01349.x
  • Yazgan, Ç. Ü. (2010). Tarihi süreç içerisinde toplum-çevre ilişkileri ve çevre sorunlarının ortaya çıkışı. Humanities Sciences, 5(2), 227-244.
  • Yıldız, A. (2018). The factors affecting techno-pedagogical competencies and critical thinking skills of preservice mathematics teachers. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 66-81.
  • Yıldız, A. (2022). Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227366
  • Yılmaz, R. ve Bal, A. P. & (2022). Examination of the studies made on technological pedagogical content knowledge in the years of 2010-2021. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 54-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/guebd/issue/74708/1145913
  • Yolcu, H., Kaya Durna, D., Akan, A., & Uluçınar Sağır, Ş. (2022). Analysis of studies on pedagogical content knowledge and technological pedagogical content knowledge by meta-synthesis method. Educational Academic Research, 46, 106-121, https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.1051356
  • Zelkowski, J., Gleason, J., Cox, D. C., & Bismarck, S. (2013). Developing and validating a reliable TPACK instrument for secondary mathematics preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 46(2), 173-206. https://doi.org/10.1080/15391523.2013.10782618

TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÜZERİNE YAZILMIŞ ULUSAL LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 4 Issue: 2, 100 - 116, 31.12.2023

Abstract

Bu araştırmada TPAB ile ilgili yayınlanmış lisansüstü tezler bazı özelliklerine göre (yayın yılı, yayın türü, yayın dili, araştırma konuları, araştırma alanları, örneklem seçimi, örneklem büyüklüğü, araştırma yöntemi, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi, yayınlandığı üniversite ve konu ile ilgili kullanılan ölçekler) analiz edilmiştir. TPAB ile ilgili geçmişten günümüze yapılan çalışmaların sayısının hızla artması ve ulusal alanda yayınlanan tezlerin incelenmesinin hem literatüre katkı sağlayacağı hem de bu bağlamda yapılacak çalışmaları kolaylaştıracağı düşünülmektedir. Araştırmada 2009-2022 yılları arasında yapılan 36 tane doktora ve 131 tane yüksek lisans tezi olmak üzere toplam 167 lisansüstü tez incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, TPAB ile ilgili tez çalışmaların 2009 yılında başladığı ve 2014 yılında ivme kazandığı, en fazla da 2022 yılında yayınlandığı görülmüştür. Konunun en çok Gazi Üniversitesi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde gerçekleştirilen tezlerde çalışıldığı görülmüştür. Tezler de çoğunlukla eğitime teknoloji entegrasyonu konusu çalışılmış olup, örneklem olarak en fazla öğretmenler ve öğretmen adaylarıyla, branş olarak fen bilimleri ve matematik branşları ile çalışılmıştır. Araştırma yöntemleri olarak çoğunlukla nicel yöntemler, veri toplama aracı olarak anket ve ölçek kullanıldığı buna bağlı olarak da veri analizinde nicel analiz yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür. Araştırmacılara gelecekte yapacakları tarama çalışmalarında ulusal ve uluslararası alan çalışmalarını karşılaştırmalı olarak da incelemeleri önerilmektedir.

References

  • Arı, A. A., & Baydar-Işık, B. (2022). Türkiye’de matematik eğitimi alanında teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının betimsel içerik analizi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 111-128. https://doi.org/10.53506/egitim.1086235
  • Arı, A. A., & Demir, B. (2020). Analysis of thesis in turkey between the years 2008-2020 on mathematics literacy. Sakarya University Journal of Education, 10(3),667-685. https://doi.org/10.19126/suje.796422
  • Bakaç, E., & Özen, R. (2018). Öğretmen adaylarının öz-yönetimli öğrenme hazırbulunuşluk düzeyleri ile teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri arasındaki ilişki. Education Sciences, 13(2), 90-105. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.2.1C0682
  • Baran, E., & Canbazoğlu-Bilici S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Bayram, G. M. (2019). 2008-2018 yılları arasında matematik eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin bilgisayar destekli matematik öğretimi bağlamında incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Bayburt Üniversitesi, Lisansütü Eğitim Enstitüsü.
  • Çetinkıran, Y. (2022). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ile ilgili yapılan Türkiye kaynaklı uluslararası yayınların bibliyometrik analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çınar, S. (2022). Thematic content analysis of postgraduate dissertations on technological pedagogical content knowledge: the case of Turkey. Kastamonu Education Journal, 30(1), 251-272. https://doi.org/10.24106/kefdergi.819783
  • Çiçek, A. M. (2019). Türkiye’de ilk okuma yazma alanında hazırlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T., & Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),797-807.
  • Demirer, V., & Erbaş, Ç. (2016). Trends in studies on virtual learning environments in türkiye between 1996-2014 years: A content analysis. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(4), 91-103. https://doi.org/10.17718/tojde.45497
  • Devran, P., Öztay, E. S., & Tarkın-Çelikkıran, A. (2021). Türkiye’de fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu üzerine öğretmenler ile yapılan çalışmaların içerik analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1789-1825. https://doi.org/10.30703/cije.938487
  • Dikmen, C., & Demirer, V. (2016). Türkiye’de teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine 2009-2013 yılları arasında yapılan çalışmalardaki eğilimler. Turkish Journal of Education, 5(1), 33–46. https://doi.org/10.19128/turje.77632
  • Doğan, M. (2018). Türkiye’de 2013-2017 yılları arasında sınıf eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duran, E., & Kurt, M. (2019). 2023 Eğitim vizyonuna ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1) , 90-106.
  • Horzum, M. B., Akgün, Ö. E., & Öztürk, E. (2014). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ölçeğinin psikometrik özellikleri. Uluslararası Çevrimiçi Eğitim Bilimleri Dergisi (IOJES), 6(3), 544-557. https://iojes.net/?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=IOJES_1266.pdf&key=41011
  • Irwanto, I. (2021). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK): A systematic literature review from 2010 to 2021. European Journal of Educational Research, 10(4), 2045-2054. https://doi.org/10.12973/eujer.10.4.2045
  • İşman, A. (2001). Teknolojinin felsefi temelleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(1),1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sakaefd/issue/11223/133993
  • Jang, S.J., & Tsai, M.F. (2012). Exploring the TPACK of Taiwanese elementary mathematics and science teachers with respect to use of interactive whiteboards. Computers & Education, 59, 327-338. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.003
  • Kabakçı Yurdakul, I, Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci. G., Kurt, A. A., (2014). Constructing technopedagogical education based on teacher competencies in terms of national standards. İlköğretim Online (elektronik), 13(4), 1185-1202.
  • Kabakçı-Yurdakul, I., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci, G., Kurt, A. A., & (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A Technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education 58(3), 964-977. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.012
  • Kaleli-Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki TPAB çalışmalarının analizi. Education and Science, 40(178), 103-122. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4087
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: Sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Kaya, Z., Kaya, O. N., & Emre, İ. (2013). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2355-2377. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2013.4.1913
  • Keskin, İ. (2006). Web tabanlı teknoloji eğitimi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Korucu, A. T., Usta, E., & Atun, H. (2017). Teknolojik pedagojik alan bilgisi üzerine yapılan 2010-2016 dönemi araştırmalardaki eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 104-133.
  • Maeng, J. L., Mulvey, B. K., Smetana, L. K., & Bell, R. L., (2013). Preservice teachers’ TPACK: Using technology to support inquiry instruction. Journal of Science Education and Technology, 22(6), 838–857. https://doi.org/10.1007/s10956-013-9434-z
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
  • Nas, E., Sak, R., Şahin-Sak, İ. T. & Öneren-Şendil, Ç. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi.
  • Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306 Niess, M.L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006
  • Öğüt, M. N. (2019). Matematik öğretmenlerinin alan bilgilerine ilişkin öz değerlendirme aracı olarak teknoloji kullanımı. (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Önal, N. (2016). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Konusuyla İlgili Ulusal Lisansüstü Tezlerin Yöntem ve İçerik Açısından Değerlendirilmesi. Presented at the 10th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize. (s. 1287-1295).
  • Önal, N. & Çakır, H. (2015). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik içerik bilgilerine ilişkin özgüven algıları, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 12(2), Sayı: 24, 117-131.
  • Saykal, A., & Uluçınar-Sağır, Ş. (2021). Türkiye'de öğretmen yeterlikleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi araştırmaları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 115-137. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2021.07.02.001
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Setiawan, H., Phillipson, S., & Isnaeni, W., (2019, October). Current trends in TPACK research in science education: A systematic review of literature from 2011 to 2017. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1317, No. 1, p. 012213). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012213
  • Simon, Y. R. (1983). Pursuit of happiness and lust for power in technological society. In C. Mitcham & R. Mackey (Eds.), Philosophy and technology (pp.171-186). New York: Free Pres. Şendurur, P., & Arslan, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunu etkileyen faktörlerdeki değişim. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(43), 25-50. https://doi.org/10.21764/efd.21927 tpack.org (2012). Using the TPACK Image. http://www.tpack.org/
  • Whyte, S. (2014). Bridging the gaps: using social media to develop techno-pedagogical competences in preservice language teacher education. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, 33(2), 143-169. https://doi.org/10.4000/apliut.4432
  • Wu, Y. T. (2013). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK) research: A review of empirical studies published in selected journals from 2002 to 2011. British Journal of Education Technology. 44(3), E73–E76. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01349.x
  • Yazgan, Ç. Ü. (2010). Tarihi süreç içerisinde toplum-çevre ilişkileri ve çevre sorunlarının ortaya çıkışı. Humanities Sciences, 5(2), 227-244.
  • Yıldız, A. (2018). The factors affecting techno-pedagogical competencies and critical thinking skills of preservice mathematics teachers. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 66-81.
  • Yıldız, A. (2022). Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227366
  • Yılmaz, R. ve Bal, A. P. & (2022). Examination of the studies made on technological pedagogical content knowledge in the years of 2010-2021. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 54-70. https://dergipark.org.tr/tr/pub/guebd/issue/74708/1145913
  • Yolcu, H., Kaya Durna, D., Akan, A., & Uluçınar Sağır, Ş. (2022). Analysis of studies on pedagogical content knowledge and technological pedagogical content knowledge by meta-synthesis method. Educational Academic Research, 46, 106-121, https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.1051356
  • Zelkowski, J., Gleason, J., Cox, D. C., & Bismarck, S. (2013). Developing and validating a reliable TPACK instrument for secondary mathematics preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 46(2), 173-206. https://doi.org/10.1080/15391523.2013.10782618
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Technology and Computing
Journal Section Research Articles
Authors

Mina Lara Afşin Tekelioğlu 0009-0002-2848-4927

Nezih Önal 0000-0002-1103-8771

Publication Date December 31, 2023
Submission Date October 4, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Afşin Tekelioğlu, M. L., & Önal, N. (2023). TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÜZERİNE YAZILMIŞ ULUSAL LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ. Kapadokya Eğitim Dergisi, 4(2), 100-116.

Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List,  H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.

The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Cappadocia Journal of Education (KAPED) uses iThenticate and Turnitin, which are the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3

Cappadocia Jurnal of Education (KAPED) is an open-access journal.

15006