Nowadays, as the internet rapidly develops and becomes increasingly integrated into educational environments, teachers, especially, bear significant responsibilities regarding its use during lessons. In contemporary educational processes, teachers are expected not only to create suitable learning environments catering to students with diverse characteristics and abilities but also to actively employ information and communication technologies. This research, aimed at exploring the perspectives of Social Studies teachers and teachers of other subjects on internet usage in schools, utilized a qualitative research method. This study, focusing on education, adopted a case study approach, with 50 volunteer teachers from 12 different disciplines participating. Within the realm of qualitative research, a semi-structured interview form comprising 9 questions was employed for data collection. Data analysis was conducted using the content analysis method, widely utilized in qualitative research. The findings indicate that teachers utilize the internet outside of class for lesson planning, academic research, student tracking, social media, and news consumption, particularly through E-school systems. In-class usage frequently involves internet utilization for reinforcing subjects, solving tests, accessing Educational Information Network (EBA), and employing audio-visual materials. Additionally, teachers reported using the internet for virtual tours, observational activities, and educational game-based learning to enhance lesson engagement and student motivation.
İnternetin hızlı bir şekilde geliştiği ve eğitim ortamlarında kullanılmaya başlandığı günümüzde ders sürecinde internet kullanımıyla ilgili özellikle öğretmenlere büyük sorumluluklar düşmektedir. Günümüz eğitim süreçlerinde öğretmenlerden beklenen birbirinden farklı özellik ve yetenek sahibi öğrenciler için uygun öğretim ortamları hazırlamalarının yanında bilgi ve iletişim teknolojilerini de aktif bir biçimde kullanmalarıdır. Sosyal Bilgiler öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinin okulda internet kullanımlarına ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Eğitim konusuyla ilişkili olan bu çalışma bir durum araştırması niteliği taşımaktadır. Çalışmaya 12 farklı branştan 50 gönüllü öğretmen katılmıştır. Nitel araştırma kapsamında olan çalışma da 9 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizi, nitel araştırmada yaygın olarak kullanılan içerik analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; öğretmenler ders dışında E-okul sistemleri yaygın olmak üzere ders planlaması yapmak, akademik araştırma ve öğrenci takibi yapmak, sosyal medya ve haber takip etmek için interneti kullanmaktadır. Ders içi kullanımda ise Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve görsel-işitsel materyallerin yanı sıra konu pekiştirme ve test çözme amaçlarıyla interneti sıklıkla kullandıklarını ifade etmektedirler. Ayrıca, dersleri daha ilgi çekici hale getirmek ve öğrencileri motive etmek amacıyla, sanal gezi ve gözlem faaliyetlerinde ve eğitsel oyunlar oynatmada da interneti kullandıklarını aktarmışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | May 3, 2024 |
Acceptance Date | December 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).