This study aims to examine the sources of the problems encountered in primary literacy teaching and the solution suggestions for these problems based on the experiences of classroom teachers. The study group of the research, which was conducted with a case study design, one of the qualitative research methods, consisted of 20 classroom teachers working in primary schools in the 2023-2024 academic year. Data were collected through semi-structured interviews and analysed through content analysis. In the study, the participants expressed the sources of the problems encountered in primary literacy teaching as student, family, learning environment, teacher, learning process and the tools and materials used in education and training. According to these results, classroom teachers stated that the problems they encountered in literacy teaching were primarily student-related problems. In addition, lack of family support, physical and environmental conditions of the teaching process, difficulties related to the teacher and the learning process were also among the important problems. Among the suggestions for solutions, there are suggestions such as strengthening teacher-parent cooperation, improving physical conditions, using technology more effectively, supportive approaches towards students and increasing the professional development of teachers. It was emphasised that teacher-parent collaboration plays a critical role in the development of students' literacy skills.
First literacy Teaching problems Classroom teachers Education xperiences Solution proposals
Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin deneyimlerine dayanarak, ilk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunların kaynaklarını ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması deseni ile yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında ilkokullarda görev yapan 20 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmış ve içerik analiziyle incelenmiştir. Araştırmada, katılımcılar, ilk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunların kaynaklarını öğrenci, aile, öğrenme ortamı, öğretmen, öğrenme süreci ve eğitim ve öğretimde kullanılan araç-gereçler şeklinde ifade etmişlerdir. Bu sonuçlara göre, sınıf öğretmenleri okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunları öncelikli olarak öğrenci kaynaklı sorunlara karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca, aile desteğinin eksikliği, öğretim sürecinin fiziksel ve çevresel koşulları, öğretmen ve öğrenme süreci ile ilgili zorluklar da önemli sorunlar arasında yer almıştır. Çözüm önerileri arasında öğretmen-veli iş birliğinin güçlendirilmesi, fiziksel koşulların iyileştirilmesi, teknolojinin daha etkin kullanılması, öğrencilere yönelik destekleyici yaklaşımlar ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin artırılması gibi öneriler bulunmaktadır. Öğretmen-veli iş birliğinin, öğrencilerin okuma yazma becerilerinin gelişiminde kritik bir rol oynadığı vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | October 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).