The analysis of motherhood and gender roles has been one of the most crucial concerns for feminist theory. Throughout history, the conventional understanding of gender roles has resulted in the oppressed women in society. There are also the repercussions in parents’ roles in marriages mostly resulting in inequality in the division of labour due to the internalized roles that see men superior to women. This belief has affected and directed numerous marriages as a false model where the woman is loaded with all the domestic work as a housewife and man is the sole breadwinner who is exempted from domestic work and has loose connections also with childcare, which is also included in domestic affairs. As the wife and thus mother becomes the projected figure, it becomes quite hard to mention the possibility of the division of labour in marriages because conventional marriages favour the established understanding that only or predominantly mothers are responsible for childcare and housework and that fathers should be distanced from this process. Turkish cartoonist Salih Memecan’s comic books Annem, İşte Benim Annem and Sihirli Annem are among the comics portraying examples of the problems about the division of domestic work in marriages. Drawing an example of a rather long-established perception of gender roles within a family sphere, the author comes up with a marriage where the name and place of the wife figure, Çıtçıt (May) is quite diminished. Taking its departure from the ideas of the second-wave feminism, the purpose of this paper is to study Salih Memecan’s comic books Annem, İşte Benim Annem and Sihirli Annem in the light of feminist theory. Çıtçıt (May) and Babişko (Bubs) will be analyzed shedding light on their duties as parents and as a couple with regards to gender roles.
motherhood gender roles division of labour second-wave feminism comics motherhood, gender roles, division of labour, second-wave feminism, comics
Annelik ve toplumsal cinsiyet rollerinin analizi, feminist teorinin en önemli ilgi alanlarından biri olmuştur. Tarih boyunca toplumsal cinsiyet rollerinin geleneksel anlayışı, toplumda ezilen kadınların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin geleneksel algının yansımaları, ebeveynlerin evliliklerdeki rollerine yansımış ve çoğunlukla erkeği kadından üstün gören içselleştirilmiş rollerden dolayı iş bölümünde eşitsizliğe neden olmuştur. Kadınlardan ev hanımı olarak tüm ev işlerini ve çocuk bakımını üstlenmesi beklentisi, erkeklerin ev işlerinden ve buna dahil olan çocuk bakımından muaf tutulması yönündeki düşünceler ve uygulamalar çok sayıda evliliği etkilemiş ve bahsedilen doğrultuda yönlendirmiştir. Kadın ve sonrasında anne, öngörülen hali deneyimledikçe, evliliklerde iş bölümü olasılığından bahsetmek oldukça zorlaşır çünkü geleneksel evlilikler, çocuk bakımından ve ev işlerinden yalnızca veya ağırlıklı olarak annelerin sorumlu olduğu ve babaların sorumluluğun hiç ya da azami olması gerektiği şeklindeki yerleşik anlayışı desteklemektedir. Türk karikatürist Salih Memecan'ın çizgi romanları Annem, İşte Benim Annem ve Sihirli Annem, evliliklerde ev işlerinin bölünmesine ilişkin sorunlara örnek teşkil eden çizgi romanlar arasında yer alıyor. Aile ortamında toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin oldukça köklü bir algının örneğini çizen yazar, eşi Çıtçıt’ın (Mayıs) adının ve yerinin oldukça hiçe indirgendiği bir evlilikle karşımıza çıkar. Bu makalenin amacı, İkinci Dalga feminizmin fikirlerinden hareketle Salih Memecan’ın Annem, İşte Benim Annem ve Sihirli Annem adlı çizgi romanlarını feminist teori ışığında incelemektir. Çıtçıt (Mayıs) ve Babişko (Bubs) ataerkil toplumlardaki cinsiyet rolleri çerçevesinde ebeveyn ve çift olarak incelenecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | December 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 12 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) International License.