American Comparativism has a special place in the development of Comparative Literature around the world and it is possible to follow the American School of Comparative Literature through the reports of the American Comparative Literature Association (ACLA). The reports provide an important documentation considering that the American School has developed its own practical comparative methods and opened a space for itself within general the comparative studies. The reports discuss the difficulties in the definition of the discipline, formation of institutional structures and the discipline’s relations with other fields, as well as the experience comparativism can offer to emerging new areas of study. The regular publication of ACLA reports and American Comparativism’s discussions about including different cultures in comparative study and using interdisciplinary approach are invaluable contributions to Comparative Literature around the world as well as emerging Turkish comparativism. Since the Turkish culture deals with multiculturalism and identity problems, American experience provides practical examples for the Turkish setting.
20. Yüzyılın ikinci yarısından sonra gelişim gösteren Amerikan Ekolünü Amerikan Karşılaştırmalı Edebiyat Derneği (ACLA) raporları aracılığıyla takip etmek mümkündür. Tarihselci bir okumada ortaya çıkan tablo, Karşılaştırmalı Edebiyat disiplininin seyrine dair bir fikir vermektedir. Karşılaştırmalı Edebiyatın Türkiye’deki seyri açısından bu tablonun incelenmesi yararlı olacaktır. Amerikan Karşılaştırmacılığının Karşılaştırmalı Edebiyatın dünyada gelişiminde özel bir yere sahiptir. Amerikan Ekolü Karşılaştırmalı Edebiyat pratiğinin nasıl olması gerektiğine dair kendi yöntemlerini geliştirmiştir ve daha da önemlisi bu gelişimi raporlamıştır. ACLA raporlarının ve Amerikan Karşılaştırmacılığının farklı kültürlerin nasıl karşılaştırmalı çalışmaya dahil edileceği ve disiplinlerarası bir yaklaşımı ne şekilde kullanacakları hakkında yapmış oldukları tartışmalar ve de bu tartışmaların düzenli bir biçimde yayımlanması Amerikan geleneğinin büyük bir artısı olarak karşımıza çıkmaktadır. Disiplinin tanımlanmasında yaşanılan zorluklar, kurumsal yapılanma ve diğer disiplinlerle ilişkiler ve de gelişmekte olan yeni yönelişlere sunabileceği tecrübesi bakımından ACLA tartışmaları Türkiye’de disiplinin gelişimine fayda sağlayacaktır. Netice itibariyle Türk Karşılaştırmalı Edebiyatı kurumsal olarak benzer tartışmaları tecrübe etmektedir ve çokkültürlülük ve kimlik gibi kavramlarla geçmiş ve şimdiki zamanda yüzleşmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 12 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) International License.