The purpose of this work is to analyze the cultural approach in school management within the frame of theory defining culture and leadership concepts. The existing information has been acquired by scanning literature related with culture, leadership, school leadership and cultural leadership concepts and cultural leadership concept has been correlated with school management. By means of inputs, processes and products of these concepts the school as a social system in management process has been used effectively within the frame of this basic aim accessible process has been tried to clarify. As analyzing cultural leadership concept in terms of school management it has been supported that school managers’ competence upon the subjects of social culture and social sense is an important way of providing power in realizing the school’s aims. Leadership concept has been handled with cultural dimension and the reference method has been consulted in presentation information.
Bu çalışmanın amacı kültür ve liderlik kavramlarını tanımlayan kuramlar çerçevesinde okul yönetiminde kültürel liderlik yaklaşımını incelemektir. Kültür, liderlik, okul liderliği ve kültürel liderlik kavramlarına ilişkin alan yazın taranarak var olan bilgiler elde edilmiş ve kültürel liderlik kavramı okul yönetimiyle ilişkilendirilmiştir. Bu ana amaç çerçevesinde tartışılan kavramların; girdileri, süreçleri ve ürünleriyle bir sosyal sistem olan okulun, yönetim süreçlerinde etkin olarak kullanılması durumunda elde edilecek gelişmeler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Kültürel liderlik kavramını okul yönetimi açısından incelerken, okul yöneticilerinin toplumsal bellek (kültür) ve toplumsal algı konularındaki yetkinliklerinin okulun amaçlarını gerçekleştirmede önemli bir güç sağlayacağı düşüncesi savunulmuştur. Liderlik kavramı, kültürel boyutuyla ele alınmış olup, bilgilerin sunumunda referans yöntemine başvurulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Submission Date | February 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |