Akademik
dünyanın üyesi olan akademisyenlerin en temel görevi bilimin ilerlemesi,
gelişmesi ve bir sonraki çalışmalara yol göstermesi için bilimsel bilgi
üretmektir. Akademik camiada üretilen bilginin niteliğine ilişkin bir
değerlendirme yapılırken dikkate alınan temel ölçütlerden biri de bilginin
üretimi sürecinde etik kurallara uyulup uyulmadığıdır. Etik kurallar, toplumsal
hayatı düzenleyen, uyulmadığı takdirde bir takım düzensizliklere ve
aksaklıklara neden olabilen değerlerdir. Akademisyenlerin çalışmalarını
yürütürken etik kuralları göz ardı etmeden bu kurallar çerçevesinde hareket
etmeleri, bilimin gelişerek ilerlemesi açısından son derece önemlidir. Akademik
bilgi üretiminde, etik dışı davranışların pek çok nedeni ve çeşidi vardır.
Günümüzde teknoloji dünyasında yaşanan yeniliklerle birlikte, bilgi hemen her
ortamdan kolaylıkla erişilir hale gelmiştir. Bilgi ve bilim dünyasını büyüten
ve değerini arttıran bu değişim diğer yandan bilimsel yayınlarda etik
kuralların daha kolay göz ardı edilmesine neden olmaktadır.
Bu çalışmada; son dönemde hemen her disipline ilişkin
literatürde geniş bir çalışma alanı olarak yer edinen akademik etik kavramının
bilimsel bakış açısı ile ele alınması amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı
doğrultusunda, akademik bilgi üretiminde etik dışı davranışların neler olduğu
belirtilmiştir. Özellikle akademisyenlerin bu davranışlardan kaçınmalarının
önemine değinilerek bu konuda farkındalık yaratılmaya çalışılmıştır. Bilimsel
araştırma yöntemlerinden betimleme yönteminin kullanıldığı araştırmada, ilk
olarak akademik/bilimsel bilginin ne olduğu tanımlanarak akademik bilgi
üretiminin nasıl olması, uğraş alanı bilgi ve bilim olan akademisyenlerin
akademik bilginin üretiminde nelere dikkat etmesi gerektiği üzerinde
durulmuştur. Akademik bilgi üretimi ve akademisyenlerin etik davranışları
üzerine yapılmış çalışmaları temel alan literatüre dayalı yapılan bu çalışmada,
elde edilen bilgiler doğrultusunda akademik bilgi üretimi sürecinde etik
ihlallerden kaçınmak için önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 26, 2017 |
Submission Date | September 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |