Conference Paper
BibTex RIS Cite

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 127 - 138, 12.06.2024

Abstract

Ülkemizde, okul öncesi dönemden yükseköğrenim ve sonrası döneme kadar, devamlı ve zorunlu bir şekilde yabancı dil olarak İngilizce öğretimi yapılmaktadır. Uygulamalara bakıldığındaysa yabancı dil öğretimi ve öğreniminin henüz istenilen yeterlilikte olmadığı düşünülmektedir. Türk Dili ve Edebiyatı bölümü öğrencilerinin de yabancı dil öğrenimi konusunda tutumlarının daha çok olumsuz olduğu varsayılmaktadır. Çalışmanın konusu Türk Dili ve Edebiyatı bölümü öğrencilerinin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumlarıdır; çalışmanın amacı ise, Türk Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizce öğrenimine karşı tutumlarının incelenmesidir. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı 1.ve 2. Sınıf öğrencilerinin yabancı dil öğrenimine karşı tutumlarının ortaya konulması çalışmanın özgün yanını oluşturmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Anket, İngilizce öğrenmeye yönelik öğrenci tutumlarını değerlendirmek için Ayşe ADIYAMAN tarafından geliştirilen Yabancı Dil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeğini içerir. Çalışma evrenini Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı 1.ve 2. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Yapılan anket ile elde edilen bulgular sonucunda Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesinde ki Türk Dili ve Edebiyatı bölümü öğrencilerinin yabancı dil öğrenimine karşı tutumlarının olumlu olduğu ve yabancı dil öğrenimi konusunda istekli oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Etik kurul onayı alınmıştır

References

  • 1. Kitaplar
  • Aikhenvald, Alexandra Yurievna - Dixon, Robert Malcolm Ward (Eds.). Grammars in Contact: A Cross-Linguistic Typology. Oxford: Oxford University Press, 2007.
  • Bialystok, Ellen. Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  • Byram, Michael. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.
  • Chomsky, Noam. Syntactic Structures. The Hague/Paris: Mouton, 1957.
  • Crystal, David. English as a Global Language, 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Cummins, Jim. The role of primary language development in promoting educational success for language minority students. In Schooling and language minority students: A theoretical framework, California: California State Department of Education, 1981.
  • Cummins, Jim. Language, Power and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters, 2000.
  • Demirel, Özcan. Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2005.
  • Ellis, Rod. Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2003.
  • Gardner, Robert Charles - Lambert, Wallace Ewart. Attitudes and Motivation in Second-Language Learning.
  • Rowley, MA: Newbury House, 1972.
  • Graddol, David. English Next. London: British Council, 2006.
  • Halliday, Michael Alexander Kirkwood. Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold, 1978.
  • Kavcar, Cahit. Türkçe Eğitimi ve Sorunlar. Ankara: Engin Yayınevi, 1998.
  • Krashen, Stephen. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon, 1982.
  • Kramsch, Claire. Context and Culture in Language Teaching.Oxford: Oxford University Press, 1993.
  • Nunan, David. Second Language Teaching & Learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1999.
  • Richards, Jack - Rodgers, Theodore. Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press, 2nd ed., 2001.
  • Vygotsky, Lev Semenovich. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.
  • 2. Makaleler
  • Adıyaman, Ayşe. “Yabancı Dil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6/39 (2019), 234-248.
  • Demir, Serkan vd. “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Programlarının Dil Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi”. Eğitim ve Bilim, 43/195 (2018), 169-188.
  • Erdoğan, Volkan - Çakır, Hasan. “Dil Öğreniminde Motivasyonu Artırmanın Yolları”. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 15/1 (2019), 348-362.
  • İnal, Sevim vd., Evin, İ., & Saracoğlu A., S “Yabancı Dil ve Yabancı Dil Edinimi İle Öğrenci Yaklaşımları Arasındaki İlişki”. Dil Dergisi, 130 (2005) 38-53.
  • Kolaç, Emine. “Yabancı Diller ve Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin ‘Yabancı Dil Öğretimi’ ve ‘Yabancı Dille Öğretim’ Konusundaki Yönelim ve Görüşleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1/4 (2008), 397-412.
  • Lee, David - Williams, Laura. “Examining the Relationship between Learner Traits and Academic Achievement”. International Journal of Education Studies, 8/4 (2018), 112-128.
  • Smith, Andrew et all. “Taking teaching and learning seriously: Approaching wicked consciousness through collaboration and partnership”. To Improve the Academy: A Journal of Educational Development, 41/1 (2022), 38-67.
  • Smith, John - Johnson, Mary. “The Impact of Learner Characteristics on Educational Objectives”. Journal of Educational Research, 29/3 (2019), 101-115.
  • Yıldırım, Kemal. “Eğitimde Teknolojik Araçların Kullanımı ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir İnceleme”. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 11/2 (2020), 213-229.
  • 3. Tezler
  • Çakıcı, Dilek. Üniversite Öğrencilerinin Ortak Zorunlu Dersler Kapsamındaki İngilizce Dersine Yönelik Tutumları. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2007.
  • Kazazoğlu, Sinan. Anadili ve Yabancı Dil Derslerine Yönelik Tutumun Akademik Başarıya Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2011.

INVESTIGATION OF ATTITUDES TOWARDS ENGLISH LANGUAGE LEARNING OF ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT UNIVERSITY TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE DEPARTMENT STUDENTS

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 127 - 138, 12.06.2024

Abstract

In our country, from pre-school to higher education and post-education, English as a foreign language is taught continuously and compulsorily through practices.When we look at the practices, it is thought that foreign language teaching and learning is not yet at the desired level. It is assumed that the attitudes of the students of the Department of Turkish Language and Literature towards foreign language learning are more negative. The subject of the study is the attitudes of the students of the Department of Turkish Language and Literature towards learning English; The aim of the study is to examine the attitudes of Turkish Language and Literature students towards learning English as a foreign language. Zonguldak Bulent Ecevit University Turkish Language and Literature. Revealing the attitudes of 1st and 2nd classroom students towards foreign language learning constitutes the original aspect of the study. Survey technique, one of the quantitative research methods, was used in the study. The questionnaire includes the Attitude Scale Towards Learning a Foreign Language developed by Ayşe ADIYAMAN to evaluate student attitudes towards learning English. The study population consists of the students of Zonguldak Bülent Ecevit University and the 1st and 2nd Grade of Turkish Language and Literature. As a result of the findings obtained from the survey, it was concluded that the attitudes of the students of the Department of Turkish Language and Literature at Zonguldak Bülent Ecevit University towards foreign language learning are positive and most of them are willing to learn a foreign language

References

  • 1. Kitaplar
  • Aikhenvald, Alexandra Yurievna - Dixon, Robert Malcolm Ward (Eds.). Grammars in Contact: A Cross-Linguistic Typology. Oxford: Oxford University Press, 2007.
  • Bialystok, Ellen. Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  • Byram, Michael. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.
  • Chomsky, Noam. Syntactic Structures. The Hague/Paris: Mouton, 1957.
  • Crystal, David. English as a Global Language, 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Cummins, Jim. The role of primary language development in promoting educational success for language minority students. In Schooling and language minority students: A theoretical framework, California: California State Department of Education, 1981.
  • Cummins, Jim. Language, Power and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters, 2000.
  • Demirel, Özcan. Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2005.
  • Ellis, Rod. Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press, 2003.
  • Gardner, Robert Charles - Lambert, Wallace Ewart. Attitudes and Motivation in Second-Language Learning.
  • Rowley, MA: Newbury House, 1972.
  • Graddol, David. English Next. London: British Council, 2006.
  • Halliday, Michael Alexander Kirkwood. Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold, 1978.
  • Kavcar, Cahit. Türkçe Eğitimi ve Sorunlar. Ankara: Engin Yayınevi, 1998.
  • Krashen, Stephen. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon, 1982.
  • Kramsch, Claire. Context and Culture in Language Teaching.Oxford: Oxford University Press, 1993.
  • Nunan, David. Second Language Teaching & Learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1999.
  • Richards, Jack - Rodgers, Theodore. Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press, 2nd ed., 2001.
  • Vygotsky, Lev Semenovich. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.
  • 2. Makaleler
  • Adıyaman, Ayşe. “Yabancı Dil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6/39 (2019), 234-248.
  • Demir, Serkan vd. “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Programlarının Dil Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi”. Eğitim ve Bilim, 43/195 (2018), 169-188.
  • Erdoğan, Volkan - Çakır, Hasan. “Dil Öğreniminde Motivasyonu Artırmanın Yolları”. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 15/1 (2019), 348-362.
  • İnal, Sevim vd., Evin, İ., & Saracoğlu A., S “Yabancı Dil ve Yabancı Dil Edinimi İle Öğrenci Yaklaşımları Arasındaki İlişki”. Dil Dergisi, 130 (2005) 38-53.
  • Kolaç, Emine. “Yabancı Diller ve Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin ‘Yabancı Dil Öğretimi’ ve ‘Yabancı Dille Öğretim’ Konusundaki Yönelim ve Görüşleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1/4 (2008), 397-412.
  • Lee, David - Williams, Laura. “Examining the Relationship between Learner Traits and Academic Achievement”. International Journal of Education Studies, 8/4 (2018), 112-128.
  • Smith, Andrew et all. “Taking teaching and learning seriously: Approaching wicked consciousness through collaboration and partnership”. To Improve the Academy: A Journal of Educational Development, 41/1 (2022), 38-67.
  • Smith, John - Johnson, Mary. “The Impact of Learner Characteristics on Educational Objectives”. Journal of Educational Research, 29/3 (2019), 101-115.
  • Yıldırım, Kemal. “Eğitimde Teknolojik Araçların Kullanımı ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir İnceleme”. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 11/2 (2020), 213-229.
  • 3. Tezler
  • Çakıcı, Dilek. Üniversite Öğrencilerinin Ortak Zorunlu Dersler Kapsamındaki İngilizce Dersine Yönelik Tutumları. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2007.
  • Kazazoğlu, Sinan. Anadili ve Yabancı Dil Derslerine Yönelik Tutumun Akademik Başarıya Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2011.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Gizem Kendirci This is me 0009-0000-9280-8397

Erdem Dirimeşe 0000-0002-1873-6425

Early Pub Date June 5, 2024
Publication Date June 12, 2024
Submission Date April 16, 2024
Acceptance Date May 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 1

Cite

ISNAD Kendirci, Gizem - Dirimeşe, Erdem. “Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Türk Dili Ve Edebiyatı Bölümü Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Karaelmas Sosyal Bilimler Dergisi 2/1 (June 2024), 127-138.

download