Çalışmanın amacı: İlkokul
öğrencilerinin kültürel peyzaj değerlerine ilişkin algı düzeylerinin,
arkeolojik sit örneğinde gerçekleştirilen sözlü görüşme, etkin öğrenim ve
görsel algı çalışmalarına dayanan eğitim–öğretim teknikleri ile
deneyimlenmesidir.
Çalışma alanı: Denizli
İli, Pamukkale İlçesi sınırların içinde Seren Bayraktar İlkokulu ile yakın
komşuluk içinde bulunan Laodikeia arkeolojik sit alanı örneklem alan olarak
seçilmiştir.
Materyal ve Yöntem:
Pamukkale
İlçesi Seren Bayraktar İlkokulu’nda kayıtlı 3. ve 4. Sınıf öğrencilerin
Laodikeia Antik Kenti arkeolojik sit örneğinde gerçekleştirilen bilgilendirme
ve gözlem–keşif çalışmaları yoluyla kültürel peyzaj değerlerine ilişkin algı,
koruma bilinci ve farkındalık düzeylerinin yazılı ve çizili uygulamalar
(serbest resim) yoluyla ölçümlenmiştir.
Temel Sonuçlar:
Yapılan değerlendirmede, öğrencilerin sözlü bilgileri görsel veriler ile
deneyimleyerek öğrenmesinin algı düzeylerini ve farkındalıklarını arttırdığı
belirlenmiştir.
Araştırma
vurguları: Bu uygulamalı deneyimler, yani kişisel deneyimler
öğrencilerin kültürel peyzaj ile olan bağını ve anlayışını geliştirebilir,
geçmişini koruma temelleri atılmış olacaktır. Bir bütün olarak koruyarak
kullanma gerekliliği düşünmesine katkı sağlanmış olacaktır. Bu bağlamda, sosyal
peyzaj çalışmaları insanların algılarını okuyarak tarihi peyzaj yönetimini
destekleyebilmesi açısından önem taşımaktadır.
Aim of study: The aim of this study is to experience the
perception levels of primary school students of cultural landscape values
through educational techniques based on verbal conversation-interview, active
learning and visual perception studies performed in the archaeological site
example.
Area of study: Laodikeia archaeological site, which is
located within the boundaries of Pamukkale district of Denizli province and is
the near neighbor of Seren Bayraktar Primary School, was selected as the
sampling area.
Material and Methods: The students' levels of perception
of cultural landscape values were measured by theoretical and practical
informing performed in the Laodikeia ancient city archaeological site and
through observation-exploration studies, and their levels of awareness, of
cultural landscape values were measured by written and drawing (free painting)
applications.
Main results: In the evaluation made, it was determined
that the fact that students learn verbal information by experiencing with
visual data increased their levels of perception and awareness.
Research highlights: These practical experiences, that
is, personal experiences, can improve students' understanding and connection
with the cultural landscape, and the foundations of protecting the past will be
laid. It will contribute to thinking about the necessity of using by protecting
as a whole. In this context, social landscape studies are important in that
they can support people's historical landscape management by reading their
perceptions.
Landscape perception Archaeological Heritage Cultural Landscape Social landscape Cultural landscape Archaeological heritage Laodikeia
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 1 |