Year 2019, Volume 10 , Issue 19, Pages 474 - 489 2019-06-30

DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

AYŞE MERAL UZUN [1]


Bu çalışma, ABD ve Türkiye’de havayolu sektöründe yaşanan deregülasyon sürecinin sonuçlarından hareketle, ekonomik regülasyonların etkinsizliğine ve iktisadi hayatı düzene sokmak için getirilen kuralların çoğu zaman beklentilerin aksine sonuçlar ürettiğine vurgu yapmaktadır. Çalışmada ABD ve Türkiye’de havayolu deregülasyonu sayesinde tüketicilerin, çalışanların ve sektörün önemli yararlar elde ettiği gösterilmektedir. Her iki ülkede de havayolu taşımacılığının serbestleşmesinden sonra sektörün büyüdüğü, bilet fiyatlarının düştüğü, yolcu kapasitesinin arttığı ve uçuş iptallerinin ve bekleme sürelerinin azaldığı görülmüştür.

regülasyon, deregülasyon, havayolu taşımacılığı
  • - Button, Kenneth,( January 2016). “Saving Airline Deregulation”, Milken Institute Review. http://www.milkenreview.org/articles/saving-airline-deregulation. (Erişim tarihi: 22.10.2018).
  • - Card, David,( July 1996) “Deregulation and Labor earnings in the Airline Industry”, NBER Working Paper 5687, 58 s.
  • - Department for Business Innovation & Skills, “Principles for Economic Regulation”, (April 2011), https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/31623/11-795-principles-for-economic-regulation.pdf. (Erişim tarihi: 29.10.2018).
  • - Derthick, Martha& Paul J. Quirk,(1985), The Politics of Deregulation, The Brookings Institution, Washington, D.C.
  • - Gerede, Ender, (2015), Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Düzenlemeler: Teori ve Türkiye Uygulaması, SHGM yayınları, Ankara.
  • - Gwartney, James D., R. L. Stroup, D. R. Lee & T. H. Ferrarini,(2016), Temel Ekonomi (Çev. Ahmet Uzun), Liberte yayınları, Ankara.
  • - http://web.shgm.gov.tr/tr/kurumsal/4547-istatistikler. (Erişim tarihi: 10.11.2018).
  • - https://airandspace.si.edu/exhibitions/america-by-air/online/jetage/jetage08.cfm., (Erişim tarihi: 25.10.2018).
  • -https://opentextbc.ca/principlesofeconomics/chapter/11-4-the-great-deregulation-experiment/., (Erişim tarihi: 05.11.2018).
  • - İqbal, Farukh& William E. James, (eds.),(2002), Deregulation and Development in Indenosia, Praeger Publishers.
  • - Kahn, Alfred E., “Airline Deregulation”, http://www.econlib.org/library/Enc1/AirlineDeregulation.html., (Erişim tarihi: 01.11.2018).
  • - Kışlakçı, Talip, “Havacılıkta Rekabet, Deregülasyon ve Slot”, http://www.airnewstimes.com/talip-kislakci-havacilikta-rekabet-deregulasyon-ve-slot-648-yazisi.html. (Erişim: 10.11.2018).
  • - Lehman, Tom, (2017), “Six Arguments Against Government Regulations”, https://www.capitalism.com/six-arguments-government-regulations/. (Erişim tarihi: 28.10.2018).
  • - Monteiro, G., A. F. Gouveia& S. Santos,( September 2017), , “Product Markets’ Deregulation: A More Productive, More Efficient and More Resilient Economy”, OECD Productivity Working Papers, No.9.
  • - Morrison, Steven, Clifford Hinston, (1986), Economic Effects of Airline Deregulation, The Brooking Institution.
  • - NewMyer, David A., (Spring 1990) “The Impact of Deregulation on Airports: An International Perspective”, JAAER, No. 1, Vol. 1, s.59-79. https://commons.erau.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1010&context=jaaer., (Erişim tarihi: 29.10.2018).
  • - Pickrell, Donald, (2017), “The Regulation and Deregulation of US Airlines”, Airline Deregulation: Internationl Experiences, (ed. Kenneth Button) içinde, Routledge Library Editions, London.
  • - Poole, Robert W.& Jr. ve Viggo Butler, (1998), December, “Airline Deregulation: The Unfinished Revolution”, Reason Public Policy, Institute (RPPI), s. 26-7.
  • - Posner, Richard A., (Aug., 1975) “The Social Costs of Monopoly and Regulation”, The Journal of Political Economy, Vol. 83, No. 4, s. 807-828.
  • - Scharpenseel, Moritz Ferdinand, (Fall 2001 ),“Consequences of E.U. Airline Deregulation in the Context of the Global Aviation Market”, Northwestern Journal of International Law & Business, Volume 22, Issue 1, ss. 91-116.
  • - Schwieterman, Joseph P., (July-August 1985), “Fare Is Fair in Airline Deregulation: The Decline of Price Discrimination”, AEI Journal on Goverment and Society, ss. 32-38.
  • - Sheth, Jagdish N., Fred C. Allvine, Can Uslay & Ashutos Dixit, (2007), Deregulation and Competition: Lessons from the Airline Industry, Response Books, New Delhi.
  • - Shleifer, Andrei, (2005), “Understanding Regulation”, European Financial Management, Vol. 11, No. 4, ss. 439–451.
  • - Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Faaliyet Raporu 2017, http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/kurumsal/faaliyet/2017.pdf. (Erişim tarihi: 10.11.2017).
  • - Skousen, Mark, Makro İktisat, (Çev. Atilla Yayla), Liberte Yayınları, Ankara, 2009.
  • - Stigler, George J., “The Theory of Economic Regulation”, Bell Journal of Economics and Management Sciences, Spring, 1971, s.3-21.
  • - Şengür, Ferhan Kuyucak, “Havayolu Yolcu Taşımacılığında Deregülasyon ve Büyüme” https://www.researchgate.net/publication/324653966_Havayolu_Yolcu_Tasimaciliginda_Deregulasyon_ve_Buyume_-_Deregulation_and_Growth_in_Air_Passenger_Market (Erişim tarihi: 10.10.2018).
  • - Valkonen, Laura, (2006), “Deregulation as a Means to Increase Competition and Productivity, Some Finnish Experiences”. Helsinki: ETLA, Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos, The Research Institute of the Finnish Economy, 84 s.
  • - Winston, Clifford, (September 1993), “Economic Deregulation: Days of Reckoning for Microeconomists”, Journal of Economic Literature, Vol. XXXI, s. 1263-1289.
  • - Winston, Clifford, (2009), “Lessons from the U.S. Transport Deregulation Experience for Privatization”, OECD, International Transport Forum, OECD/ITF Joint Transport Research Centre Discussion Papers. 10.1787/9789282102688-9-en.,2009.
Primary Language tr
Journal Section Makaleler
Authors

Orcid: 0000-0002-8787-8240
Author: AYŞE MERAL UZUN (Primary Author)
Institution: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : June 30, 2019

Bibtex @research article { kauiibf502303, journal = {Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi}, issn = {1309-4289}, eissn = {2149-9136}, address = {}, publisher = {Kafkas University}, year = {2019}, volume = {10}, pages = {474 - 489}, doi = {}, title = {DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME}, key = {cite}, author = {UZUN, AYŞE MERAL} }
APA UZUN, A . (2019). DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 10 (19) , 474-489 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kauiibf/issue/45479/502303
MLA UZUN, A . "DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME". Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 (2019 ): 474-489 <https://dergipark.org.tr/en/pub/kauiibf/issue/45479/502303>
Chicago UZUN, A . "DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME". Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 (2019 ): 474-489
RIS TY - JOUR T1 - DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME AU - AYŞE MERAL UZUN Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 474 EP - 489 VL - 10 IS - 19 SN - 1309-4289-2149-9136 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME %A AYŞE MERAL UZUN %T DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME %D 2019 %J Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi %P 1309-4289-2149-9136 %V 10 %N 19 %R %U
ISNAD UZUN, AYŞE MERAL . "DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME". Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 / 19 (June 2019): 474-489 .
AMA UZUN A . DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019; 10(19): 474-489.
Vancouver UZUN A . DEREGÜLASYON VE EKONOMİK ETKİLERİ: ABD VE TÜRKİYE HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019; 10(19): 489-474.