Bu çalışma, iş ilanlarına dekarbonizasyon sinyali eklemenin potansiyel iş arayanların algılarını ve niyetlerini nasıl etkilediğini incelemektedir. Son sınıf öğrencilerle (N=334) yapılan deneysel araştırmada, dekarbonizasyon sinyalinin örgütsel çekicilik, kişi-örgüt uyumu ve iş başvuru niyeti üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Katılımcılar, "Zafer Holding" adlı hayali bir şirketin iş ilanlarını dekarbonizasyon sinyali olan veya olmayan formunu rastgele görmüşlerdir. Sonuçlar, dekarbonizasyon sinyalinin çevresel duyarlılık algılarını önemli ölçüde artırdığını (M=4.02 vs. M=3.51, p<.001) ve manipülasyonun başarıyla uygulandığını göstermiştir. Bulgular, dekarbonizasyon sinyalinin işe başvuru niyetlerini doğrudan etkilemediğini ortaya koymuştur (β=.008, p=.831). Ancak örgütsel çekicilik (β=.20, p<.001) ve kişi-örgüt uyumu (β=.16, p=.003) bu ilişkide aracılık yapmaktadır. Teorik çıkarımlar, örgütsel çekicilik ve kişi-örgüt uyumunun çevresel sinyaller ile iş başvuru niyetleri arasındaki ilişkide paralel aracılar olarak önemini vurgulamaktadır. Bu çalışma, iş ilanında dekarbonizasyon sinyalinin yer almasının, çevre bilincine sahip kişiler için örgütsel çekiciliği artırmadaki stratejik potansiyelini ortaya koymaktadır.
This study examines how including decarbonization signals in job postings influences prospective job seekers' perceptions and intentions. Using an experimental approach with senior students (N=334), the research explored the effects of decarbonization signals on organizational attractiveness, person-organization fit, and intention to apply for a job vacancy. Participants viewed job postings either with or without explicit decarbonization signals from a fictitious company, "Victory Holding". Results confirmed that decarbonization signals significantly enhanced perceptions of environmental sensitivity (M=4.02 vs. M=3.51, p<.001), validating the manipulation. Mediation analysis revealed that while decarbonization signals did not directly affect job application intentions (β=.008, p=.831), both organizational attractiveness (β=.20, p<.001) and person-organization fit (β=.16, p=.003) mediated this relationship. Theoretical implications highlight organizational attractiveness and person-organization fit as parallel mediators in the relationship between environmental signals and job application intentions. This study underscores the strategic potential of decarbonization signals in enhancing organizational attractiveness to environmentally conscious talent.
signal theory organizational attractiveness person organization fit intent to apply job vacancy
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | January 23, 2024 |
Acceptance Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 29 |
KAUJEASF is the corporate journal of Kafkas University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal Publishing.
KAUJEASF has been included in Web of Science since 2022 and started to be indexed in the Emerging Sources Citation Index (ESCI ), a Clarivate product.
2025 June issue article acceptance and evaluations are ongoing.