Research Article
BibTex RIS Cite

KIYAMET GÜNÜ AMELLERİN SORGULANMAYACAĞINI VE TARTILMAYACAĞINI HABER VEREN AYETLERDE GÖRÜLEN İŞKÂL

Year 2024, Issue: 33, 265 - 283, 11.06.2024
https://doi.org/10.56597/kausbed.1405955

Abstract

Biz bu çalışmada Müşkilü’l-Kur’an bağlamında anlamında işkâl tespiti yapılan “Suçlulara günahları sorulmayacak.” mealindeki ayetleri ve “Kıyamet günü onlar için terazi kurmayız.” meâlindeki ayeti, ayetlerin bağlamı ve tefsir kaynaklarında bu ayetlerle ilgili zikredilen rivayetler çerçevesinde açıklığa kavuşturmayı amaçladık. Yaptığımız incelemede, kıyamet günü ‘suçlulara günahlarının sorulmayacağı’ beyanıyla, işlenen suçların sabit olması ve Allah tarafından zaten biliniyor olması sebebiyle, suç ve suçlu tespiti yapılmayacağı, suçlulardan ayrıca günahın işlenişiyle ilgili bir açıklama istenmeyeceği ve bu konuda hiçbir mazeret kabul edilmeyeceği, amellerin tartılmayacağı beyanıyla da kötü işlerin Allah katında hiçbir kıymetinin olmadığı ve hesaba katmaya değer bulunmadığı hususunun kastedildiği anlaşılmaktadır.

Ethical Statement

Çalışmanın özgün olduğunu beyan ederim.

Supporting Institution

Yok

Thanks

Teşekkür ederim.

References

  • Âlûsî, Ş. M. (t.y.). Rûhu’l-meânî. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî.
  • Ateş, S. (t.y.). Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri. İstanbul: Yeni Ufuklar.
  • Buhârî, M. (1982). el-Câmiuʻs-sahîh. İstanbul: Çağrı.
  • Candan, A. (2012). Kur’an Okurken Zihne Takılan Ayetler. İstanbul: Düşün.
  • Conkor, B. (2020). Hakikati ve Mahiyeti Açısından Kur’an’da Adalet Terazileri. Dini Araştırmalar Dergisi 23(57), 117-142.
  • Çelik, H. (2011). Kur'an'da Amel Defteri ve Amellerin tespiti. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, 88-132.
  • Duman, Z. (2020). Beyânu’l-hak. Ankara: Fecir.
  • Görmez, M. vd. Hadislerle İslam. ed. Mehmet Emin vd. Özafşar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Herûvî, E. (1999), el-Ġaribeyn fi'l-Kur'âni ve'l-hadîs, thk. Ahmed Ferîd el-Mezîdî. Riyâd: Mektebe Nizâr Mustafa el-Bâz.
  • İsfahânî, R. (1986). el-Müfredât fi ġarîbi’l-Kur’ân. İstanbul: Dâru Kahraman.
  • İbn Âşûr, M. T. (1984) et-Tahrîr ve’t-tenvîr. Tunus: Dâru’t-Tunûsiyye.
  • İbnü'l-Cevzî, C. A. (1443/2021). Zâdu’l-mesîr fî ilmi’t-tefsîr. İstanbul: ed-Dâru’ş-Şâmiyye.
  • İbn Kuteybe, M. (1973). Te’vîlu Müşkili’l-Kur’ân. thk. Seyit Ahmet Sakr. B.y.: Y.y.
  • İbn Mâce, M. (1982). es-Sünen. İstanbul: Çağrı.
  • İbn Manzûr, C. (1414/1993). Lisânu’l-Arab. Beyrut: Dâru Sadr.
  • Kurtubî, M (1427/2007). el-Câmiʻ li ahkâmi’l-Kur’ân. ed. Abdullah b. Abdullah el-Hüseyin et-Türkî. 24. Basım. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle,
  • Mâturîdî, M. (2005). Te’vilâtu’l-Kur’ân. thk. Ahmet Vanlıoğlu. İstanbul: Dâru'l-Mîzân.
  • Mâverdî, M. (t.y). en-Nüket ve’l-̉uyun. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Mukātil b. S. (2002). Tefsiru Mukātil b. Süleyman. thk. Abdullah Mahmûd Şehhâte. Beyrut: Müessesetu’t-Târihu’l-Arabî.
  • Nisabûrî, M. (2014). Kur’an’da Müşkil Ayetler. çev. Ömer Aydın. İstanbul: İşaret.
  • Râzî, F. (1981). Mefâtihu’l-ġayb. Beyrut: Dâru’l-Fikr,
  • Şankıtî, M. (1991). Def’u ibhâmi’l-idtırâb an âyi’l-kitâb. Kâhire: Mektebetu İbn Teymiyye.
  • Taberî, M. (2001). Câmiuʻl-beyân an te’vîli âyi’l-Kur’ân. thk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî. Kâhire: Dâru Hicr.
  • Toprak, S. (2020). Mîzân, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, (Cilt. 30, s. 211-212. Ankara: TDV.
  • Yazır, M. H. (2008). Hak Dini Kur'an Dili. Sad. Sıtkı Gülle. İstanbul: Huzur.
  • Zebîdî, M. A. (1422/ 2001). Tâcü’l-arûs min cevâhiri’l-kâmûs. Kuveyt: et-Türâsu’l-Arabî.
  • Zeccâc, İ. (1988). Meâni'l-Kurân ve i̒râbuhû. thk. Abdülcelil Abduh Şiblî. Beyrût: Âlemü'l-Kütüb.
  • Zemahşerî, M. (1998). el-Keşşâf an hakâiki ḡavâmdi’t-tenzîl. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî.
  • Zühaylî, V. (2009), et-Tefsîruʼl-munîr. Dımeşk: Dâru'l-Fikr.
Year 2024, Issue: 33, 265 - 283, 11.06.2024
https://doi.org/10.56597/kausbed.1405955

Abstract

References

  • Âlûsî, Ş. M. (t.y.). Rûhu’l-meânî. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî.
  • Ateş, S. (t.y.). Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri. İstanbul: Yeni Ufuklar.
  • Buhârî, M. (1982). el-Câmiuʻs-sahîh. İstanbul: Çağrı.
  • Candan, A. (2012). Kur’an Okurken Zihne Takılan Ayetler. İstanbul: Düşün.
  • Conkor, B. (2020). Hakikati ve Mahiyeti Açısından Kur’an’da Adalet Terazileri. Dini Araştırmalar Dergisi 23(57), 117-142.
  • Çelik, H. (2011). Kur'an'da Amel Defteri ve Amellerin tespiti. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, 88-132.
  • Duman, Z. (2020). Beyânu’l-hak. Ankara: Fecir.
  • Görmez, M. vd. Hadislerle İslam. ed. Mehmet Emin vd. Özafşar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Herûvî, E. (1999), el-Ġaribeyn fi'l-Kur'âni ve'l-hadîs, thk. Ahmed Ferîd el-Mezîdî. Riyâd: Mektebe Nizâr Mustafa el-Bâz.
  • İsfahânî, R. (1986). el-Müfredât fi ġarîbi’l-Kur’ân. İstanbul: Dâru Kahraman.
  • İbn Âşûr, M. T. (1984) et-Tahrîr ve’t-tenvîr. Tunus: Dâru’t-Tunûsiyye.
  • İbnü'l-Cevzî, C. A. (1443/2021). Zâdu’l-mesîr fî ilmi’t-tefsîr. İstanbul: ed-Dâru’ş-Şâmiyye.
  • İbn Kuteybe, M. (1973). Te’vîlu Müşkili’l-Kur’ân. thk. Seyit Ahmet Sakr. B.y.: Y.y.
  • İbn Mâce, M. (1982). es-Sünen. İstanbul: Çağrı.
  • İbn Manzûr, C. (1414/1993). Lisânu’l-Arab. Beyrut: Dâru Sadr.
  • Kurtubî, M (1427/2007). el-Câmiʻ li ahkâmi’l-Kur’ân. ed. Abdullah b. Abdullah el-Hüseyin et-Türkî. 24. Basım. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle,
  • Mâturîdî, M. (2005). Te’vilâtu’l-Kur’ân. thk. Ahmet Vanlıoğlu. İstanbul: Dâru'l-Mîzân.
  • Mâverdî, M. (t.y). en-Nüket ve’l-̉uyun. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Mukātil b. S. (2002). Tefsiru Mukātil b. Süleyman. thk. Abdullah Mahmûd Şehhâte. Beyrut: Müessesetu’t-Târihu’l-Arabî.
  • Nisabûrî, M. (2014). Kur’an’da Müşkil Ayetler. çev. Ömer Aydın. İstanbul: İşaret.
  • Râzî, F. (1981). Mefâtihu’l-ġayb. Beyrut: Dâru’l-Fikr,
  • Şankıtî, M. (1991). Def’u ibhâmi’l-idtırâb an âyi’l-kitâb. Kâhire: Mektebetu İbn Teymiyye.
  • Taberî, M. (2001). Câmiuʻl-beyân an te’vîli âyi’l-Kur’ân. thk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî. Kâhire: Dâru Hicr.
  • Toprak, S. (2020). Mîzân, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, (Cilt. 30, s. 211-212. Ankara: TDV.
  • Yazır, M. H. (2008). Hak Dini Kur'an Dili. Sad. Sıtkı Gülle. İstanbul: Huzur.
  • Zebîdî, M. A. (1422/ 2001). Tâcü’l-arûs min cevâhiri’l-kâmûs. Kuveyt: et-Türâsu’l-Arabî.
  • Zeccâc, İ. (1988). Meâni'l-Kurân ve i̒râbuhû. thk. Abdülcelil Abduh Şiblî. Beyrût: Âlemü'l-Kütüb.
  • Zemahşerî, M. (1998). el-Keşşâf an hakâiki ḡavâmdi’t-tenzîl. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî.
  • Zühaylî, V. (2009), et-Tefsîruʼl-munîr. Dımeşk: Dâru'l-Fikr.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mukadder Arif Yüksel 0000-0003-4962-4212

Publication Date June 11, 2024
Submission Date December 17, 2023
Acceptance Date March 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 33

Cite

APA Yüksel, M. A. (2024). KIYAMET GÜNÜ AMELLERİN SORGULANMAYACAĞINI VE TARTILMAYACAĞINI HABER VEREN AYETLERDE GÖRÜLEN İŞKÂL. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 265-283. https://doi.org/10.56597/kausbed.1405955