Research Article
BibTex RIS Cite

SANATTA İMGE ve BİÇİM İLİŞKİSİ: FARKLI DÖNEMLERDEN SANATÇILARIN BAKIŞ AÇILARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2024, Issue: 34, 717 - 741, 13.12.2024
https://doi.org/10.56597/kausbed.1481931

Abstract

Toplumsal sorunlar, inançlar, günlük yaşam ve teknolojinin gelişim göstermesi gibi unsurlar sanatı etkilemektedir. Araştırma bağlamında ele alınan sanatçıların farklı dönemlerden olmaları, imge ve biçim ilişkisinin anlatımında belirleyici koşullar oluşturmaktadır. Rubens ve Goya’nın Satürn betimlemeleri, imgeyi mitolojik bir temada psikolojik derinlik ile ele almaktadır. Velázquez ve Eyck’in, ayna imgesi izleyiciyi resmin bir parçası haline getirmesi ile önemli olmaktadır. Velázquez’in Papa imgesinin biçimsel gerçekliği ile Bacon’ın Papa yorumlaması imgeyi modern bir dehşete dönüştürmüştür. Klein ve Saville ise kadın bedenini farklı yaklaşımlarla ele alırken figüratif temsillerde yaratıcılığın sınırlarını zorlayarak bedeni sorgulayan imgeyi kullanmaktadırlar. Bu nedenle makalenin ele aldığı problem, çeşitli dönemlerden sanat eserlerinin; imge ve biçim ilişkilerindeki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Böylece söylem, biçim ve imge üzerinden konunun kapsamına dahil olabilecek örneklere yer verilerek literatür taraması yapılmıştır. Sonuç olarak her dönemin birbirinden beslendiğine, imge ve biçim olmadan sanatın derinliğini ve anlamına ulaşmanın mümkün olmadığına karar verilmiştir

References

  • Alpers, S. (1995). The making of Rubens. Yale University Press.
  • Altet, X. B. I. (2006). Sanat tarihi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Ari̇stoteles. (1987). Poetika. (Çev: İ. Tunalı). Istanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bachelard, G. (1994). The poetics of space. (Çev. Maria Jolas). Beacon Press.
  • Bayav, D. (2009). Resim sanatında ve sanat eğitiminde imge. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 105-122.
  • Berger, J. (2013). Görme biçimleri. (Çev:Yurdanur Salman), (19. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boydaş, O. ve Yıldırım, G. (2022). Jan Van Eyck, Diego Velazquez ve Eduoard Manet’nin eserlerinde ayna kullanımına dair bir inceleme. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630- 631X) 8(60): 1074-1081.
  • Brown, J. (1986). Velázquez: Painter and courtier. Yale University Press.
  • Erinç, S. (2004). Resmin eleştirisi üzerine. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Foucault, M. (2001). Kelimeler ve şeyler. (Çev. M. A. Kılıçbay), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Girgin, F. (2021). Diego Velazquez’in Papa X. İnnocent’in portresi adlı eseri bağlamında sanatta yineleme. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (22), 613-642. https://doi.org/10.29029/busbed.929729.
  • Gombrich, E. H. (1987). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran ve Ö. Erduran). (3.Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hegel, G. W. F. (2012). Estetik, güzel sanatlar üzerine dersler (Cilt I) (T. Altuğ, H. Hünler, Çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Held, J. S. (1980). The oil sketches of Peter Paul Rubens: A critical catalogue. Princeton University Press.
  • Heidegger, M. (2011). Sanat eserinin kökeni. (Çev. Fatih Tepebaşı). Ankara: De Ki yayınevi.
  • http 1. Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu Sözcükleri: https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 12.02.2024).
  • http 2. Wikipedia katılımcıları (2024). Çocuklarını Yiyen Satürn. Vikipedi, Özgür Ansiklopedi:https://tr.wikipedia.org/w/index.phptitle=%C3%87ocuklar%C4%B1n%C4%B1_Yiyen_Sat%C3%BCrn&oldid=32002868. (Erişim tarihi: 25.03.2024).
  • http 3. FRANCİSCO DE GOYA'NIN BAŞYAPITI: ÇOCUKLARINI YİYEN SATÜRN: https://hoghheim.com/blogs/sanat-tarihi/goya-cocuklarini-yiyen-saturn (Erişim Tarihi: 25.03. 2024).
  • http 4. https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%87ocuklar%C4%B1n%C4%B1_Yiyen _Sat%C3%BCrn (Erişim Tarihi: 27.03.2024).
  • http 5. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Rubens_saturn.jpg (Erişim Tarihi: 26.03.2024).
  • http 6. https://tr.wikipedia.org/wiki/Nedimeler_(tablo)#/media/Dosya:Las_ Meninas,_by_Diego_Vel%C3%A1zquez,_from_Prado_in_Google_Earth.jpg (Erişim Tarihi: 29.03.2024).
  • http 7. https://tr.wikipedia.org/wiki/Arnolfini%27nin_Evlenmesi#/media/Dosya: Van_Eyck_-_Arnolfini_Portrait.jpg (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • http 8. https://es.wikipedia.org/wiki/Inocencio_X_%28Vel%C3%A1zquez %29 #/ media/Archivo:Retrato_del_Papa_Inocencio_X._Roma,_by_Diego_Vel%C3%A1zquez.jpg (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • http 9. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/81/Study_after_Vel%C3% A1 zquez_-Francis_Bacon-.jpg (Erişim Tarihi: 01. 04.2024).
  • htpp 10. Ergün, D. Sanatta öz ve biçim, (2014) https://www. aydinlik. com.tr/haber/sanatta-oz-ve-bicim-185077 (Erişim Tarihi: 26.03. 2024).
  • http 11. https://www.yvesklein.com/en/ressources/index?sb=serie&sd=asc&rt[]= 322#/en/ressources/view/artwork/881/untitled-anthropometry?rt[]=322&sb=serie&sd=asc (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • http 12. https://www.mutualart.com/Artwork/Branded/32B6EFF463C078FB (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • Kaçmaz Ateş, Ö. (2021). Goya’nın kara resimleri ve "köpek" adlı resminin analizi. Sanat Dergisi (37). 317-336. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.874505.
  • Kant, I. (2011). Yargı yetisinin eleştirisi. (Çev.: Aziz Yardımlı). Ankara: İdea Yayınları.
  • Kara, D., (2011). Sanat yapıtının oluşum süreci. Art-E Sanat Dergisi. 4(8). 1-5. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.35491.
  • Köse, O. ve Köse, A. (2009). “Bir düşünür-bir kavram”, “üç resim-bir ressam” ve “bir imge”: Kötü. Art-E Sanat Dergisi. 2(3). 1-20.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve sanat, yeni medya ve net. art. Akademik Bilişim. 10(9).
  • Merleau-Ponty, M. (2002). Phenomenology of perception.( Çev. Colin Smith), Routledge.l
  • Nietzsche, F. (2014). Müziğin ruhundan tragedyanın doğuşu. (Çev. İsmet Zeki Eyuboğlu). (İstanbul: Say Yayınları, 2014), 10.
  • Platon. (2002). Devlet, (Çev: Hüseyin Demirhan), İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Read, H. (2017). Sanatın anlamı (2. Baskı). (Çev. N. Asgari). İstanbul: Hayalperest.
  • Russell, J. (1993). Francis Bacon. Thames and Hudson.
  • Sayre, H. (1989). The visual text of Francisco Goya’s Disasters of War. Rutgers University Press.
  • Tomlinson, J. A. (1992). Francisco Goya: The last carnival. Yale University Press.

The Relationship Between Image and Form in Art: An Analysis of Perspectives from Artists Across Different Periods

Year 2024, Issue: 34, 717 - 741, 13.12.2024
https://doi.org/10.56597/kausbed.1481931

Abstract

Elements such as social issues, beliefs, daily life, and technological advancements influence art. In the context of this research, the fact that the artists examined are from different periods establishes determining factors in the expression of the relationship between image and form. Rubens and Goya’s depictions of Saturn address the image within a mythological theme with psychological depth. Velázquez and Eyck’s use of the mirror image is significant for integrating the viewer as part of the painting. The formal reality of Velázquez’s image of the Pope and Bacon’s reinterpretation transform the image into a modern horror. Klein and Saville, on the other hand, employ the female body through different approaches, pushing the boundaries of creativity in figurative representations and utilizing the body as a questioning image. Therefore, the issue addressed by the article is to examine works of art from various periods in order to reveal the similarities and differences in their image and form relationships. A literature review has been conducted, covering examples that could fall within the scope of the discourse, form, and image. In conclusion, it has been determined that each period is nourished by others and that it is impossible to reach the depth and meaning of art without image and form.

References

  • Alpers, S. (1995). The making of Rubens. Yale University Press.
  • Altet, X. B. I. (2006). Sanat tarihi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Ari̇stoteles. (1987). Poetika. (Çev: İ. Tunalı). Istanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bachelard, G. (1994). The poetics of space. (Çev. Maria Jolas). Beacon Press.
  • Bayav, D. (2009). Resim sanatında ve sanat eğitiminde imge. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 105-122.
  • Berger, J. (2013). Görme biçimleri. (Çev:Yurdanur Salman), (19. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boydaş, O. ve Yıldırım, G. (2022). Jan Van Eyck, Diego Velazquez ve Eduoard Manet’nin eserlerinde ayna kullanımına dair bir inceleme. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630- 631X) 8(60): 1074-1081.
  • Brown, J. (1986). Velázquez: Painter and courtier. Yale University Press.
  • Erinç, S. (2004). Resmin eleştirisi üzerine. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Foucault, M. (2001). Kelimeler ve şeyler. (Çev. M. A. Kılıçbay), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Girgin, F. (2021). Diego Velazquez’in Papa X. İnnocent’in portresi adlı eseri bağlamında sanatta yineleme. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (22), 613-642. https://doi.org/10.29029/busbed.929729.
  • Gombrich, E. H. (1987). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran ve Ö. Erduran). (3.Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hegel, G. W. F. (2012). Estetik, güzel sanatlar üzerine dersler (Cilt I) (T. Altuğ, H. Hünler, Çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Held, J. S. (1980). The oil sketches of Peter Paul Rubens: A critical catalogue. Princeton University Press.
  • Heidegger, M. (2011). Sanat eserinin kökeni. (Çev. Fatih Tepebaşı). Ankara: De Ki yayınevi.
  • http 1. Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu Sözcükleri: https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 12.02.2024).
  • http 2. Wikipedia katılımcıları (2024). Çocuklarını Yiyen Satürn. Vikipedi, Özgür Ansiklopedi:https://tr.wikipedia.org/w/index.phptitle=%C3%87ocuklar%C4%B1n%C4%B1_Yiyen_Sat%C3%BCrn&oldid=32002868. (Erişim tarihi: 25.03.2024).
  • http 3. FRANCİSCO DE GOYA'NIN BAŞYAPITI: ÇOCUKLARINI YİYEN SATÜRN: https://hoghheim.com/blogs/sanat-tarihi/goya-cocuklarini-yiyen-saturn (Erişim Tarihi: 25.03. 2024).
  • http 4. https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%87ocuklar%C4%B1n%C4%B1_Yiyen _Sat%C3%BCrn (Erişim Tarihi: 27.03.2024).
  • http 5. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Rubens_saturn.jpg (Erişim Tarihi: 26.03.2024).
  • http 6. https://tr.wikipedia.org/wiki/Nedimeler_(tablo)#/media/Dosya:Las_ Meninas,_by_Diego_Vel%C3%A1zquez,_from_Prado_in_Google_Earth.jpg (Erişim Tarihi: 29.03.2024).
  • http 7. https://tr.wikipedia.org/wiki/Arnolfini%27nin_Evlenmesi#/media/Dosya: Van_Eyck_-_Arnolfini_Portrait.jpg (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • http 8. https://es.wikipedia.org/wiki/Inocencio_X_%28Vel%C3%A1zquez %29 #/ media/Archivo:Retrato_del_Papa_Inocencio_X._Roma,_by_Diego_Vel%C3%A1zquez.jpg (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • http 9. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/81/Study_after_Vel%C3% A1 zquez_-Francis_Bacon-.jpg (Erişim Tarihi: 01. 04.2024).
  • htpp 10. Ergün, D. Sanatta öz ve biçim, (2014) https://www. aydinlik. com.tr/haber/sanatta-oz-ve-bicim-185077 (Erişim Tarihi: 26.03. 2024).
  • http 11. https://www.yvesklein.com/en/ressources/index?sb=serie&sd=asc&rt[]= 322#/en/ressources/view/artwork/881/untitled-anthropometry?rt[]=322&sb=serie&sd=asc (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • http 12. https://www.mutualart.com/Artwork/Branded/32B6EFF463C078FB (Erişim Tarihi: 01.04.2024).
  • Kaçmaz Ateş, Ö. (2021). Goya’nın kara resimleri ve "köpek" adlı resminin analizi. Sanat Dergisi (37). 317-336. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.874505.
  • Kant, I. (2011). Yargı yetisinin eleştirisi. (Çev.: Aziz Yardımlı). Ankara: İdea Yayınları.
  • Kara, D., (2011). Sanat yapıtının oluşum süreci. Art-E Sanat Dergisi. 4(8). 1-5. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.35491.
  • Köse, O. ve Köse, A. (2009). “Bir düşünür-bir kavram”, “üç resim-bir ressam” ve “bir imge”: Kötü. Art-E Sanat Dergisi. 2(3). 1-20.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve sanat, yeni medya ve net. art. Akademik Bilişim. 10(9).
  • Merleau-Ponty, M. (2002). Phenomenology of perception.( Çev. Colin Smith), Routledge.l
  • Nietzsche, F. (2014). Müziğin ruhundan tragedyanın doğuşu. (Çev. İsmet Zeki Eyuboğlu). (İstanbul: Say Yayınları, 2014), 10.
  • Platon. (2002). Devlet, (Çev: Hüseyin Demirhan), İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Read, H. (2017). Sanatın anlamı (2. Baskı). (Çev. N. Asgari). İstanbul: Hayalperest.
  • Russell, J. (1993). Francis Bacon. Thames and Hudson.
  • Sayre, H. (1989). The visual text of Francisco Goya’s Disasters of War. Rutgers University Press.
  • Tomlinson, J. A. (1992). Francisco Goya: The last carnival. Yale University Press.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts, Painting
Journal Section Research Articles
Authors

Burak Yavuzyılmaz 0000-0001-8917-9438

Rıdvan Coşkun 0000-0002-2093-7699

Elif Gül Kurt 0009-0001-7907-0209

Publication Date December 13, 2024
Submission Date May 10, 2024
Acceptance Date December 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 34

Cite

APA Yavuzyılmaz, B., Coşkun, R., & Kurt, E. G. (2024). SANATTA İMGE ve BİÇİM İLİŞKİSİ: FARKLI DÖNEMLERDEN SANATÇILARIN BAKIŞ AÇILARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(34), 717-741. https://doi.org/10.56597/kausbed.1481931