This study examines how the Cartesian thought structure in modern education affects the relationship between humans and nature, emphasizing the need for an ecological educational philosophy. Cartesian thought has fostered a human-centered perspective that perceives nature as a mechanical entity, exacerbating environmental challenges. In contrast, ecological education aims to cultivate individuals' sensitivity to environmental issues and foster ethical responsibility by recognizing the essential relationship between humans and the natural world. By analyzing these effects, this research highlights that ecological education enhances environmental awareness, supports the adoption of sustainable lifestyles, and encourages harmonious interactions with nature. Restructuring education systems with an ecological paradigm will equip individuals with the knowledge necessary to comprehend environmental challenges and contribute to sustainable practices and conservation efforts.
Ecological Education Nature Sustainability Environmental Awareness Cartesian Thought Philosophy Of Education.
Bu çalışma, modern eğitim sisteminin Kartezyen düşünce yapısının doğa-insan ilişkisine etkilerini inceleyerek ekolojik eğitim felsefesine geçişin gerekliliğini vurgulamaktadır. Ekolojik eğitim, bireylerin çevre bilincini artırmayı, sürdürülebilir yaşam biçimlerini benimsemeyi ve doğayla uyumlu bir şekilde yaşamayı teşvik etmektedir. Kartezyen düşünce, doğayı mekanik bir nesne olarak görerek insan merkezli bir bakış açısını pekiştirmiştir. Bu durum, çevresel sorunların derinleşmesine yol açmıştır. Ekolojik eğitim, insanın doğanın ayrılmaz bir parçası olduğunu kabul ederek, bireylerin çevresel sorunlara duyarlılık geliştirmelerini ve etik sorumluluk almalarını hedefler. Eğitim sistemlerinin ekolojik bir paradigma doğrultusunda yeniden yapılandırılması, bireylerin çevresel sorunları anlamalarını ve çözüm üretmelerini sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Systematic Philosophy (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2025 |
Submission Date | December 20, 2024 |
Acceptance Date | March 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 1 |
e-ISSN: 2645-8950