Research Article
BibTex RIS Cite

E-trade and e-export of Turkey in COVID-19 pandemic period

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 37 - 54, 31.12.2020
https://doi.org/10.51177/kayusosder.777097

Abstract

The technological developments since the 1990s have caused crucial changes in the world economy. Thanks to this great change “technological revolution”, new concepts like “e-commerce” and “e-government were introduced. This technological revolution led to a change in the sales and marketing approach of the enterprises, and in the purchasing habits of the consumers. As e-trade becomes widespread in Turkey in recent years, it was observed that the increase in the rate of online shopping relative to the traditional shopping rises in Turkey. Global cross-border e-trade is also becoming widespread among countries. The Covid-19 Pandemic has further revealed the importance of digital technologies and online shopping. People now prefer online shopping due to social distance, hygienic conditions and time saving.
In this study, e-trade and e-export data in Turkey were examined, and the impact of Covid-19 Pandemic on the electronic trade is analysed. The most e-exported product category is determined as textiles. Although travel and tourism were among the most preferred product categories in e-trade in the pre-epidemic period; it has been the most adversely affected sector during the pandemic period.

References

  • Alan, E. (2017). E-ticaret türleri – elektronik ticaret iş modelleri. https://www.ihracat.co/2017/ 01/e-ticaret-turleri-elektronik-ticaret-is.html
  • Altıntaş vd. (2006). E-ticaret engellerinin e-ticaret kullanma eğilimine etkisi: Türkiye’deki ihracatçı KOBİ’ler üzerinde ampirik bir araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61(4), 37-58.
  • Cin, E. (2019). 2018'de online alışveriş ile tam 60 milyar lira harcadık! https://www.girisimhaber.com/post/2019/02/25/2018-Yilinda-Internette-60-Milyar-Lira-Harc adik.aspx
  • Demirbaş, E. (2014). An Integrative Model on the Factors Affecting Consumer’s Satisfaction, Trust and Repurchase Intention in Online Shopping (385554) [Doktora tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Demirdöğmez, M., Gültekin, N., & Taş, H. Y. (2018). Türkiye’de e-ticaret sektörünün yıllara göre gelişimi. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2216-2237. doi: 10.26466/opus.453147
  • Elektronik Ticaret Rehberi (2006). Elektronik ticaretin etkileri ve faydaları. http://www.elektronik ticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php
  • Elektronik İmza Kanunu. (2004, 23 Ocak). Resmi Gazete (Sayı: 25355). https://www.resmigazete. gov.tr/eskiler/2004/01/20040123.htm Ersoy, C. (2015). Elektronik ticaretin türleri. https://slideplayer.biz.tr/slide/3674454/
  • E-İhracat Stratejisi ve Eylem Planı (2018-2020). (2018, 06 Şubat) Resmi Gazete (Sayı: 30324). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/02/20180206-6.pdf
  • E-Ticaret Bilgi Bankası (2020). Corona virüsün ekonomiye etkisi ve e-ticaret'in yükselişi. https://www.ticimax.com/blog/corona-virusun-ekonomiye-etkisi-ve-e-ticaretin-yukselisi
  • E-Ticaret Bilgi Platformu (2020). E-Ticaret İstatistikleri. https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler
  • E-Ticaret Günlüğü (2015). E-ihracata devlet destekleri. https://eticaretgunlugu.com/e-ihracata-devlet-destekleri/ Güven, H. (2020). Covid-19 pandemik kriz sürecinde e-ticarette meydana gelen değişimler. ASEAD, 7(5), 251-268.
  • İhracatı Geliştirme Merkezi (2018). E-ticaret, e-ihracat, e-uluslararası ticaret, e-dış ticaretin; dış ticarete etkileri. https://www.igeme.com.tr/e-ticaret-e-ihracat-e-uluslararasi-ticaret-e-dis-ticaretin-dis-ticarete-etkileri/
  • Kara, M. (2019). E-dış ticaret ve ihracatta müşteri bulma yöntemleri. İstanbul Üniversitesi.
  • Kara, M., & Coşkun, A. (2012). E-dış ticarette karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: Gıda sektörü örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 183-192.
  • Kuşat, N. (2016). İşletmeden işletmeye (B2B) elektronik pazaryerleri ve gelişmekte olan ülkelerin dış ticaretinde uygulanabilirliği. Yönetim ve Ekonomi Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(3), 691-709. doi: 10.18657/yonveek.281808
  • Muradoğlu (2020). Covid-19'la birlikte Türkiye’de online harcama tutarında nasıl bir değişim yaşandı? https://webrazzi.com/2020/04/07/covid-19-la-birlikte-turkiye-de-online-harcama-tutarinda-nasil-bir-degisim-yasandi/
  • Mzwri, A.M.N., & Altınkaya, Z. (2019). The impact of e-commerce on international trade: Case of Turkey. International Journal of Contemporary Research and Review, 10(01), 21190-21209. doi: 10.15520/ijcrr.v10i01.641
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (2013). Glossary of statistical terms: Electronic commerce. https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4721
  • Standart Uluslararası Ticaret Sınıflamasına (SITC, Rev. 3) Göre İhracat, 1996-2019 (2019b). Türkiye İstatistik Kurumu. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1046
  • T.C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü (2018). E-ihracat onayı verilen internet siteler. https://ticaret.gov.tr/data/5b8d9c6913b876125c08b4de/TicaretBakanligi_OnayVerilenETicaretSiteleriListesi2019.pdf
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2019). Dijital ticaret tanım ve kavramlar. https://www.ticaret.gov.tr/hizmet-ticareti/elektronik-ticaret/dijital-ticaret-tanim-ve-kavramlar
  • Terzi, N. (2011). The impact of e-commerce on international trade and employment. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 745–753. doi:10.1016/j.sbspro.2011.09.010
  • Tu, Y. & Shangguan, J.Z. (2018). Cross-border e-commerce: A new driver of global trade: emerging issues in global marketing. Springer International Publishing AG. doi: 10.1007/978-3-319-74129-1_4
  • Türkiye Bilişim Sanayiciler Derneği (2019). Türkiye’de e-ticaret 2018 pazar büyüklüğü. TÜBİSAD, http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad_e-ticaret_2019_pazar_buyuklugu_raporu.pdf
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (2014). Türkiye’de e-ihracat: fırsatlar ve sorunlar. TEPAV Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2019). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması (2019). TÜİK. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2019-30574 Türkmen, B. (2016). E-ticaretin türleri nelerdir? https://isekonomi.com/e-ticaret-turleri-nelerdir-b2c-b2b-c2c/
  • Uludağ İhracatçı Birlikleri –UİB (2017). E-dış ticaret raporu. UİB Yayınları.
  • Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (2019). Türkiye’de e-ticaret ve e-ihracat: gelişim potansiyeli ve lojistik süreçler. UTİKAD Yayınları.
  • Webrazzi (2018). E-ihracat rehberi. https://webrazzi.com/2018/11/14/turkiyenin-e-ihracat-gelecegi-ve-hedef-pazarin-belirlenmesindeki-anahtar-unsurlar/
  • World Trade Organisation (1998). Work Programme on Electronic Commerce, General Council Decision (98-3738).
  • World Trade Organisation (2019). Work Programme on Electronic Commerce, General Council Decision (19-8532).
  • World Trade Organisation (2020). E-Commerce, Trade and the Covid-19 Pandemic. https://www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/ecommerce_report_e.pdf
  • Xing, Z. (2017). The impacts of Information and Communications Technology (ICT) and e-commerce on bilateral trade flows. International Economics and Economic Policy, 15, 565-586. doi: 10.1007/s10368-017-0375-5
  • Yeşil, A. (2010). E-ticaret (2. Baskı). Kum Saati Yayınları.

COVID-19 pandemi döneminde Türkiye’de e-ticaret ve e-ihracat

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 37 - 54, 31.12.2020
https://doi.org/10.51177/kayusosder.777097

Abstract

1990’lardan beri yaşadığımız teknolojik gelişmeler, önemli değişikliklere yol açmıştır. Teknolojik devrim de denilen, yaşanan bu gelişmelerle birlikte e-ticaret”, “e-devlet” gibi kavramlar hayatımıza girmiştir. Teknolojik devrimle birlikte üretilen mal ve hizmetler işletmelerin satış ve pazarlama anlayışında değişme yaratırken, tüketicilerin ise istek ve ihtiyaçlarını satın alma alışkanlıklarını ve tercihlerini etkileyen faktörlerde değişim sağlamıştır. Türkiye’de e-ticaret kullanımı son yıllarda yaygınlaşırken, e-ticaret yoluyla alışverişlerin de arttığı gözlemlenmiştir. Küresel sınır ötesi e-ticaret de ülkeler arasında yaygınlaşmaktadır. Covid-19 Pandemisi de dijital teknolojileri, internet üzerinden alışverişin önemini daha da ortaya koymuştur. İnsanlar artık zamandan da tasarruf etmek amacıyla, sosyal mesafe ve hijyen nedeniyle internetten alışverişe yönelmişlerdir.
Bu çalışmada Türkiye’de e-ticaret ve ihracat verileri incelenmiş, Covid-19 Pandemi döneminde de Türkiye’deki elektronik ticaretin seyri ele alınmıştır. En çok e-ihracatı yapılan ürün kategorisi ise hazır giyim olarak tespit edilmiştir. Seyahat ve turizm, salgın öncesi dönemde e-ticarette en çok tercih edilen ürün kategorisi içindeyken; salgın döneminde ise en çok azalış gösteren sektör olmuştur.

References

  • Alan, E. (2017). E-ticaret türleri – elektronik ticaret iş modelleri. https://www.ihracat.co/2017/ 01/e-ticaret-turleri-elektronik-ticaret-is.html
  • Altıntaş vd. (2006). E-ticaret engellerinin e-ticaret kullanma eğilimine etkisi: Türkiye’deki ihracatçı KOBİ’ler üzerinde ampirik bir araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61(4), 37-58.
  • Cin, E. (2019). 2018'de online alışveriş ile tam 60 milyar lira harcadık! https://www.girisimhaber.com/post/2019/02/25/2018-Yilinda-Internette-60-Milyar-Lira-Harc adik.aspx
  • Demirbaş, E. (2014). An Integrative Model on the Factors Affecting Consumer’s Satisfaction, Trust and Repurchase Intention in Online Shopping (385554) [Doktora tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Demirdöğmez, M., Gültekin, N., & Taş, H. Y. (2018). Türkiye’de e-ticaret sektörünün yıllara göre gelişimi. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2216-2237. doi: 10.26466/opus.453147
  • Elektronik Ticaret Rehberi (2006). Elektronik ticaretin etkileri ve faydaları. http://www.elektronik ticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php
  • Elektronik İmza Kanunu. (2004, 23 Ocak). Resmi Gazete (Sayı: 25355). https://www.resmigazete. gov.tr/eskiler/2004/01/20040123.htm Ersoy, C. (2015). Elektronik ticaretin türleri. https://slideplayer.biz.tr/slide/3674454/
  • E-İhracat Stratejisi ve Eylem Planı (2018-2020). (2018, 06 Şubat) Resmi Gazete (Sayı: 30324). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/02/20180206-6.pdf
  • E-Ticaret Bilgi Bankası (2020). Corona virüsün ekonomiye etkisi ve e-ticaret'in yükselişi. https://www.ticimax.com/blog/corona-virusun-ekonomiye-etkisi-ve-e-ticaretin-yukselisi
  • E-Ticaret Bilgi Platformu (2020). E-Ticaret İstatistikleri. https://www.eticaret.gov.tr/istatistikler
  • E-Ticaret Günlüğü (2015). E-ihracata devlet destekleri. https://eticaretgunlugu.com/e-ihracata-devlet-destekleri/ Güven, H. (2020). Covid-19 pandemik kriz sürecinde e-ticarette meydana gelen değişimler. ASEAD, 7(5), 251-268.
  • İhracatı Geliştirme Merkezi (2018). E-ticaret, e-ihracat, e-uluslararası ticaret, e-dış ticaretin; dış ticarete etkileri. https://www.igeme.com.tr/e-ticaret-e-ihracat-e-uluslararasi-ticaret-e-dis-ticaretin-dis-ticarete-etkileri/
  • Kara, M. (2019). E-dış ticaret ve ihracatta müşteri bulma yöntemleri. İstanbul Üniversitesi.
  • Kara, M., & Coşkun, A. (2012). E-dış ticarette karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: Gıda sektörü örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 183-192.
  • Kuşat, N. (2016). İşletmeden işletmeye (B2B) elektronik pazaryerleri ve gelişmekte olan ülkelerin dış ticaretinde uygulanabilirliği. Yönetim ve Ekonomi Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(3), 691-709. doi: 10.18657/yonveek.281808
  • Muradoğlu (2020). Covid-19'la birlikte Türkiye’de online harcama tutarında nasıl bir değişim yaşandı? https://webrazzi.com/2020/04/07/covid-19-la-birlikte-turkiye-de-online-harcama-tutarinda-nasil-bir-degisim-yasandi/
  • Mzwri, A.M.N., & Altınkaya, Z. (2019). The impact of e-commerce on international trade: Case of Turkey. International Journal of Contemporary Research and Review, 10(01), 21190-21209. doi: 10.15520/ijcrr.v10i01.641
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (2013). Glossary of statistical terms: Electronic commerce. https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4721
  • Standart Uluslararası Ticaret Sınıflamasına (SITC, Rev. 3) Göre İhracat, 1996-2019 (2019b). Türkiye İstatistik Kurumu. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1046
  • T.C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü (2018). E-ihracat onayı verilen internet siteler. https://ticaret.gov.tr/data/5b8d9c6913b876125c08b4de/TicaretBakanligi_OnayVerilenETicaretSiteleriListesi2019.pdf
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2019). Dijital ticaret tanım ve kavramlar. https://www.ticaret.gov.tr/hizmet-ticareti/elektronik-ticaret/dijital-ticaret-tanim-ve-kavramlar
  • Terzi, N. (2011). The impact of e-commerce on international trade and employment. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 745–753. doi:10.1016/j.sbspro.2011.09.010
  • Tu, Y. & Shangguan, J.Z. (2018). Cross-border e-commerce: A new driver of global trade: emerging issues in global marketing. Springer International Publishing AG. doi: 10.1007/978-3-319-74129-1_4
  • Türkiye Bilişim Sanayiciler Derneği (2019). Türkiye’de e-ticaret 2018 pazar büyüklüğü. TÜBİSAD, http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/tubisad_e-ticaret_2019_pazar_buyuklugu_raporu.pdf
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (2014). Türkiye’de e-ihracat: fırsatlar ve sorunlar. TEPAV Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2019). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması (2019). TÜİK. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2019-30574 Türkmen, B. (2016). E-ticaretin türleri nelerdir? https://isekonomi.com/e-ticaret-turleri-nelerdir-b2c-b2b-c2c/
  • Uludağ İhracatçı Birlikleri –UİB (2017). E-dış ticaret raporu. UİB Yayınları.
  • Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (2019). Türkiye’de e-ticaret ve e-ihracat: gelişim potansiyeli ve lojistik süreçler. UTİKAD Yayınları.
  • Webrazzi (2018). E-ihracat rehberi. https://webrazzi.com/2018/11/14/turkiyenin-e-ihracat-gelecegi-ve-hedef-pazarin-belirlenmesindeki-anahtar-unsurlar/
  • World Trade Organisation (1998). Work Programme on Electronic Commerce, General Council Decision (98-3738).
  • World Trade Organisation (2019). Work Programme on Electronic Commerce, General Council Decision (19-8532).
  • World Trade Organisation (2020). E-Commerce, Trade and the Covid-19 Pandemic. https://www.wto.org/english/tratop_e/covid19_e/ecommerce_report_e.pdf
  • Xing, Z. (2017). The impacts of Information and Communications Technology (ICT) and e-commerce on bilateral trade flows. International Economics and Economic Policy, 15, 565-586. doi: 10.1007/s10368-017-0375-5
  • Yeşil, A. (2010). E-ticaret (2. Baskı). Kum Saati Yayınları.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Özlem Yılmaz 0000-0001-5335-8370

Onur Bayram This is me 0000-0003-3236-4696

Publication Date December 31, 2020
Submission Date August 5, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, Ö., & Bayram, O. (2020). COVID-19 pandemi döneminde Türkiye’de e-ticaret ve e-ihracat. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 37-54. https://doi.org/10.51177/kayusosder.777097

Cited By











ANALYSIS OF ONLINE SHOPPING BEHAVIORS DURING COVID 19 PANDEMIC: ANKARA CASE
Eskişehir Technical University Journal of Science and Technology A - Applied Sciences and Engineering
https://doi.org/10.18038/estubtda.962633



Dergi, sosyal bilimlerin her alanında, literatüre özgün katkı yapan teorik ve uygulamalı makaleleri yayımlamaktadır. Yazarlar, dergimiz yazım kurallarına uygun hazırlanmış, Türkçe ve İngilizce çalışmalarıyla Dergi’ye katkıda bulunabilirler. Dergimiz, makalelerin değerlendirilmesi, yayına hazırlanması ve yayınlanması sürecinde yazarlardan herhangi bir ücret talep etmemektedir.

Dergide yer alan yazıların bütün hukukî sorumluluğu yazarlara aittir.
Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Sitede bulunan içerikler lisans koşulları altında yayımlamak şartıyla paylaşılabilir, kopyalanabilir, gayri-ticari olarak çoğaltıp dağıtabilir, ancak içeriğini değiştirilemez.

Makaleniz için lütfen makale şablonunu kullanınız.