Resim
sanatında kadın konusu ilk çağlardan beri var olagelmiştir. Türk resim sanatına
baktığımızda kadın imgesi resimde Avrupa sanatı etkisinde gelişim göstermiştir.
Osmanlı ordusu mensubu askeri okullarda ve Avrupa’da eğitim görmüş asker
ressamlar, muhafazakâr yaklaşımla da olsa resimlerinde ‘kadın’ imgesini ilk
kullanan sanatçılar olmuşlardır. Kadın, resimde imge olmasının yanı sıra icracı
olarak yani kadın ressam olarak da karşımıza çıkmaktadır.
Tanzimat
dönemi, kadın hakları konusunda reformların yapıldığı ve sınırlı da olsa yeni
kadın kimliğinin oluşmasını sağlamıştır. Böylece kadınlar, Sanayi-i Nefise
Mektebi’nde resim eğitimi alabilmişler, bu sayede resimde de Avrupai giyimli,
eğitimli, batılı tarz kadın imgeleri görülmeye başlanmıştır.
Cumhuriyet
dönemine gelindiğinde, erkekle eşit koşullara sahip algısı yaratılan kentli
kadın imajı ve aynı zamanda Anadolu kadını imgesi, modernleşmenin köyden kente toplumun
tamamında yayıldığı görselleştirilmiştir.
Bu çalışmada amaç, kadının hem
imge olarak temsili, hem de hangi Balkan izleri taşıdığını incelenmektir. Bu
bağlamda Osmanlıdan günümüze literatür taraması yapılacaktır. Aynı zamanda Romanya
doğumlu Ressam Eren Eyüboğlu portreleri analiz edilerek elde edilen bulgular
tartışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | November 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 40 |