Raymond
Williams (1921 – 1988), one of the founders of Birmingham School of Cultural
Studies, is known not only in Britain but in many other countries as an
effective intellectual and social critic. His extensive studies focus on
subtitles as social conflicts, ecology, and communication. This study is based
upon the short text he wrote on advertisement, he defines as a striking means
in his study titled “Advertising: The Magic System in Problems in
Materialism and Culture”. This study aims to discuss the point of view of the
author, who regards advertisement as the official art of capitalistic societies
in his mentioned text, in the light of the experiences of USSR by taking into
account the political, economic and cultural developments in the 20th century.
In this regard, the concept of advertisement viewed as a complementary confined
to capitalistic societies and economic relations cannot live in non-capitalistc
societies and economic relations according to historical deterministic
standpoint. Such an approach makes the possible existence of advertisement in
non-capitalistic societies and economic relations, even if with different
purposes and forms, open to discussion needed to be analysed. This study,
focusing on this issue,can be seen as an academic attempt with the aim of
making contribution to the field, as it makes use of relevant literature and
concrete data. In the study, in addition to the theoretical discussion of the
issue, case study analysis is also carried out through selected examples. Thus,
the public information and propaganda issues will be discussed through the
experiences of USSR, which constructed and defined its existence outside the
capitalistc production and distribution web, lasting politically for a long
period in the 20th century. In order to limit the approximately one century
period of experience and thus deepen the study, the three production domains
defined as early period public information between 1917-1925 of the USSR are
included into the study; “representation in cinema, information posters, and
ceramic objects used with the aim of propaganda”.
Birmingham Kültürel Çalışmalar Okulu'nun kurucularından Raymond Williams (1921 – 1988) sadece Britanya'da değil pek çok farklı ülkede etkili bir düşünür ve toplumsal eleştirmen olarak tanınmaktadır. Williams’a ait kapsamlı çalışmalar; sosyal karşıtlıklar, çevrebilim ve iletişim konuları başlığı altında odaklanmaktadır. Bu çalışma; Williams’ın “Advertising: The Magic System in Problems in Materialism and Culture” adlı çalışmasında dikkat çekici bir araç olarak tanımladığı reklam olgusu üzerine yazdığı kısa pasajdan beslenmektedir. Kaleme aldığı pasajda reklam olgusunu kapitalist toplumların resmi sanatı olarak kavrayan yazarın bakış açısını; yirminci yüzyılın politik, ekonomik ve kültürel koşullarını dikkate alarak SSCB (Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği) deneyimi üzerinden tartışmayı amaçlamaktadır. Buna göre; kapitalist toplum ve ekonomik örgütlenmelere özgü bir tür tamamlayıcı olarak kavranan reklam olgusu; tarihsel determinist bakış açısına göre kapitalist olmayan ekonomik örgütlenme ve toplumlarda yaşaması mümkün değildir. Bu yaklaşım, reklam olgusunun başka amaç ve biçimlerde olsa da kapitalist olmayan toplum ve ekonomik örgütlenmelerdeki olası varlığını tartışmaya açık ve incelenmesi gereken bir mesele haline getirmektedir. Bu meseleye odaklanan çalışma; literatür taraması ve somut verilerden faydalanarak alana katkı koymaya yönelik akademik bir çaba olarak görülebilir. Çalışmada reklam olgusu kuramsal düzeyde ele alındığı kadar seçili örnekler üzerinden vakıa analizi yoluyla somutlaştırılmaya çalışılmaktadır. Böylece reklam, kamusal tanıtım ya da propaganda olguları; yirminci yüzyılın önemli bir kısmında siyasal varlık gösteren ve bu varlığını kapitalist üretim ve dağıtım ağı dışında kalacak şekilde inşa ve tarif eden SSCB deneyimi üzerinden tartışılmaktadır. Yaklaşık bir asır süren bir deneyimi sınırlamak ve bu sayede daha fazla derinleşebilmek maksadıyla SSCB’nin 1917 – 1925 yılları arasını kapsayan ve çalışmada erken dönem kamusal tanıtım çalışmaları olarak tarif edilen toplam üç üretim alanı; “sinema temsili, bilgilendirme afişleri ve propaganda maksadıyla kullanılan seramik objeler” incelenmiştir.
Раймонд Уильямс (1921–1988), соучредитель Бирмингемской школы культурных исследований, признан влиятельным мыслителем и социальным критиком не только в Британии, но и во многих других странах. Обширные исследования Уильямса, фокусируются на темах социальных конфликтов, экологии и коммуникации. Нижеследующее исследование основывается на короткий пассаж из научной работы Уильямса: “Реклама: магическая система в проблемах материализма и культуры”, в котором он определил рекламу, как замечательный инструмент для пропаганды. В отрывке, автор рассматривает феномен рекламы, как официального искусства капиталистических обществ. Его цель – растолковать опыт СССР (Союза Советских Социалистических Республик) с учётом политических, экономических и культурных условий двадцатого века. Согласно этому, рекламный феномен, который воспринимается как некое дополнение к капиталистическому обществу и хозяйственным организациям, согласно исторической детерминистской точке зрения, не может существовать в некапиталистических экономических организациях и обществах. Такой подход создаёт почву для того, что явление рекламы в некапиталистических обществах и экономических организациях ввиде других форм подлежит к изучению и обсуждению. Нижеследующее исследование можно рассматривать как академическую попытку для внесения вклада по изучению вышеуказанного вопроса. Исследование основывается на многочисленную литературу и конкретные данные. В иём факт рекламы расталкивается путем анализа фактов на отдельных примерах, а также на теоретическом уровне. В нашей статье, реклама как ознакомительный метод и оружие пропаганды, обсуждается на опыте СССР, который политически сушествовал в значительной части двадцатого века. Советская система применяла рекламу таким образом, что он остался за пределами производства и распределения капиталистической системы, Из Опыта рекламирования в СССР, который длился около столетия, мы ограничились периодом 1917 - 1925 годов и попытались детально рассмотривать его. Полученные итоги показали, что в общей сложности было создано три рекламных участка. Их можно охарактеризовать как ранные общественные шаги для развития СССР. Рекламы того времени можно квалифицировать в следующем порядке: кинопрезентация, информационные плакаты и керамические предметы, используемые в пропагандистских целях.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 3, 2020 |
Submission Date | December 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 45 |