Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin çevreye yönelik etik tutumlarının cinsiyet, mesleki deneyim yılı ve çalıştıkları okul türü bağımsız değişkenlerine göre farklılaşma durumlarını ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ilinde özel ve devlet okullarında görev yapmakta olan 290 okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmada nicel araştırmaya uygun olarak betimsel ve ilişkisel tarama modeli, örneklemin belirlenmesinde ise kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Gürbüzoğlu-Yalmancı tarafından geliştirilen ‘Çevreye Yönelik Etik Tutum ölçeği’ veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 22.0 istatistik programı kullanılarak (ANOVA) ve bağımsız t-testi yapılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin, düşük düzeyde çevreye yönelik etik tutuma, çevre merkezli etik yaklaşıma ve dinsel etik yaklaşıma sahip oldukları, yüksek düzeyde insan merkezli etik yaklaşım ve ekofeminist etik yaklaşıma sahip oldukları belirlenmiştir.
In this study, it was carried out in order to reveal the differentiation of preschool teachers' ethical attitudes towards the environment according to the independent variables of gender, seniority and type of school they work.The research was conducted with 290 pre-school teachers serving in private and public schools in Istanbul in the 2019-2020 academic year. In the study, descriptive and relational scanning model was used in accordance with quantitative research, and easily accessible sampling method was used in determining the sample. A personal information form and an ethical attitude scale towards the environment were used to collect the data. The Cronbach Alpha value of the scale of ethical attitude towards environment was determined as (.90). The analysis of the data in the study was made using the SPSS 22.0 statistical program, and the obtained data were analyzed by one-way analysis of variance (ANOVA) and independent t-test.As a result of the study, it was determined that preschool teachers participating in the study have a low level of ethical attitude towards the environment, an environmentally oriented ethical approach and a religious ethical approach, and a high level of human-centered ethical approach and ecofeminist ethical approach.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | February 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |