In this study, the relationship between pre-school teacher candidates' playfullness tendencies and their professional self-efficacy perceptions was examined. Along with this general purpose, pre-school teacher candidates' play tendencies and their professional self-efficacy perceptions were compared in terms of variables such as gender, grade level, mother's education level and father's education level. In this regard, this research is a descriptive research designed as a relational survey method. The research was carried out with 188 pre-school teacher candidates studying pre-school teaching at a university in the Western Black Sea Section. Frequency, percentage, mean, standard deviation, Mann-Whitney U and Kruskall-Wallis tests were used to analyze the data. Moreover, Spearman Rank correlation coefficient was examined in order to determine the relationship between pre-school teacher candidates' playfullnes tendencies and their professional self-efficacy perceptions. The findings indicated that pre-school teacher candidates have a high level of playfulness, there is a significant difference according to the gender variable, but there is no significant difference according to grade level, mother's education level and father's education level. It was also concluded that pre-school teacher candidates' perceptions of professional self-efficacy were quite high, there was a significant difference according to the grade level variable, but there was no significant difference according to the gender variable. In addition, the results confirmed that there is a positive relationship between pre-school teacher candidates' affectionate tendencies and professional self-efficacy.
Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının oyun severlik eğilimleri ile mesleki öz yeterlik algıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu genel amaç ile birlikte, okul öncesi öğretmen adaylarının oyun severlik eğilimleri ile mesleki öz yeterlik algıları cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi gibi değişkenler açısından karşılaştırılmıştır. Bu bakımdan bu araştırma betimsel nitelikli ilişkisel tarama araştırmasıdır. Araştırma Batı Karadeniz Bölümünde yer alan bir üniversitede okul öncesi öğretmenliği okuyan 188 okul öncesi öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin analizi için frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, Kolmogorow-Smirnov testi, Mann-Whitney U testi, Kruskall Wallis testi kullanılmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının oyun severlik eğilimlerinin yüksek düzeyde olduğu, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma olduğu ancak sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki öz yeterlik algılarının oldukça yüksek düzeyde olduğu, sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma olduğu ancak cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının oyun severlik eğilimleri ile mesleki öz yeterlik algıları pozitif yönde olup anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | March 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |