Bu çalışmanın amacı öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersi sürecinde sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, web 2. 0 teknolojilerini alanlarıyla bütünleştirme sürecindeki deneyimlerine yönelik düşüncelerini ortaya koymaktır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde 31 sosyal bilgiler 3. Sınıf öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni benimsenmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının web 2.0 araçlarını sosyal bilgiler dersleri ile bütünleştirme sürecine ilişkin görüşlerinden “dönem başındaki algılar”, “süreçteki algılar” ve “dönem sonundaki algılar” şeklinde 3 tema ve her bir temaya bağlı olarak da “ders sorumlusu ile ilgili” ve “dijital teknolojilerle sosyal bilgilerde materyal geliştirme konusuyla ilgili” olmak üzere iki kategoriye ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları dikkate alındığında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dönemin başındaki algılar teması bağlamında olumsuz algılara sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Ancak “süreçteki algılar” temasında bu algıların kısmen olumluya döndüğü sonucuna varılmıştır. Dönem sonundaki algılar teması dikkate alındığında ise öğretmen adaylarının hem ders sorumlusuna hem de web 2. 0 araçlarını sosyal bilgiler alanı ile bütünleştirme çalışmalarına ilişkin tamamen olumlu algılara sahip oldukları tespit edilmiştir.
The aim of this study is to reveal the opinions of social studies teacher candidates regarding their experiences in the process of integrating the web 2.0 technologies with their fields during the course of instructional technologies and material development. The research was conducted with 31 3rd grade social studies teacher candidates in the fall semester of the 2018-2019 academic year. In the study, phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used. In consequence of the research, based on the opinions of teacher candidates regarding the integration of web 2.0 tools with social studies courses, 3 themes as "perceptions at the beginning of the semester," "perceptions during the process" and "perceptions at the end of the semester" and in relation to each theme, two categories as "related to the instructor" and "related to developing material in social studies with digital technologies" were accessed. Considering the results of the research, it was concluded that social studies teacher candidates had negative perceptions regarding the theme of perceptions at the beginning of the term. However, in the theme of “perceptions in the process”, it was concluded that these perceptions turned partially positive. When the perceptions theme at the end of the term were considered, teacher candidates were found to have completely positive perceptions regarding both the instructor and the efforts to integrate the web 2.0 tools with the social studies area
Social Studies Perceptions of Teacher Candidates Web 2.0 Technologies Material Development.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 2 |