BibTex RIS Cite

ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL ÇALGI MOTİVASYONLARININ BELİRLEYİCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 20 Issue: 1, 204 - 218, 01.08.2019

Abstract

Bu araştırmada, müzik bölümü öğrencilerinin denetim odakları, öz liderlik algıları ve bireysel çalgı motivasyon düzeylerini belirleme ve değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak, müzik bölümü öğrencilerinin denetim odakları tespit edilmiş, cinsiyet ve akademik başarı durumunun denetim odağı ile ilişkisi belirlenmiştir. Ayrıca, denetim odağının öz liderlik ve bireysel çalgı motivasyonu üzerindeki etkisi, öz liderlik algısının da bireysel çalgı motivasyonu üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Bölümünde 2017-2018 bahar döneminde eğitim gören 123 öğrenci örneklem grubunu oluşturmuitur. Ölçüm araçlarının yapısal geçerlikleri için doğrulayıcı faktör analizi DFA , güvenirlikleri için Cronbach Alfa katsayısı kullanılmıştır. DFA sonucunda öz liderliğin bir bütün olarak ele alınmasının, bireysel çalgı motivasyonunun ise motivasyonsuzluk, başarı motivasyonu ve çalışma motivasyonu olarak faktörler şeklinde kullanılmasının daha uygun olacağı tespit edilmiştir. Yapılan regresyon analizi sonucunda denetim odağının herhangi bir etkisine rastlanmazken, öz liderliğin bireysel çalgı motivasyonu üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca denetim odağının cinsiyete ve akademik başarıya göre farklılaşıp farklılaşmadığı test edilmiş ve öğrencilerin denetim odağının farklılaşmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak, öğrenciler bağlamında akademik başarıdan ziyade kazanımlar üzerinde durulması ve öz liderliğin, dolayısıyla içsel motivasyonun becerilerin geliştirilmesi yönünde kullanılması özendirilerek öz liderlik algısının öncül ve sonuçları üzerine çalışmaların yapılması gerektiği kanısına varılmıştır.

References

  • Adair, J. (2003). Etkili motivasyon. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Alemdağ, C., Öncü, E. ve Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Barlett, J. E., Kotrlik, J. W. ve Higgins, C. C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.
  • Cüceloğlu, D. (2005). Keşke’siz bir yaşam için iletişim. İstanbul: Remzi
  • Dağ, İ. (1991). Rotter’in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği (RİDKOÖ)’nin üniversite öğrencileri için güvenirliği ve geçerliği. Psikoloji Dergisi, 7(26), 10-16.
  • Dönmez, A. (1985). Denetim odağı, kendine saygı ve üç değişken: Çevre büyüklüğü, yaş, aile ortamı. Eğitim ve Bilim, 10(55), 4-15.
  • Garipağaoğlu, B. Ç. ve Güloğlu, B. (2015). Öğretmen adaylarında öz liderlik becerilerinin yordayıcısı olarak öğrenilmiş güçlülük ve denetim odağı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 147-162.
  • Girgin, D. (2015). Bireysel çalgı dersi motivasyon ölçeği: geçerlik güvenirlik analizi. KÜ Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1723-1736.
  • Ho, J. ve Nesbit, P. L. (2018). Personality and work outcomes: A moderated mediation model of self- leadership and gender. International Journal of Management Excellence, 10(2), 1292-1304.
  • Houghton, J. D. ve Neck, C. P. (2002). The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology 17(8): 672-692.
  • Manz, C. C. (1986). Self-leadership: Toward an expanded theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management Review, 11(3), 585-600.
  • Manz, C. C. (1992). Mastering self-leadership: Empowering yourself for personal excellence. New Jersey: Prentice Hall.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Neck, C. P. ve Houghton, J. D. (2006). Two decades of self-leadership theory and research: Past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295.
  • Ören, N. (2016). Denetim odağı ve kendini kabul arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 20-28.
  • Özçelik Herdem, D. (2016). Öğretim elemanı görüşlerine göre keman eğitiminde öğrencilerin motivasyonlarını artırmaya yönelik yaklaşımların değerlendirilmesi. Journal of Strategic Research in Social Science, 2(4), 67-82.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizleri-1 SPSS-Minitab. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, F. G. (2002). Öğrencilerin gelişiminde müziğin etkisi. Uluslararası Avrupa’da ve Türk Cumhuriyetleri’nde Müzik Kültürü ve Eğitimi Kongresi, Ankara, 298-301.
  • Peklaj, C. ve Levpušček, M. P. (2006). Student motivation and academic success in relation to the quality of individual and collaborative work during a course in educational psychology. 31. Association of Teacher Education in Europe (ATEE) Conference.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. V. (1998). Örgütsel psikoloji. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Sardoğan, M. E., Kaygusuz, C. ve Karahan, T. F. (2006). Bir insan ilişkileri beceri eğitimi programının üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeylerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 184-194.
  • Sternberg, R. J. ve Williams, W. M. (2002). Eğitimsel psikoloji. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Tabak, A., Sığrı, Ü. ve Türköz, T. (2013). Öz Liderlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. Bilig, 67, 213-246.
  • Terzi, A. R. (2011). Denetim odağı ve örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 36(162), 3-15.
  • Williams, S. (1997). Personality and Self-Leadership. Human Resource Management Review, 7(2): 139-155.
  • Yağışan, N. ve Sünbül, A. M. (2007). Müzik bölümü öğrencilerinin benlik imgeleri ve denetim odaklarının incelenmesi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (1), 243-262.

ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL ÇALGI MOTİVASYONLARININ BELİRLEYİCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 20 Issue: 1, 204 - 218, 01.08.2019

Abstract

References

  • Adair, J. (2003). Etkili motivasyon. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Alemdağ, C., Öncü, E. ve Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlikleri. Spor Bilimleri Dergisi, 25(1), 23-35.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Barlett, J. E., Kotrlik, J. W. ve Higgins, C. C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.
  • Cüceloğlu, D. (2005). Keşke’siz bir yaşam için iletişim. İstanbul: Remzi
  • Dağ, İ. (1991). Rotter’in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği (RİDKOÖ)’nin üniversite öğrencileri için güvenirliği ve geçerliği. Psikoloji Dergisi, 7(26), 10-16.
  • Dönmez, A. (1985). Denetim odağı, kendine saygı ve üç değişken: Çevre büyüklüğü, yaş, aile ortamı. Eğitim ve Bilim, 10(55), 4-15.
  • Garipağaoğlu, B. Ç. ve Güloğlu, B. (2015). Öğretmen adaylarında öz liderlik becerilerinin yordayıcısı olarak öğrenilmiş güçlülük ve denetim odağı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 147-162.
  • Girgin, D. (2015). Bireysel çalgı dersi motivasyon ölçeği: geçerlik güvenirlik analizi. KÜ Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1723-1736.
  • Ho, J. ve Nesbit, P. L. (2018). Personality and work outcomes: A moderated mediation model of self- leadership and gender. International Journal of Management Excellence, 10(2), 1292-1304.
  • Houghton, J. D. ve Neck, C. P. (2002). The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology 17(8): 672-692.
  • Manz, C. C. (1986). Self-leadership: Toward an expanded theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management Review, 11(3), 585-600.
  • Manz, C. C. (1992). Mastering self-leadership: Empowering yourself for personal excellence. New Jersey: Prentice Hall.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Neck, C. P. ve Houghton, J. D. (2006). Two decades of self-leadership theory and research: Past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295.
  • Ören, N. (2016). Denetim odağı ve kendini kabul arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 20-28.
  • Özçelik Herdem, D. (2016). Öğretim elemanı görüşlerine göre keman eğitiminde öğrencilerin motivasyonlarını artırmaya yönelik yaklaşımların değerlendirilmesi. Journal of Strategic Research in Social Science, 2(4), 67-82.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizleri-1 SPSS-Minitab. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, F. G. (2002). Öğrencilerin gelişiminde müziğin etkisi. Uluslararası Avrupa’da ve Türk Cumhuriyetleri’nde Müzik Kültürü ve Eğitimi Kongresi, Ankara, 298-301.
  • Peklaj, C. ve Levpušček, M. P. (2006). Student motivation and academic success in relation to the quality of individual and collaborative work during a course in educational psychology. 31. Association of Teacher Education in Europe (ATEE) Conference.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. V. (1998). Örgütsel psikoloji. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Sardoğan, M. E., Kaygusuz, C. ve Karahan, T. F. (2006). Bir insan ilişkileri beceri eğitimi programının üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeylerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 184-194.
  • Sternberg, R. J. ve Williams, W. M. (2002). Eğitimsel psikoloji. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Tabak, A., Sığrı, Ü. ve Türköz, T. (2013). Öz Liderlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması Çalışması. Bilig, 67, 213-246.
  • Terzi, A. R. (2011). Denetim odağı ve örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 36(162), 3-15.
  • Williams, S. (1997). Personality and Self-Leadership. Human Resource Management Review, 7(2): 139-155.
  • Yağışan, N. ve Sünbül, A. M. (2007). Müzik bölümü öğrencilerinin benlik imgeleri ve denetim odaklarının incelenmesi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (1), 243-262.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Dilek Özçelik Herdem This is me

Publication Date August 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Özçelik Herdem, D. (2019). ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL ÇALGI MOTİVASYONLARININ BELİRLEYİCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 204-218. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.007

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124