Fen bilgisi öğretimiyle öğrencilerin sadece bilişsel öğrenmelerine değil, aynı zamanda duyuşsal öğrenmelerine de katkı sağlanmaktadır. Bireyin bir alanla ilgili davranışları kazanabilmesi için, o alana ilgisinin olması, olumsuz tutum geliştirmemesi ve ilgili alanı işlevsel görmesi gereklidir. Yapılan çalışmalar incelendiğinde, bilişsel amaçların gerçekleştirilmesine yönelik öğrenme durumları üzerinde durulduğu, ancak duyuşsal ve psikomotor öğrenmeler üzerinde fazlaca durulmadığı görülmektedir. Bu amaçla araştırma kapsamında, eğitim amaçları içinde yer alan duyuşsal öğrenmelerin değerlendirilmesine yönelik olarak, öğretmenlerin nasıl bir uygulamada olduğunu belirlemek için likert tipinde bir ölçek hazırlanmış, ölçeğin geçerlilik çalışması için kapsam ve yapı geçerliliğine bakılmıştır. Yapı geçerliliği için faktör analizi yapılarak, ölçek iki faktörlü olarak belirlenmiştir. Güvenirlik analizi için, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısına bakılmış, bu katsayı birinci faktör için 0.81, ikinci faktör için 0.73, ölçeğin tamamı için 0.81 olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin, bilişsel içerikli öğrenme durumlarında kendilerini yeterli bulduğu sonucuna ulaşılırken; duyuşsal öğrenmeler ve bu alanın değerlendirilmesi konusunda kendilerinin eksik olduklarını belirtmişlerdir.Elde edilen bulgulara göre, mevcut durum ortaya konularak, öğretimin daha işlevsel hale getirilmesi için önerilere yer verilmiştir.
Science education contributes not only the cognitive learning but also affective learning of students. Being interested in a subject matter, not having a negative attitude and considering the subject matter proressive are required for an individual to gain the intended behaviors. When the previous studies are examined, it is noticed that learning situations concerning cognitive objectives are stressed but affective and psychomotor learning are not emphasized enough. For this reason, in the scope of the study, concerning the assessment of the affective learning which is one of the objectives of education, a likert type scale for determination of teachers’ practices is prepared and range validity and structure validity tests are applied to understand the scale’s validity. The scale is determined as twofactors by applying structure validity factor analysis. For reliability analysis, Cronbach Alpha interior consistency coefficient is examined and it is found 0.81 for the first factor, 0.73 for the second factor, and 0.81 for the entire scale. According to the results of the study, while reaching that science teachers finding themselves sufficient in learning situations that include cognitive learning, they state themselves insufficient in affective learnin and the assessment of that. In addition to the results, the present situation is defined and suggestions are made for teaching to be more progressive
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 5 Issue: 2 |