Bu çalışmanın amacı, okulda görev yapan psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma öz yetkinlik düzeyini belirlemek amacıyla Bodenhorn ve Skaggs 2005 tarafından geliştirilen Okul Psikolojik Danışmanı Öz Yetkinlik Ölçeği OPDOÖ ’nin Türk kültüründeki psikometrik özelliklerini incelemektir. OPDOÖ’nde Kişisel ve Sosyal Gelişim, Liderlik ve Değerlendirme, Mesleki ve Akademik Gelişim, İşbirliği ve Kültürel Kabul adı verilen beş alt boyut ve 37 madde yer almaktadır. Bu ölçeğin psikometrik özelliklerini incelemek amacıyla Cronbach alpha iç tutarlılık, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Bu çalışmaya Ankara merkezindeki okullarda görev yapan 452 psikolojik danışman katılmıştır. İç tutarlılık analizleri sonucunda, ölçeğin yeterli güvenirlik düzeylerine sahip olduğu; doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin orijinalindeki beş faktörlü yapısının Türk kültürü için uygun olduğu ve psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma öz yetkinlik düzeyini belirlemek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this study is to analyze the psychometric features of School Counselor Self-Efficacy Scale SCSS developed by Bodenhorn ve Skaggs 2005 in order to determine school counseling self-efficacy level of school counselors in Turkish culture. SCSS includes 37 items and five subscales, which are called as “Personal and Social Development”, “Leadership and Assessment”, “Career and Academic Development”, “Collaboration”, and “Cultural Acceptance”. In order to analyze the psychometric features of this scale Cronbach alpha Internal Consistency,Exploratory and Confirmatory Factor Analysis was conducted. Participants was 452 counselors working for schools in Ankara. According to the results of analysis this scale has five subscales the same as its original form and is reliable, valid and suitable for Turkish culture in order to determine school counseling self-efficacy level of counselors working for schools in Turkish culture
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 2 |