Bu çalışmada Allen, Shankman ve Miguel 2012 tarafından duygusal zeka ve liderlik çalışmaları entegre edilerek teorik alt yapısı oluşturulan duygusal zeka öğrenci liderliği konusunda bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ölçek geliştirme için gerekli adımlar izlenmiş ve ölçek amaçlı örnekleme ile seçilen 322 üniversite öğrencisine uygulanmış ve veriler üzerinde geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Ölçek 42 madde ve 11 faktörden oluşmaktadır ve güvenirlik katsayısı Cronbach α .918 olarak tespit edilmiştir. Teorik olarak öngörülen 21 alt boyuttan 3 alt boyut madde analizleri sırasında dışarıda kalırken 7 alt boyut da ilişkili olabilecek diğer alt boyutlarla birleşmiştir. Çalışma sonucunda geçerli ve güvenilir Duygusal Zekâ Öğrenci Liderliği Ölçeği DZÖLÖ elde edilmiştir.
In this study, a scale for Emotionally Intelligent Student Leadership, theorized by Allen, Shankman and Miguel 2012 , is aimed to be developed. Certain steps to develop a scale was followed and the scale was applied to 322 university students chosen through purposive sampling and validity and reliability analyses were carried out on the data. The scale consists of 42 items and 11 factors and the reliability coefficient Cronbach’s α was found to be .918. Of the 21 sub-dimensions projected by the theory beforehand, 3 of them were to be omitted according to item analyses results and 7 of the sub-dimensions combined with others which may be logically related to each other. As a result of the study a Emotionally Intelligent Student Leadership Scale DZÖLÖ is obtained
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 2 |