Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının materyal tasarımı öz-yeterlik inanç düzeylerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlik düzeyleri bağlamında incelenmesidir ve araştırma betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölgesinde yer alan bir Eğitim Fakültesi’nin farklı branşlarında öğrenim gören dördüncü sınıf öğretmen adayları n=159 oluşturmaktadır. Araştırma ile ilgili nicel veriler Materyal Tasarımı Öz-yeterlik İnanç Ölçeği ve Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler ve Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının materyal tasarımı öz-yeterlik inanç düzeyleri ile TBAB yeterlik düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to examine preservice teachers` material design self-efficacy beliefs in the framework of their technological pedagogical content knowledge levels and was designed as a descriptive study. The fourth year preservice teachers n=159 who are studying various majors at a Collage of Education located in Northwest Black Sea Region of Turkey in the spring semester of 2015-2016 academic year formed the study group. In the study, the quantitative data were collected by means of Material Design Self- Efficacy Belief Scale and Technopedagogical Education Competency Scale. For the analysis of the data collected descriptive statistics and One-Way ANOVA was used. At the end of the study a meaningful, positive and moderate level relationship between preservice teachers’ material design self-efficacy beliefs levels and their technopedagogical content knowledge levels was found
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 2 |