BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Toplumsallaşma Fırsatı Faktörüne Bağlı Futbol Müsabakalarına Katılım Kararları

Year 2016, Volume: 17 Issue: 3, 363 - 375, 01.08.2016

Abstract

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin futbol müsabakalarına katılım kararlarını etkileyen faktörleri belirleyerek, bu faktörlerin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlemek amacıyla desenlenmiştir. Tarama modelindeki bu çalışmada “Kişisel Bilgi Formu” ve “Seyirci Katılım Karar Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmaya altı faklı üniversitede beden eğitimi ve spor yüksekokullarından 1009 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi One-Way ANOVA ve Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmada bulgularına göre katılımcıların futbol müsabakalarına katılım kararlarında tuttulan takım, programın uygunluğu ve müsabakanın cazibesi boyutlarının “oldukça” etkili olduğu, fiziksel çevre, rakip takım ve toplumsallaşma fırsatı boyutlarının “biraz” etkili olduğu; cinsiyet, bölüm değişkenleri anlamlı bir farklılık göstermezken, tutulan takım ve futbola olan ilgi düzeylerine anlamlı şekilde farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak taraftarı olunan takımın başarıları ve karşılaştığı rakipler bireylerin seyirci olarak katılımlarını etkileyen en önemli faktörler olarak ortaya çıkmaktadır. Bireylerin toplumsallaşma çabası da göz ardı edilemeyecek kadar etkili bir faktör olduğu görülmektedir.

References

  • Apaydın A. (2000) Futbola giriş, Akmat Akınoğlu Matbaacılık: Bursa.
  • Arıkan R, Odabaşı Y. (1998) Tüketici davranışları ve tüketici bilinci, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Yayınları Fak. Yayın no: 321: Eskişehir, s.80.
  • Ayan D. (1999) Aşırı taraftarlık etik bir sorun mudur?, Düşünen Siyaset (Futbol Özel Sayısı), Sayı:2. s. 59-67.
  • Ayan S. (2006) Şiddet ve fanatizm, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 2,s.199-200.
  • Aycan A ,. Gencer T. (2008) “Seyircilerin profesyonel futbol müsabakalarına katılım kararını etkileyen değişkenler üzerine bir inceleme.” Ege Akademik Bakış, 8 (2).
  • Boralıoğlu G. (2001) “Futbolsuz alanda mahrumiyet pozisyonu”, Takımdan Ayrı Düz Koşu, 2.Baskı, Der.: T.Bora, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Büyüköztürk Ş. (2012) Kılıç ÇE. Akgün EÖ, Karadeniz Ş. ve Demirel F. Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara, Şubat, S.178.
  • Çağlayanlar R. (2007) ‘Spor hukuku’ Asil Yayınları: Ankara; S:12
  • Daver B. (1993) Siyaset bilimine giriş, Siyasal Kitabevi, 5.Baskı: Ankara.
  • Doğan İ. (1999) Türk futbolunda potansiyel istanbul ruhu ve şiddet, Düşünen Siyaset (Futbol Özel Sayısı), Sayı: 2, s.73-8.
  • Dpt. (1990) Türk sporu niçin uluslararası sporun gerisinde kalmıştır. Araştırma Modeli), 1. Basım, Devlet Planlama Teşkilatı; Ankara, 1990.
  • Erkal M. Güven, Ö, Ayan, D. (1998) Sosyolojik Açıdan Spor, Der Yayınları; İstanbul, 3. Basım.
  • Fallahi, A., Asadi, H. and Khabiri, M., (2011). The comparison of the ımportance of the factors affectin spectators’ Attendance in Football Matches in Iranian Professional League http://www.idosi.org/wjss/4(2)11/11.pdf Groups. World Journal of Sport Sciences
  • Genç DA. (1998) Spor hukuku, 1.Baskı, Alfa Yayınları: Ankara.
  • Gill DL. (2000) Psyhological Dynamics of Exercise and Sport. Second Edition. IIIinois: Human Kinetics.
  • Hank MD. (1999 “Sport marketing: a strategic perspective”. Prentice Hall: New Jersey.
  • http://www.atilim.org/haberler/2008/05/17/Turnuva__Denizler_anisina_saygi_durusuyla_ basladi.html (Erişim: 29.04.2008)
  • Hürkan S. (2000) Yıkılmayan imparatorluk futbol, Ümit Yayıncılık: Ankara, 2000, s.39- 48.
  • İnal R. (2008) Küreselleşme ve spor küreselleşmenin spora etkileri, Evrensel Basın Yayın; İstanbul, s.30.
  • Karasar N. (2005 Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: 15. Baskı: Ankara, 2005 s.77.
  • Kılcıgil E. (1998)Sosyal çevre-spor ilişkileri, Bağırgan Yayınevi:Ankara, s.9-67.
  • Konter E. (2006) Spor psikolojisi el kitabı. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Moralı S, Acar MF. (1998 Futbol’da şiddetin toplumbilimsel boyutları, Futbol Bilim ve Teknoloji Dergisi, s.22-26.
  • Mullin JB, Hardy S, ve Sutton AW. (1993) Sport marketing, Human Kinetics Publishers, s.3-7.
  • Shank MD. (1999) “Sport marketing: a strategic perspective”. Prentice Hall New Jersey.
  • Shank MD. (2001) Sports marketing: A strategic perspective. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Solomon M, Banassy G ve Skegaard S. (1999) Consumer behavior a european perspective, Prentice Hall Europe, s. 65.
  • Talimciler A. (2008) Futbol iş: Endüstriyel futbol İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 26 Kış-Bahar, s.89-114.
  • Talimciler A. (2010) Sporun sosyolojisi sosyolojinin sporu, Bağlam Yayıncılık: İstanbul, s.100-107.
  • Taşğın Ö.. (2000) Fenerbahçe futbol seyircisinin sosyo-ekonomik profili, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi; Konya, 2000.
  • Trenberth L, and Garland R. (2007) “Sport and consumer buying behavior”. Beech and Chadwick (eds).The Marketing of Sport, Prentice Hall, Harlow.
  • Wahl A. (2005) Ayak topu, Yapı Kredi Yayınları Genel Kültür Dizisi: İstanbul, 2005, s15-18.
  • Yetim A. (2005) “Sosyoloji ve spor” Morpa Kültür Yayınları İstanbul.
  • Yetim A. (2000) Sosyoloji ve spor, Topkar Matbaacılık: Ankara.
  • Zhang JJ. Pease, D.G., Huı, S.C., Mıchaud, T.J. (1995) ‘”Variables affecting the spectator decision to attend NBA games”. Sport Marketing Quarterly, 4 (4): s.29-39.

Physical Education Sports College Students of Socialization Opportunities Factors Related to Participation in Football Competition Decisions

Year 2016, Volume: 17 Issue: 3, 363 - 375, 01.08.2016

Abstract

This study to determine the factors affecting the Physical Education and Sports Higher School students' decisions to attend football matches and to find out whether these decisions differ in terms of some variables. "Scale of Spectators' Decision to Attend" and "Personal Data Form" were utilized to collect the data. Participants included 1009 students from 6 different universities. In this study, arithmetic mean, standard deviation, t test, One-Way ANOVA and Tukey test were used. According to the findings, participants' decision involvement in the football competition; football fans, the program's eligibility and competition's attraction "fairly" to be effective, physical environment, socialization opportunities and opposing team "a little" to be effective; Football fans and level of interest in football shown significantly differences while gender and departmant variables shown no significant difference. As a result the team's success and competitors are emerging as the most important factors affecting individuals participation as audience

References

  • Apaydın A. (2000) Futbola giriş, Akmat Akınoğlu Matbaacılık: Bursa.
  • Arıkan R, Odabaşı Y. (1998) Tüketici davranışları ve tüketici bilinci, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Yayınları Fak. Yayın no: 321: Eskişehir, s.80.
  • Ayan D. (1999) Aşırı taraftarlık etik bir sorun mudur?, Düşünen Siyaset (Futbol Özel Sayısı), Sayı:2. s. 59-67.
  • Ayan S. (2006) Şiddet ve fanatizm, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 2,s.199-200.
  • Aycan A ,. Gencer T. (2008) “Seyircilerin profesyonel futbol müsabakalarına katılım kararını etkileyen değişkenler üzerine bir inceleme.” Ege Akademik Bakış, 8 (2).
  • Boralıoğlu G. (2001) “Futbolsuz alanda mahrumiyet pozisyonu”, Takımdan Ayrı Düz Koşu, 2.Baskı, Der.: T.Bora, İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Büyüköztürk Ş. (2012) Kılıç ÇE. Akgün EÖ, Karadeniz Ş. ve Demirel F. Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara, Şubat, S.178.
  • Çağlayanlar R. (2007) ‘Spor hukuku’ Asil Yayınları: Ankara; S:12
  • Daver B. (1993) Siyaset bilimine giriş, Siyasal Kitabevi, 5.Baskı: Ankara.
  • Doğan İ. (1999) Türk futbolunda potansiyel istanbul ruhu ve şiddet, Düşünen Siyaset (Futbol Özel Sayısı), Sayı: 2, s.73-8.
  • Dpt. (1990) Türk sporu niçin uluslararası sporun gerisinde kalmıştır. Araştırma Modeli), 1. Basım, Devlet Planlama Teşkilatı; Ankara, 1990.
  • Erkal M. Güven, Ö, Ayan, D. (1998) Sosyolojik Açıdan Spor, Der Yayınları; İstanbul, 3. Basım.
  • Fallahi, A., Asadi, H. and Khabiri, M., (2011). The comparison of the ımportance of the factors affectin spectators’ Attendance in Football Matches in Iranian Professional League http://www.idosi.org/wjss/4(2)11/11.pdf Groups. World Journal of Sport Sciences
  • Genç DA. (1998) Spor hukuku, 1.Baskı, Alfa Yayınları: Ankara.
  • Gill DL. (2000) Psyhological Dynamics of Exercise and Sport. Second Edition. IIIinois: Human Kinetics.
  • Hank MD. (1999 “Sport marketing: a strategic perspective”. Prentice Hall: New Jersey.
  • http://www.atilim.org/haberler/2008/05/17/Turnuva__Denizler_anisina_saygi_durusuyla_ basladi.html (Erişim: 29.04.2008)
  • Hürkan S. (2000) Yıkılmayan imparatorluk futbol, Ümit Yayıncılık: Ankara, 2000, s.39- 48.
  • İnal R. (2008) Küreselleşme ve spor küreselleşmenin spora etkileri, Evrensel Basın Yayın; İstanbul, s.30.
  • Karasar N. (2005 Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: 15. Baskı: Ankara, 2005 s.77.
  • Kılcıgil E. (1998)Sosyal çevre-spor ilişkileri, Bağırgan Yayınevi:Ankara, s.9-67.
  • Konter E. (2006) Spor psikolojisi el kitabı. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Moralı S, Acar MF. (1998 Futbol’da şiddetin toplumbilimsel boyutları, Futbol Bilim ve Teknoloji Dergisi, s.22-26.
  • Mullin JB, Hardy S, ve Sutton AW. (1993) Sport marketing, Human Kinetics Publishers, s.3-7.
  • Shank MD. (1999) “Sport marketing: a strategic perspective”. Prentice Hall New Jersey.
  • Shank MD. (2001) Sports marketing: A strategic perspective. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Solomon M, Banassy G ve Skegaard S. (1999) Consumer behavior a european perspective, Prentice Hall Europe, s. 65.
  • Talimciler A. (2008) Futbol iş: Endüstriyel futbol İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 26 Kış-Bahar, s.89-114.
  • Talimciler A. (2010) Sporun sosyolojisi sosyolojinin sporu, Bağlam Yayıncılık: İstanbul, s.100-107.
  • Taşğın Ö.. (2000) Fenerbahçe futbol seyircisinin sosyo-ekonomik profili, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi; Konya, 2000.
  • Trenberth L, and Garland R. (2007) “Sport and consumer buying behavior”. Beech and Chadwick (eds).The Marketing of Sport, Prentice Hall, Harlow.
  • Wahl A. (2005) Ayak topu, Yapı Kredi Yayınları Genel Kültür Dizisi: İstanbul, 2005, s15-18.
  • Yetim A. (2005) “Sosyoloji ve spor” Morpa Kültür Yayınları İstanbul.
  • Yetim A. (2000) Sosyoloji ve spor, Topkar Matbaacılık: Ankara.
  • Zhang JJ. Pease, D.G., Huı, S.C., Mıchaud, T.J. (1995) ‘”Variables affecting the spectator decision to attend NBA games”. Sport Marketing Quarterly, 4 (4): s.29-39.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Murat Atasoy This is me

Zafer Çimen This is me

Publication Date August 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Atasoy, M., & Çimen, Z. (2016). Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Toplumsallaşma Fırsatı Faktörüne Bağlı Futbol Müsabakalarına Katılım Kararları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 363-375.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124