BibTex RIS Cite

4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE SINIF ORTAMINDA KULLANDIKLARI ÖĞRENME STRATEJİLERİ

Year 2008, Volume: 9 Issue: 3, 73 - 88, 01.08.2008

Abstract

Bu araştırmada, ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde sınıf ortamında kullandıkları öğrenme stratejilerinin neler olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan öğrenme stratejileri anket formu öğrencilere bire bir görüşme yolu ile uygulanarak elde edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde sınıf ortamında zihinsel tekrar stratejilerini her zaman, örtük ve açık tekrar stratejilerini her zaman, eklemleme stratejilerini her zaman, geri getirmeyi hatırlamayı artırıcı stratejilerini her zaman, güdüleme stratejilerini her zaman, dikkat stratejilerini ara sıra, gruplama stratejilerini ara sıra, örgütleme stratejilerini ara sıra kullandıkları, bellek destekleyici stratejilerini ve yürütücü biliş stratejilerini hiçbir zaman kullanmadıkları ortaya çıkmıştır.

References

  • Arseven, A.D. (1993). Alan araştırma yöntemi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası (Gül Yayınevi).
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bilen, M. (1993). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Takav Matbaacılık.
  • Çiftçi, Ö. (1998). Lise I. sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin matematik dersindeki başarıları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erden, M. ve Akman Y. (1998). Eğitim psikolojisi “gelişim-öğrenme-öğretme”. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Erden, M. ve Demirel M. (1993). İlkokul beşinci sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin etkililiği. İzmir 1. Eğitim Kongresi Bildirileri.(sf. 254-261). İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fidan, N. ve Erden M.(1998). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Gagne, R. M. (1988). Essentials of learning for instruction. 2nd Ed., New Jersey: Prentice Hall, İnc.
  • Görgen, İ. (1997). Özetleme ve bilgi haritası oluşturma öğretiminin bilgilendirici bir metni öğrenme ve hatırlama düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Bahçelievler P.K.33.
  • Matlin, M. (1989). Cognition, Fort Worth: Holt, Rinehart and Winston Inc.
  • Mayer, R. E. (1987). Educational psychology: a cognitive approach. Little: Brown and Company Limited, U.S.A.
  • Olçum, Y. (2000). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde bellek destekleyicilerin erişi ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ormrod, J. E. (1990). Human learning: theories, principles and educational applications. Columbus: Merril Publishing Company.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme-öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Spot Matbaası.
  • Sönmez, V. (2000). Eğitimin tarihsel temelleri. (ed. V. Sönmez) Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Düşünen, tartışan, çözüm üreten toplum için etkin öğrenme-öğretim ve öğrenmede bilgisayara dayalı bilgi teknolojileri. Bilim Teknik Dergisi, 355, 52-57
  • Weinstein, C.E. ve Mayer R.E.(1986). The teaching of learning strategies. (Ed. M.C. Wittrock) Handbook of research on teaching, 3rd. Edition. New York: Mac Milan Company, 135-327.
  • Yangın, B. ve Yıldızlar M. (1999). İlköğretim dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinde çalışma yolları, başarı ve cinsiyet ilişkisi. Çağdaş Eğitim. 258, 28-33

Learning Strategies Which 4 th. Grade Primary School Students Using In Social Studies

Year 2008, Volume: 9 Issue: 3, 73 - 88, 01.08.2008

Abstract

In this research, it was aimed to find out the learning strategies of 4th grade primary school students in social sciences studies. The data of the research collected by “learning strategies public survey” which was developed by the researcher and it was implied in face to face way. While analyzing the data in this research, Mean and Standard Deviation were used. The findings of the research could be summarized as follows: 4th grade primary school students, in social sciences studies, have always used strategies of mental rehearsal, close and open rehearsal, elaboration, retrieval and motivation. Meanwhile, those students have rarely used attention strategies, chunking strategies and organizing strategies. On the other hand, 4th grade students have never used mnemonic strategies and meta-cognitive strategies

References

  • Arseven, A.D. (1993). Alan araştırma yöntemi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası (Gül Yayınevi).
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bilen, M. (1993). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Takav Matbaacılık.
  • Çiftçi, Ö. (1998). Lise I. sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin matematik dersindeki başarıları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erden, M. ve Akman Y. (1998). Eğitim psikolojisi “gelişim-öğrenme-öğretme”. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Erden, M. ve Demirel M. (1993). İlkokul beşinci sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin etkililiği. İzmir 1. Eğitim Kongresi Bildirileri.(sf. 254-261). İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fidan, N. ve Erden M.(1998). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Gagne, R. M. (1988). Essentials of learning for instruction. 2nd Ed., New Jersey: Prentice Hall, İnc.
  • Görgen, İ. (1997). Özetleme ve bilgi haritası oluşturma öğretiminin bilgilendirici bir metni öğrenme ve hatırlama düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Bahçelievler P.K.33.
  • Matlin, M. (1989). Cognition, Fort Worth: Holt, Rinehart and Winston Inc.
  • Mayer, R. E. (1987). Educational psychology: a cognitive approach. Little: Brown and Company Limited, U.S.A.
  • Olçum, Y. (2000). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde bellek destekleyicilerin erişi ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ormrod, J. E. (1990). Human learning: theories, principles and educational applications. Columbus: Merril Publishing Company.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme-öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Spot Matbaası.
  • Sönmez, V. (2000). Eğitimin tarihsel temelleri. (ed. V. Sönmez) Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Düşünen, tartışan, çözüm üreten toplum için etkin öğrenme-öğretim ve öğrenmede bilgisayara dayalı bilgi teknolojileri. Bilim Teknik Dergisi, 355, 52-57
  • Weinstein, C.E. ve Mayer R.E.(1986). The teaching of learning strategies. (Ed. M.C. Wittrock) Handbook of research on teaching, 3rd. Edition. New York: Mac Milan Company, 135-327.
  • Yangın, B. ve Yıldızlar M. (1999). İlköğretim dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinde çalışma yolları, başarı ve cinsiyet ilişkisi. Çağdaş Eğitim. 258, 28-33
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bayram Tay This is me

Banu Yangın This is me

Publication Date August 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Tay, B., & Yangın, B. (2008). 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE SINIF ORTAMINDA KULLANDIKLARI ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 73-88.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124