The aim of this study; is to determine the operational errors of primary school first and second grade students in four operations. The model of the research is a case study, one of the qualitative research methods. Working group; A total of 162 students, 83 girls and 79 boys, studying at the primary school in Istanbul in the 2015-2016 academic year, who were selected through criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, and 84 girls and 81 boys studying at the 2nd grade level, a total of 165 students. Mathematics textbooks of primary school 1st and 2nd grade students were used as data collection tool. Content analysis method was used in the analysis of the data. As a result of the research; This error type, which is included in the category of operational errors, was made by 1st grade students with the highest rate of counting errors; It was concluded that the error types of finding the missing added and not given decreasing were followed by the error types of finding the missing number, while this error type was followed by the error types of counting errors and finding the non-given multiplier, in which the code for subtracting the small number from the large number was made at the highest rate by the 2nd grade students.
Bu çalışmanın amacı; ilkokul birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin dört işlemde yaptıkları işlemsel hatalarının belirlenmesidir. Araştırmanın modelini, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması oluşturmaktadır. Çalışma grubunu; amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla seçilen 2015-2016 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki ilkokul 1. sınıf düzeyinde öğrenim gören 83 kız ve 79 erkek toplam 162 öğrenci, 2. sınıf düzeyinde ise öğrenim gören 84 kız ve 81 erkek toplam 165 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak ilkokul 1. sınıf ve 2. sınıf öğrencilerinin matematik ders defterleri kullanılmıştır. İçerik analizi yöntemi verilerin analizinde kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında; işlemsel hatalar kategorisi içerisinde yer alan, sayma hataları kodunun 1. sınıf öğrencileri tarafından en yüksek oran da yapıldığı, bu hata türünü; verilmeyen toplananı bulma ve verilmeyen eksileni bulma hata türlerinin izlediği, 2. sınıf öğrencileri tarafından ise büyük sayıdan küçük sayıyı çıkarma kodunun en yüksek oranda yapıldığı bu hata türünü ise sayma hataları ve verilmeyen çarpanı bulma hata türlerinin izlediği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: Özel Sayı |