While the competition among universities is accelerating, national and international co-operations are increasing day by day. However, the important thing is not the quantitative increase but the establishment of qualified and sustainable collaborations. In this study, it is aimed to evaluate the education and training support dimension of Higher Education Council (HEC) Anatolia Project-Support Programme for Education and Research within the scope of inter-university cooperation. The study was designed in accordance with the holistic single case design of qualitative research. The study group consists of 45 students studying at a junior university and 6 faculty members working at a senior university within the scope of HEC Anatolia Project. The data obtained through interviews were analysed by descriptive analysis method. Some of the study findings are as follows: The initial reactions of the students regarding the project were mostly positive and they stated that all the courses they took from the senior university were effective and they expressed their satisfaction with the courses, focusing on the teaching, content, assessment and evaluation process of the courses and the faculty members. The faculty members, whose opinions were taken within the scope of the research, stated that they were satisfied with teaching students at a different university and contributing to their development, but they had to struggle with many difficulties and problems during the project. Based on the study results, suggestions that will contribute to the sustainability of inter-university co-operation and finally suggestions for researchers are presented.
Higher education Inter-university cooperation HEC Anatolia Project Education and research support programme Sustainability
Üniversiteler arası rekabet hızlanırken ulusal ve uluslararası işbirlikleri de her geçen gün artmaktadır. Ancak önemli olan nicelik artışı değil nitelikli ve sürdürülebilir işbirliklerinin kurulmasıdır. Bu araştırmada üniversiteler arası işbirliği kapsamında Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) Anadolu Projesi-Eğitim-Öğretim ve Araştırmada Destek Programının eğitim öğretim destek boyutunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırmaların bütüncül tek durum desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, YÖK Anadolu Projesi kapsamdaki bir genç üniversiteden 45 öğrenci ile bir kıdemli üniversiteden 6 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Görüşmeler yoluyla elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bazı bulguları şöyledir: Öğrencilerin projeye ilişkin ilk tepkileri çoğunlukla olumlu görüşleri kapsamaktadır. Öğrenciler, kıdemli üniversiteden aldıkları tüm derslerin etkili olduğunu ve derslerin işlenişine, içeriğine, ölçme-değerlendirme sürecine ve öğretim üyelerine odaklanarak derslere ilişkin memnuniyetlerini belirtmişlerdir. Araştırma kapsamında görüşleri alınan öğretim üyeleri ise farklı bir üniversitedeki öğrencilere ders vermekten ve onların gelişimlerine katkıda bulunmaktan memnun olduklarını, ancak proje sürecinde pek çok olumsuzluk ve sorunla mücadele etmek zorunda kaldıklarını belirtmişlerdir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak üniversiteler arası işbirliklerinin sürdürülebilir olmasına katkı sağlayacak nitelikte öneriler ve son olarak araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.
Yükseköğretim Üniversitelerarası işbirliği YÖK Anadolu Projesi Eğitim-öğretim ve araştırmada destek programı Sürdürülebilirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 2 |